[PG] manegepony Doortje! Wie o wie weet waar ze is?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bentejs

[PG] manegepony Doortje! Wie o wie weet waar ze is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 20:16

Ik heb helaas iets heel vervelends mee moeten maken woensdag: 'mijn pony' op de manege is vertrokken. Ik ben ontzettend verdrietig, niet alleen om het vertrek maar ook omdat dit op een hele vervelende manier gebeurd is (niet aangekondigd, opeens was ze weg. Ik heb dus geen afscheid kunnen nemen.). Ik ben echt ontzettend veel van Doortje gaan houden en dan komt dit als een mokerslag. Het bleek dat ze niet vaak gekozen werd in andere lessen, terwijl ze in onze les altijd gekozen werd. Ik had het er donderdag met een vriendin nog over hoe ontzettend blij ik zou zijn als Doortje mijn eigen pony was, maar dit waarschijnlijk niet zou gebeuren omdat ze een goede manegepony is en waarschijnlijk alleen voor een hoog bod weg zou gaan. Maar niets was dus minder waar.. Doortje is ook de enige pony waar ik alles mee durf en waarvoor ik echt door het vuur ga.

Het gerucht gaat dat ze naar de slacht is, maar volgens de eigenaar van de manege is ze verkocht (waarschijnlijk aan een handelaar) en inmiddels weer doorverkocht. Ik heb de eigenaar gemaild, maar heb nog geen antwoord ontvangen.

WIE O WIE WEET WAAR DOORTJE IS? Werk je misschien voor een handelaar, ben je zelf handelaar in de omgeving van Amsterdam, werk je bij een slachthuis, heb je Doortje ergens voor bij zien komen, ben je misschien wel de nieuwe eigenaar van deze superpony, ken je degene die dit wel is: stuur mij alsjeblieft een berichtje! Alles helpt en ik ben ontzettend blij met zelfs de kleinte dingetjes.

Doortje:

- merrie

- ca. 20 jaar oud (precieze leeftijd komt als ik antwoord heb van de eigenaar v/d manege)

- tussen de 1.44 m en de 1.47 (schatting)

- witte bles die van haar voorhoofd tot echt op haar neus loopt. Kronkelt een beetje.

- 4 witte sokjes

- zwarte manen en staart en een (rood)bruine vacht

- ze heeft geen (dikke) wintervacht

- ze is te dik en heeft dus een rond buikje

- ze heeft ca. 1,5 jaar geleden een flinke peesblessure gehad. Ze mag daarom ook niet meer springen.

- als ze springt, springt ze zelfs over een grondbalk alsof het een hindernis is van 1,10 m. Je bent meer aan het vliegen dan dat je echt springt.

- haar oren zijn gevoelig. Ze heeft vroeger waarschijnlijk iets naars meegemaakt waardoor nu bijna niemand meer aan haar oren mag komen.

- in stal dreigt ze wel en kan ze flink boos kijken, maar als je doorzet en niet bang bent is dit ook zo over. Je hoeft je stem maar een beetje te verheffen of strenger te klinken en het is al klaar.

- ze stond zolang als ik rijd op de Hollandsche Manege in Amsterdam dus dit is minstens 4 jaar.

- op de poetsplaats is ze heel vriendelijk en kijkt ze altijd heel lief wat je aan het doen bent.

- ze heeft een heel lief, zachtaardig en vriendelijk hoofd.

- ze heeft een zeer meewerkend karakter en doet vrijwel alles voor je.

- ze zal je in het begin een beetje uitproberen.

- de rechtergalop is 'haar moeilijke kant'. Soms probeert ze hier onderuit te komen door steeds naar binnen te lopen in plaats van op de hoefslag te blijven.

- ze is niet erg voorwaarts en is liever lui dan moe.

- ze is heel lief met rijden. Ze zal je er nooit expres afgooien of iets. Als ze een tijdje stil heeft gestaan of veel energie heeft zal ze wel haar dingetjes verzinnen om volgens haar te 'schrikken', maar je kan haar dan gelijk weer terug nemen.

