[EG] Retruschels, 11-jarige bruine merrie

Moderators: Dyonne, Apple, Coby, petraaken, SayaJones, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Charmaine

[EG] Retruschels, 11-jarige bruine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-13 19:20

Sinds kort ben ik in het bezit van deze onwijs gave merrie. Ik heb haar van een bevriende handelaar eerst als 'projectpaard' onder mijn hoede gekregen en na een aantal maanden, is zij op 1 november 2013 van mij geworden. Omdat zij uit het handelscircuit komt en haar stamboekpapier daar ook in achter gebleven is, probeer ik nu haar verleden enigszins te achterhalen. Ik zou graag willen weten hoe en waarom zij de handel in is gegaan. Overigens zal deze info alleen mijn nieuwgierigheid wegnemen. Verder doe ik er niets mee :o Mocht blijken dat zij niet geschikt is voor de sport, overweeg ik haar voor de fokkerij in te zetten. Zou dus handig zijn als ik haar stamboekpapier kan traceren, zodat ik geen nieuwe hoef aan te vragen. Allereerst even een paspoortje:

Stamboeknaam: Retruschels
Afstamming: Rafurstinels x Welt Hit II (naam moeder Otruschels) zie ook horsetelex
Stamboek: Oldenburg
Geboren: 04-04-2002
Stokmaat: 164 CM
Kleur: bruin, met linksachter een wit voetje.
Brave maar (licht) sensibele merrie

Wat ik al weet:
Via haar paspoort weet ik dat zij professioneel gefokt en opgeleid is bij Stoeterij de Els (dhr Spekenbrink) uit Enter. Zij was op 8-jarige leeftijd M2 geklasseerd en klaar voor het Z. Met de amazone die haar reed voor deze fokker heb ik contact. Zij weet echter ook niet wat er met Retruschels gebeurd is, nadat de heer Spekenbrink overleed en de paarden omstreeks maart/april 2010 zijn verkocht.

Uit het KWPN nakomelingenoverzicht van haar moeder Otruschels, wat in het paspoort zat, maak ik op dat Retruschels geregistreerd heeft gestaan op de naam G.J. Lucas uit Nieuw Schoonebeek. Deze persoon heb ik via horsetelex getraceerd, maar tot op heden geen contact kunnen krijgen. Nieuw Schoonebeek ligt in de buurt van Emmen en uit de entingen maak ik op dat zij waarschijnlijk voor het laatst bij deze persoon (in september 2010) ingeënd is.

De handelaar van wie ik haar overgenomen heb, kreeg als verhaal mee dat ze uit Drenthe komt en van een meisje is geweest die volledig stopte met paardrijden. Ik vermoed dat zij niet rechtstreeks van een particulier bij de bij mij bekende handelaar is gekomen, maar wie er allemaal tussen gezeten hebben, weet ik dus niet. Omstreeks voorjaar/zomer 2012 is ze in ieder geval bij de bij mij bekende handelaar terechtgekomen. En in mei 2013 van dit jaar is ze bij mij op stal gekomen.

Ik zou graag willen weten bij wie Retruschels heeft gestaan, wie haar in eigendom had gedurende de periode april 2010 tot voorjaar/zomer 2012. En waarom zij doorverkocht is. Alle info is welkom!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-13 09:02

Schopje

Ik heb inmiddels contact gehad met de heer Lucas. Ze heeft in 2010/2011 bij hem gestaan en een veulen gehad van Carlton Hill. Daar heb ik helaas niets van terug gezien op horsetelex. Deze meneer heeft Retruschels gekocht en verkocht aan een handelaar in Dalfsen (Koolen ofzo?). Deze handelaar heeft hem weer vertelt dat ze bij een mevrouw vandaag kwam die er af was gevallen en er niet meer op durfde.

Mocht iemand nog iets weten? Let me know!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-01-14 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, je mag maar éénmaal per maand je topic een schopje geven.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-14 15:03

Schopje.

Check bij het KWPN leert dat Retruschels inderdaad een veulen heeft gekregen in 2011, van Carlton Hill. Net zoals moeders een donkerbruine merrie. Haar stamboeknaam is Gertrude en ze staat nog steeds op naam van de fokker (dhr Lucas dus).

Ik heb tot dusver niet meer kunnen achterhalen. Dus tips over het verleden van Retruschels, de handelaar uit Dalfsen óf over het veulen zijn welkom!

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-14 14:10

Schopje.

In de tussenliggende periode is gebleken dat Retruschels in beide voorhoeven zeer ernstige verbening op het straalbeen had. Helaas moet ik melden dat na een toch nog redelijk lang medisch traject, behandeling niet meer mocht baten. De merrie werd zo pijnlijk dat eind mei 2014 besloten is haar uit haar lijden te verlossen. Bijzonder paard dat ik nooit zal vergeten. Alle informatie blijft dus ook welkom!

inkepink

Re: [EG] Retruschels, 11-jarige bruine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 11:59

och wat zonde...zo'n mooie merrie met speciaal karakter (net als haar moeder) .
Wel eerlijk tegenover haar!
Helaas kan ik je ook niets vertellen over de periode na stoeterij de els...

wat vandaag niet lukt, lukt morgen wel :)
bates dressuurzadel te koop

Charmaine

Re: [EG] Retruschels, 11-jarige bruine merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-14 10:26

Dank voor je reactie inkepink. Speciaal was ze zeker! Heb al heel wat paarden in handen gehad die allemaal zo hun indruk hebben achtergelaten. Maar Truffel (Retru) is er zo een die je echt nooit meer zal vergeten. In korte tijd zo'n hechte band mee gekregen...Heel erg jammer dat ik maar zo kort van haar heb kunnen genieten.
Veronique heeft me het een en ander over haar tijd bij Stoeterij de Els kunnen vertellen. Ze vertelde dat ze daar geen problemen op de benen had. Ook dhr Lucas gaf aan geen problemen te hebben gezien. Toch denk ik dat dit wel de oorzaak is geweest dat ze uiteindelijk in de handel terecht is gekomen. Ze heeft vrij lang doorgebeten, maar is uiteindelijk wel in de 'staak' gegaan onder het zadel omdat belasting te pijnlijk werd vermoed ik. Het kan zijn dat dit bij iemand anders nog een herinnering of herkenning oproept? Zeer mooi lief en braaf paard in de omgang, maar onder het zadel dus wel zeer sensibel.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie