[PG] Dramatopic, wie denkt mee? Lieve Prisca

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

[PG] Dramatopic, wie denkt mee? Lieve Prisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 13:29

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje lig ik uit de paardenwereld wegens gezondheidsproblemen en ondanks dat ik heel moe ben, lig ik de laatste dagen toch erg veel wakker 's nachts. Bereid je maar voor op een dramaspeculatie, misschien zit het allemaal wel tussen mijn oren.

In 2006 kwam ik mijn pony tegen op een voormalige manege, waar ik haar ben gaan leasen en daarna heb gekocht. Prisca, geboren op 14 maart 1991 te Roden. Fokker is G. de Vries. Ouders zijn Ciska van Peize (v. Shahal ox) en Alfred (v. Apollo).
Wat ik weet, is dat ze van hoefsmid B. Reitsma geweest is, maar in overeenkomst met de staleigenaar in de manegelessen is gaan lopen. Dit is van voor 2004, want toen werd de manege overgenomen en zijn de lessen gestopt. Ze heeft tm 2009 op betreffende stal gestaan en op 29 juli 2009 heb ik haar weggebracht, dat zit zo:

In 2008 ging ik trainen bij een bepaald persoon en in zomer 2009 raakte Prisca (pony) zwaar geblesseerd, wederom aan haar pees, waar ze al meerdere blessures aan heeft gehad.
Betreffende trainster had zelf ook paarden waarvan een paar te koop, die wilde ze natuurlijk kwijt. Ze had mij omgepraat mijn pony op pensioen te zetten bij kennissen van haar en een paard van haar te kopen (Wimbledon, die heb ik ook gekocht).
Nouja, pony gebracht bij die mensen, allemaal leuk en aardig (net als die trainster op dat moment), ik was echt helemaal gebroken en toch had ik een nieuw paard. Veel te snel denk ik, paard pastte niet goed bij mij en later bleek dat we voor een paar duizend euro zijn opgelicht, verderop meer.
In maart 2010 kreeg ik een smsje van mijn trainster dat mijn pony overleden was aan koliek (darmverstopping/darmkronkel), niet eens van die mensen zelf.. Ik geloofde het en was heel erg verdrietig, maar omdat ik me slecht aan mijn nieuwe paard kon hechten, was het misschien wel beter (gezegd door betreffende trainster). Was nooit bij die kennissen op bezoek geweest bij mijn pony, omdat ik zeker wist dat ik dan mijn paard weer kwijt wilde en mijn oude, geblesseerde pony terug (struisvogelpolitiek, wat heb ik een spijt..).
Tijd verstreek en wegens roostertechnische problemen ging ik bij iemand anders trainen, kreeg nieuwe inzichten en werd het oneens met de methoden van mijn vorige trainster, en het werd ook duidelijk dat ik behoorlijk was opgelicht met Wimbledon: ze heeft eczeem (er werd gezegd dat ze een eczeemdeken droeg omdat ze anders rond ging rennen in de wei van de vliegen, mooi niet dus), bleek niet zo braaf te zijn, heeft driekwart jaar bij een bekend persoon in training gestaan omdat ze onhandelbaar werd genoemd door haarzelf etc.
En nu ineens gaat er een lampje branden.. Wij zijn er dus ingestonken met de koop van een nieuw paard. Ik was nog maar 14 en naïef, mijn ouders hebben nooit ervaring met paarden gehad, ideale prooi.. Maar wat is er dan met mijn pony gebeurd? Betreffende kennissen van mijn trainster hoefden het paspoort er niet bij, vonden ze niet nodig.. Dus ik heb het paspoort hier nog steeds. Is Pris wel echt overleden en niet gewoon papierloos doorverkocht? Ze zag er nog heel goed uit voor haar leeftijd.
Ik had al problemen met het hechten aan mijn nieuwe paard, omdat ik toch nog veel bezig was met mijn pony, en mijn trainster heeft zovaak gezegd dat ik nu toe was aan een nieuwe start, en in die periode was ook ineens mijn pony overleden.
Nog iets verdachts, ik heb vaak gevraagd om foto's aan die kennissen, maar iedere keer was er iets waardoor ze de foto's niet konden laten zien. Eerst was hun camera stuk, toen belandde hun nieuwe camera in de wasmachine en konden ze geen foto's laten zien en daarna hadden ze zogenaamd helemaal geen camera meer.

Ik heb het paspoort nog, inclusief alle gegevens à levensnummer en chipnummer. Kan ik daarmee mijn pony traceren? Waar moet ik mee beginnen? Stamboek mailen?
Ben ik paranoïde of had ik hier juist eerder aan moeten denken?
En wat wil ik bereiken? Bevestiging of ze is overleden of dat ze nog leeft, ik zou haar graag nog eens zien. Niemand weet hoeveel spijt ik heb..

Mocht ze nog in leven zijn, dan hoop ik dat er mensen zijn die haar herkennen (of ze moet natuurlijk naar het buitenland zijn gegaan).