- ze is 90% bomproof.

- ik heb haar vrijdagmiddag (4/010 voor het laatst gezien, dus op z'n vroegst is ze zaterdag (5/01) opgehaald.

Dit is alle informatie die nu even in me opkomt. Heb je nog meer vragen: STUUR ALSJEBLIEFT EEN BERICHTJE!

http://www.flickr.com/photos/91599027@N03/8367298897/

http://www.flickr.com/photos/91599027@N03/8368366494/

Ik vervloek mezelf nu zo erg dat ik mijn camera of telefoon nooit meeheb naar de manege. Dit zijn de enige twee foto's die ik van haar kan vinden.

HEB JE ENIGE IDEE WAAR DOORTJE IS OF WEET JE MEER MOGELIJKHEDEN HOE IK HAAR KAN VINDEN: LAAT HET ME ALSJEBLIEFT WETEN!

Alvast ontzettend erg bedankt!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 10-01-13 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

bentejs

Re: [PG] manegepony Doortje! Wie o wie weet waar ze is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:02

EDIT: ik heb de eigenaar v/d manege een mail gestuurd (woensdagavond), nog geen antwoord. De zoon v/d eigenaar gemaild (zaterdagochtend), ook geen antwoord. Een advertentie op Markplaats heeft niets opgeleverd. Berichten op verschillende fora hebben mij ook niet verder geholpen met deze zoektocht naar Doortje. Ik hou alle paardensites in de gaten, tot nu toe ook niets opgeleverd.

Maandag ga ik de eigenaar bellen (alleen bereikbaar binnen kantooruren voor dit soort zaken).

Is er iemand die iets van Doortje weet, enig idee heeft waar ze is of nog meer ideeën om haar te vinden?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:26

Maar in alle realiteit: als men vanuit de manege zelf al je vragen/ berichten ontwijkt, zo lijkt het toch echt wel, en het gaat over een oudere manegepony/paard, dan hoef je toch niet helderziende te zijn om een althans VERMOEDEN te hebben, waar het dier is gebleven...?
Ik doe een gok.. naar een handelaar/opkoper.. en vervolgens... een transport naar de Eeuwige Jachtvelden.
Het algemene lot van talloze mangepaarden en -ponies.

Ik wil je niet verdrietig maken, TS, en ik hoop ook dat men vanuit de stal/manege uiteindelijk EERLIJK naar jou toe is, TS, het is makkelijker te verwerken om te weten dat het einde verhaal is geworden, dan in het ongewisse te blijven.

Natuurlijk gaan er toch nog heel wat ex-manegepaarden de handel in om te worden doorverkocht, naar een andere "baas", maar dat hangt ook echt van de leeftijd af.
Twintig jaar voor een manegepaard "dat opeens weg is" geeft weinig reden tot hoop.

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:31

Dit realiseer ik me ook en ik begin zo langzamerhand er ook steeds zekerder van te worden dat ze inderdaad naar de slacht is. De praatjes van de eigenaar van de manege zouden inderdaad lariekoek kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld is het de waarheid. Daarom probeer ik alle opties af te gaan totdat ik een zeker antwoord heb van de eigenaar van de manege.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:54

En als die partij nooit een "zeker" antwoord wil geven... weet jij dan genoeg?

Ik hoop het voor je, dat men mans genoeg is om het je oprecht te zeggen, dan kun je het afsluiten.
Te vaak komen dit soort dingen voor, dat men er om heen draait, maar ook te vaak, dat mensen in een onrealistisch idee willen blijven doordromen... "die is vast ergens op pensioen gegaan", of "staat vast ergens als grasmaaier haar oude dag in een vette weide te slijten".
In 95% van de gevallen is dat echter niet waar.
Heb echter te veel (langdurig) verdriet gezien van mensen, die steeds maar voorgelogen werden, aan het lijntje gehouden werden, of altijd in het ongewisse zijn gebleven... ik was er tot op heden niet een van, gelukkig, daarom juist pleit ik voor openheid.

