[EG] Fokker gezocht van welshhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yinnar

[EG] Fokker gezocht van welshhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:52

Ik doe een nieuwe poging na de laatste van een jaar of 7 geleden.

Ik ben op zoek naar de fokker van de welshengst die ik in 2004 van een paardenopvang heb overgenomen.
Het verhaal destijds ging dat er een advertentie op marktplaats stond waarin het buurmeisje van de betreffende fokker een noodoproep had geplaatst om het veulen te kopen omdat hij anders naar de slacht zou gaan. De reden zou zijn geweest zijn (prachtige) maanogen. Hij zou dan niet kunnen worden opgenomen in het stamboek o.i.d. maar ik heb inmiddels een geruime tijd geleden al vernomen dat dit onzin is. De reden is ook niet belangrijk voor mij maar ik ben wel benieuwd wie hem destijds heeft gefokt en wie zijn ouders zijn. De opvang wist zich alleen nog te herinneren dat de fokker uit Kampen kwam en dat er voor het huis (of de boerderij ervoor) een grote voliere met papagaaien (?) stond.

Ik ben destijds door heel Kampen gecrost maar heb niets kunnen vinden. Ik hoop dat er mensen zijn die dit bekend voorkomt of dat misschien het bewuste buurmeisje hier op bokt zit en hem herkent.

Ik heb hem Eros genoemd. Hij is mooi opgedroogd ;) al zeg ik het zelf en heeft onbedoeld ook al voor nageslacht gezorgd wat prachtige veulens zijn.

Hopelijk herkent iemand hem of de combinatie fokker/Kampen. Ik hou er rekening mee dat het verhaal misschien iets anders kan zijn maar dit is de informatie die ik heb.

Eros klein:
Afbeelding

Eros 3 jaar:
Afbeelding

Mister Blue Eyes:
http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... /Eros1.jpg

Ik hoop dat iemand mij van informatie kan voorzien.

Eilinora

Re: [EG] Fokker gezocht van welshhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:08

misschien kun je joostvangestel benaderen,die kent misschien wel fokkers uit die regio...

overigens kunnen pony,s met maanogen wel opgenomen worden in het stamboek maar is het absoluut niet geliefd.
hij zal daardoor misschien wel geen papieren gekregen hebben,vanwege zijn maanogen en vanwege het feit dat het een hengstveulen was.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 15:30

Ik had al begrepen dat de bij mij bekende reden niet geheel klopte. Dat maanogen niet geliefd zijn vindt ik persoonlijk wel een gemiste kans. Zijn twee nakomelingen hebben beiden geen maanogen. Hij staat op een weiland vlak langs een weggetje waar veel volk langskomt en ik word regelmatig aangesproken dat ze hem zo mooi vinden. Ook paardenmensen die regelmatig vragen wat zijn afstamming is. Vandaar dat mijn nieuwsgierigheid weer werd gewekt om erachter te komen wie zijn ouders zijn. Hartstikke bedankt voor de tip!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:36

en misschien kan het stamboek je wel een lijst geven van fokkers in de regio kampen,als het een bekende fokker was tenminste.

tja,of blauwe ogen erfelijk is is geloof ik nog niet bewezen maar ze willen het risico niet nemen.
ik ben zelf ook niet echt fan van blauwe ogen maar het wil niet zeggen dat het dan nog geen goede pony kan zijn.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:39

Heb je al op de fokkerslijst van het NWPCS gekeken?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 15:56

inowa schreef:
en misschien kan het stamboek je wel een lijst geven van fokkers in de regio kampen,als het een bekende fokker was tenminste.

tja,of blauwe ogen erfelijk is is geloof ik nog niet bewezen maar ze willen het risico niet nemen.
ik ben zelf ook niet echt fan van blauwe ogen maar het wil niet zeggen dat het dan nog geen goede pony kan zijn.

Kan je het stamboek gewoon mailen of bellen? Ik ben niet zo thuis met dit soort zaken. Vroeger wel te maken gehad met het New Forest stamboek maar ben nogal teleurgesteld n.a.v. een bepaalde kwestie dus geen energie er meer in gestoken.

Tja die blauwe ogen waren voor mij juist de reden om hem over te nemen van de opvang...;-) Zo zie je maar....waar de één van smelt vindt de ander helemaal niets. :D

blue_sky schreef:
Heb je al op de fokkerslijst van het NWPCS gekeken?

Bedankt voor de tip..ga ik ook eens op kijken. Ik word wel een stuk wijzer hier. Ik had er geen moment bij stilgestaan dat er wel eens een dergelijke lijst zou kunnen zijn. :o
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-10-12 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:00

op www.nwpcs.nl is idd een fokkerslijst alleen staan niet alle fokkers daarop.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:16

inowa schreef:
op http://www.nwpcs.nl is idd een fokkerslijst alleen staan niet alle fokkers daarop.

Moet ik kijken bij stoeterijen of kijk ik weer met mijn neus?

Ik zal zo jouw tip om joostvangestel te benaderen eens uitvoeren.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:16

Aan de leeftijd en aan de kleur te zien, zou het zomaar een jonge Vikariens Jolyon kunnen zijn. Die stond toen bij Scholten uit Oosterwolde. Ik begrijp dat je ook het contact met het buurmeisje bent verloren? Dat was anders veruit je beste kans geweest. Een hengst met blauwe ogen mag gewoon, komt bij de Welsh veel voor. In de handel halen er wel wat ouderwetse mensen de neus voor op. In Kampen ken ik weinig mensen, je zou het eens na kunnen vragen bij Bosman uit Elburg of bij Zoet in Wezep, die weten meestal wel wat er in de buurt staat.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:05

Kampen kent niet veel welsh fokkers hoor.

Er zit er wel 1 in IJsselmuiden.
Ik kan me er van hier geen bedenken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 10:18

AH_scim schreef:
Kampen kent niet veel welsh fokkers hoor.

Er zit er wel 1 in IJsselmuiden.
Ik kan me er van hier geen bedenken.

Misschien dat het dan een particulier is geweest die een veulen heeft gefokt? Herken jij de beschrijving die ik in mijn openingspost geef? Een voliere met papagaaien voor het huis of het huis ervoor?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:10

Neem even contact op met regtur hier op bokt. Zij komt uit die buurt. Zij weet vast meer.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:13

Fokker bij Kampen, en die z'n pony's ook wel bij kampen heeft staan is Ijsselvliedt. Die zit in Oldebroek/Wezep

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:35

@ Melanie5 Bedankt! Ga ik doen.

@ CP112 ik heb de Ijsselvliedt al een mailtje gestuurd eergisteren maar nog geen reactie ontvangen. Ik hoop nog wat te horen van ze.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:33

dat moet dan bij de fam. v Dijk zijn geweest, die hebben destijds bij ons weleens bruine ponies gekocht en wilden naar een vierspan toe. Ik herinner me dat ze een Cuppers Rockefeller hadden, idd bruinmet 4x wit. Die heeft nog als 3 jarige bij ons in de hengstenwei gelopen, en is later betuigd. Deze pony was heel braaf, maar een beetje weinig levenslust. Ze hebben weleens meer ponies gekocht die of net niet pasten, of tegenvielen. Op het laatst hadden ze 4 x Hello Campers voor de wagen staan. 100% zekerheid kan ik je niet geven over deze pony, want ik herinner me geen blauwe ogen.
Het echtpaar is uit elkaar en wij hebben al jaren geen contact meer. En daarbij vraag ik me af of ze je veel wijzer kunnen maken als het over afstamming gaat.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 14:02

Hij komt uit 2004 en ze hebben hem met een maand of 5-6 (mischien wel eerder) naar de slacht willen doen vanwege zijn maanogen. Hij is toen bij de paardenopvang terecht gekomen. Ik heb hem met 7 maanden overgenomen van de opvang.

Tja de kans was groot dat het spoor dood zou kunnen lopen. Ik wil het echter nog niet helemaal opgeven. Je hebt toevallig geen idee waar ik evt. een e-mail oid zou kunnen achterhalen van of mevrouw of meneer van Dijk? Zei de voliere met papagaaien jou wat? Want in dat geval kunnen we er 100% zeker van zijn dat hij daar vandaan komt. Dan is het alleen nog kijken of het lukt de mensen te traceren. Fokte ze met de Cuppers Rockefeller? Ik ga er vanuit dat jij in 2004 nog wel contact met ze had? Dat verhaal over het veulenhengst met de blauwe ogen komt je niet bekend voor? Ook niet het buurmeisje?

Sorry, veel vragen maar ik hoop dat je een paar antwoorden hebt. Alvast bedankt! +:)+

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:09

Ik ken een welshfokker in de buurt, en daarbij ook een buurman die altijd welshjes had.
Die buurman heeft inderdaad een voliere voor het huis, maar niet met papegaaien.
Van beide personen kan ik mij niet indenken dat zij deze pony om deze reden na de slacht zouden doen.
Maar misschien is dat stukje van het verhaal ook wel niet waar (?).

Ik ga niet openbaar namen noemen, als je meer informatie wil mag je mij pb'en.