Is het paard naar de slacht gegaan, en hoewel het geen verplichting is: hoop ik dat men het toch gewoon ZEGT, het is geen misdaad, in vele gevallen juist een verlossing, voor het paard op zich. De paardenwereld is geen sprookje, maar gewoon heel hard, zeker als het bedrijsmatig is.

Ik hoop van harte dat je op een of andere manier uitsluitsel kan krijgen.

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:02

Ik hoop ook dat ik eerlijk antwoord zal krijgen. En als ik geen antwoord krijg dan weet ik genoeg. Dat zou wel een beetje jammer zijn van de eigenaar van de manege die er dus blijkbaar de b*llen niet voor heeft om dit gewoon eerlijk te zeggen.

Ik ben het met je eens dat er inderdaad mensen zijn die zichzelf een hand boven hun hoofd houden. Want negen van de tien keer hebben paarden die plotseling verdwenen zijn inderdaad geen fijn pensioen gehad. Ik ben voor eerlijkheid op het gebied van dit soort dingen. En gelukkig kan ik van mezelf wel zeggen dat ik realistisch ben. Ik snap ook wel dat als de manege-eigenaar geen mail terugstuurt de kans waarschijnlijk klein is dat ze überhaupt nog leeft.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:10

Mijn ervaring met maneges is wel (soms helaas...niet in dit geval , maar in sommige gevallen wanneer de paarden kreupel zijn wèl) dat de paarden niet naar de slacht gaan, maar naar een handelaar.
Dus kan de manege-eigenaar je dan geen duidelijkheid geven en kan de pony toch doorverkocht zijn.

Veeeel succes!!

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:17

Ik probeer de contactgegevens van de handelaar waar ze aan verkocht zou zijn volgens de eigenaar van de manege dus te krijgen zodat ik deze kan benaderen en deze mij misschien verder kan helpen. Maar dan heb ik dus wel antwoord nodig wat ik tot nu toe niet heb gekregen.

Met Doortje is in principe niets mis. Ze mag alleen niet meer springen door de peesblessure die ze heeft gehad. Ze is van de blessure volledig hersteld. Ze ziet er uit als 15 jaar en gedraagt zich ook zo. Ze loopt van zichzelf niet snel door, maar als ze vindt dat ze haar beentjes wel even mag strekken trekt ze wel een sprintje in galop.

Super bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:28

Wellicht er aan gedacht dat, mocht de pony daadwerkelijk doorverkocht zijn, de nieuwe eigenaar aan heeft gegeven geen zin te hebben in manege kinders die er achter aan komen bleren, en dat de manege eigenaar die wens respecteert?

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:35

Als dat zo zou zijn, dan had de manege eigenaar dat toch gewoon kunnen zeggen?!

Kans is groter dat de pony naar een handelaar is gegaan dan direct van de manege particulier verkocht.

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:54

Asyaa: de mensen die haar leuk vonden om te rijden waren op één hand te tellen, dus veel blerende manegekinders is in dit geval sowieso niet.

Ik denk dat (als het verhaal van de eigenaar v/d manege klopt) ze verkocht is aan een handelaar. En ik denk dat de manege ook geen interesse had in wie die handelaar haar vervolgens weer gekocht zou hebben, gezien het feit dat ze niet eens de moeite namen om de mensen die bij de manege lessen op de hoogte te stellen van het vertrek van Doortje. Dus Asyaa, ik denk dat dit soms wel het geval is, maar hier niet.

Als ik mijn voorstelling baseer op het verhaal van de manege-eigenaar, is ze verkocht aan een handelaar en is ze nu in handen van een particulier, zoals Toby zegt. Maar dan kom ik weer op hetzelfde punt: wie zegt dat het verhaal van de manege-eigenaar waar is?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:31

Jullie leven echt in een droomwereld, echt onvoorstelbaar, lees alle posts nog eens door!
Twintigjarige manegeponies en paarden worden naar een handelaar verkocht.. en die handelaar zoekt er een leuke en aardige particulier voor, zeker? Dat ze vooral goed terecht komen?
Dit is niet het echte leven, mensen, zet die roze brillen eens af.
Ik zit te lang in de paardenwereld om nog een kwart roze bril over te hebben.

Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, dat geef ik ook toe, maar dan wordt zo'n ex-manege paard gekocht door iemand die hem opf haar al kende.

Toen ik jong was (zo ongeveer 1000 jaar terug, hahaha), reed ik op een manege in Den Haag, Wittebrug, daar stond een toen al oude witte (schimmel) pony Whisper. Om te zien een Arabier x Welsh, maar de kinderen daar maakten er natuurlijk een Volbloed ARABIER VAN.... JE KENT HET WEL. Die was de oudste op die stal, tsja, toen werd hij te oud, en zou hij weg moeten, je kunt het wel raden.... dat werd ook niet met zoveel woorden gezegd, Whisper zou op pensioen gaan, maar al die kinderen die het rijden op hem hadden geleerd, wilden hem DAARNA ook nog zien, op zijn pensioen adres, en tsja, dat kon natuurlijk niet, want hij ging naar de slacht, en dat kon niet als hij geslacht was, natuurlijk, DUS: aangezien hij zo veel kinderen het vertrouwen in het rijden had gegeven, is er toen een grote inzamelingsactie geweest van ouders en kinderen, die er eigengemaakte dingetjes deur aan deur gingen verkopen (er was toen nog geen Internet) waardoor hij niet naar de slacht ging, maar in paardenthuis Soest mocht overleven.

De ouders hebben veel geld gedoneerd dat hij kon blijven, want zo iets kost ook MAANDELIJKs geld, hij is niet meer in de zeer beperkte stal gebleven, wat de kinderen wilde, dat Whisper op Wittebrug zou blijven staan (kon niet, de stal was nodig voor een andere) maar naar het rusthuis Soest gegaan (was toendertijd het enige oude paarden thuis dat er was, daar is mijn eerste paard Boris (vliegenschimmel) ook terecht gekomen.
Dit alles is na te zoeken in de bestanden van Rusthuis Soest.

Het was een uitzondering dat Whisper daar als ex-manegepony (maar wel betaald door de ouders van de kinderen die hem liefhadden) is geplaatst.

Hij is daar ook gestorven, net als mijn Boris.

Inniddels zijn er veel meer opvangen/rusthuizen voor afgedankte paarden, maar veel minder eigenaren die hun paard als iets speciaals zien, en die zo tot het levenseinde hun paard of pony ondersteunen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:57

Stuur mij vanavond even een pb'tje.
Of mocht je er vandaag zijn: spreek me aan ;)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:04

Niet per definitie denken dat oudere manegepony s geen kans hebben , ik heb ook twee oudere dieren gekocht , de handel kan ook juist nieuwe kansen bieden voor een dier....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:34

Moderatoropmerking:
Op Opsporing Verzocht is het alleen toegestaan om te reageren als je serieuze tips en/of vragen hebt met betrekking tot het gezochte paard of pony. Andere berichten kunnen via een privébericht verstuurt worden. Graag vanaf hier daar rekening mee houden.

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 22:03

Mijn lerares heeft ook de eigenaar benaderd om contact op te nemen met mij om de zaak te bespreken, dus ik ben benieuwd hoe dit gaat gebeuren en wat hier uit komt.

ceesje: ja daar heb je een punt! Ik ben nu dus aan het wachten op antwoord. Heel misschien, ergens heel ver weg is er toch nog een klein beetje hoop. Maar ik reken hier niet op en ga er vanuit dat ze wel naar de slacht is. Het is dus afwachten wat ik te horen krijg van de eigenaar van de manege.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:22

Je hebt pb (teminste, die ben ik nu aan het typen> ben pas net thuis van een lange dag)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:32

Is Dora weg??
Kan je het niet aan V persoonlijk vragen?
Lijkt me niet dat hij haar zomaar zal verkopen aan de slacht...
Ook J zal gewoon zeggen hoe het zit denk ik.
Vind het niets voor hun om niets te zeggen... "vervelende pony" was ze altijd al.
Maar liep wel in alles mee incl caroussel...

Je mag me ook een pb sturen als je wilt.
Of als iemand iets weet...ben wel heel benieuwd!
Vond het altijd leuk om op dr te rijden, hoewel springen de uitdaging was!

Vervelend moet je lezen als, pony met pit :)
Vroeger 8-5jaar geleden, draaide ze op de rechterhand om in galop tot je eraf viel als je dr niet aankon .
Is dr bij mij 2x gelukt :+
Maar dan kwam ze wel kijken of je nog heel was (meestal).

Ik hoop dat ze eerlijk willen zijn tegen je :j
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-01-13 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:59

tja als ze iedereen op de manege moeten gaan inlichten dat er een pony weg is...
en ze gaan die pony's ook echt geen nieuw thuis meer geven ze gaan niet voor niks weg,

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 17:13

ayla31: de manege heeft van iedereen het mailadres. Zo moeilijk is het toch niet om de hele mailinglijst een mailtje te sturen met de aankondiging dat er weer pony's weggaan lijkt mij?

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:16

een manege runnen is druk, het zijn beesten maar het is en blijft ook een bedrijf, ik kan het me best voorstellen dat ze het niet in de gaten hebben gehad, of aan gedacht hebben om een mail te sturen, misschien omdat het onverwachts kwam? mijn vorige bericht klonk misschien een beetje hard, maar de meeste manege pony's van 20+ gaan nou eenmaal niet vaak naar een nieuw baasje toe..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:12

Moderatoropmerking:
Dit is inmiddels de tweede moderatoropmerkingen. Op Opsporing Verzocht is het alleen toegestaan om te reageren als je serieuze tips en/of vragen hebt met betrekking tot het gezochte paard of pony. Andere berichten kunnen via een privébericht verstuurt worden. Graag vanaf hier daar rekening mee houden. Vanaf hier worden de off topic berichten gewoon verwijderd.

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:56

Ik weet nu dat ze naar een handelaar is gegaan. Ze kan of doorverkocht zijn naar de slacht of aan iemand. Als ze naar de slacht is, is het nu al te laat. Is het tweede het geval, dan is er misschien nog hoop. De eigenaar van de manege heeft de handelaar gebeld, maar deze wilt anoniem blijven en zegt dat de pony al doorverkocht is volgens de manege-eigenaar. Maar hoe groot is de kans dat er echt gebeld is?

Helaas zitten we een beetje vast, want we moeten de naam van de handelaar hebben en die kan alleen bij de eigenaar van de manege vandaan komen. We proberen van alles, maar tot nu toe nog niet echt resultaat.

Als er iemand is die namen van handelaren in de omgeving van Amsterdam heeft: stuur alsjeblieft een pb'tje!

En als er iemand is die Doortje misschien ergens langs heeft zien komen of op een stal heeft zien staan: stuur alsjeblieft ook een pb'tje!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:11

Moderatoropmerking:
En weer enkele berichten verwijderd. Het is op Opsporing Verzocht alleen toegestaan om te reageren als je serieuze tips en/of vragen met betrekking tot de gezochte pony hebt. Hierbij het verzoek om de moderatoropmerkingen niet meer te negeren.

Queenylavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:44

Ik heb misschien een tip voor je: Tis wel een gedoe maar je kan ook proberen alle handelaren in Nederland bellen en dan vragen of ze Doortje hebben (gehad) of dus zeggen dat je inderdaad opzoek bent naar Doortje. Misschien dat dat iets oplevert..
Ik zeg niet dat het helpt maar het vergroot wel de kans om Doortje te vinden .
Ik vind het zelf ook super jammer dat ze weg is :( dus ik wil je graag helpen!
Maar je kunt die optie proberen..sommige mensen vinden hierdoor inderdaad namelijk een ex-manege pony terug.. Ik hoop dat het je lukt!;-)