Ze is bruin, heeft een opvallende brede bles ("onregelmatige, brede, doorlopende bles beide neusgaten indringend, witte onderlip"), linksvoor een minisokje, rechtsvoor een witte kroonrand en linksachter een hoog witbeen.
Foto's:
Bles: http://i48.tinypic.com/2mo5jzn.jpg
Algeheel voorkomen: http://i45.tinypic.com/t4z9th.jpg (hier valt haar ingezakte rug amper op)
Nogmaals: http://i48.tinypic.com/10yn95h.png
Hoofd: http://i48.tinypic.com/11udzr4.jpg

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:26

ik weet hoe je je voelt , ik heb min of meer hetzelfde probleem..bij het kwpn konden ze me niet helpen , ik google haar bijna elke dag al een jaar lang in de hoop iets van haar te vinden ...

heb je haar al gegoogled ? anders mag je me pb-en met gegevens van haar dan kan ik je misschien wel helpen .

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 19:49

Bedankt voor de reacties, erg lief.
Heel Google, Bokt, Facebook en Hyves uitgespeurd, stamboeken gemaild en andere paspoortleverende instanties, diergeneeskundevriendinnetje is daar nog even achter de connecties aan en hopelijk willen ze ons verder helpen.

Gegevens die van toepassing zijn, zijn voornamelijk levensnummer en chipnummer denk ik. Op een chipnummer-zoeksite staat ze nog steeds bij NRPS. Of NRPS loopt achter, of ze is niet gemeld als overleden (ikzelf heb het paspoort nog).

Levensnummer: 9100242.91
Chipnummer:528210000631646

Moderatoropmerking:
Even voor de duidelijkheid, hier staan de regels van OV: [OV] Welkom op [OV] Opsporing Verzocht *UPDATE 30-08-2007* in die regels kan iedereen lezen dat het alleen is toegestaan te reageren als men bruikbare info over de zoektocht heeft voor de TS. Verdere reacties zijn absoluut niet toegestaan, hoe goed bedoeld ook, het is niet toegestaan je mening te geven of het nut heeft of niet, hoe erg je het vind, reageer alleen als je de TS verder kan helpen. Alle reacties die geen bruikbare info/tips bevatten zijn verwijderd. Mocht je de TS offtopic iets willen vertellen of vragen, doe dit dan niet in het topic maar doe dit via de PB.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-08-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic reacties verwijderd en mod opmerking toegevoegd.

iristanja

Re: [PG] Dramatopic, wie denkt mee? Lieve Prisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:20

De pony komt me op de een of andere manier heel bekend voor. Weet je of ze lang geblesseerd is gebleven of dat het weer genezen is? Volgens mij heb ik haar namelijk een keer gezien op een wedstrijd bij mij op de manege... Is dat mogelijk of was het er gewoon 1 die er op leek?

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 11:26

Ik weet het niet. Het was een terugkomende peesblessure op dezelfde plek, zwakke plek dus, en daarom hebben we besloten haar op pensioen te zetten. De kans dat het zou genezen was klein, maar toen ze voor de eerste keer haar pees scheurde, was de prognose ook al erg slecht en dat is ook goedgekomen toen.

In je berichten zie ik dat je uit Zwolle komt, klopt dat? Welke stal? Was het een officiële wedstrijd en zo ja, wanneer? En welke klasse? Dan zoek ik het even na. :j
Bedankt voor je bericht.

iristanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:21

Ja, dat klop :j
Ik rijd niet in Zwolle, maar in Hasselt. Ja het was een officiële wedstrijd! Op de manege in Hasselt. Het was ergens eind maart, de exacte datum weet ik niet.. Volgens mij M1.. De uitslagen kan ik niet meer terugvinden..
Graag gedaan, hoor!

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:18

Toen mijn pony overleed moest ik alle papieren opsturen, dus als ze echt overleden was had jij het paspoort niet meer.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:11

Jeanneee_ schreef:
Toen mijn pony overleed moest ik alle papieren opsturen, dus als ze echt overleden was had jij het paspoort niet meer.

Als TS niet met zekerheid weet dat de pony dood is, kon ze ook geen paspoort meer opsturen.
Hebben jullie geen organisatie die paardensportkampen organiseert? Zo heb ik mijn allereerste paard terug gevonden, de huidige eigenaar heeft ook niets van papieren meegekregen, die zijn onderweg ergens "zoek" geraakt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 19:04

Jeanneee_ schreef:

De mensen kunnen niet aangeven dat ze overleden is, omdat ze het paspoort niet hebben. Het is een cirkel, snap je?

Oakland1990: Wat bedoel je met paardensportkampen?

Even een overzicht van alle instanties waarmee ik contact heb gehad:
NRPS: houdt alle inkomende meldingen/aanvragen in de gaten, helaas niet van wat al binnen is gekomen (mijn gevoel zegt dat het 2009/2010 moet zijn geweest als er een nieuw paspoort is aangevraagd). Even een vermelding waard dat het enige duplicaat hier ligt.

KNHS: kan niet terugkijken maar houdt voor mij in de gaten of er iets binnenkomt aan aanvragen die op Prisca kunnen wijzen.

NAS: wil niet nazoeken omdat ze dit jaar al 2000 paspoorten hebben moeten registreren. Beetje verdacht, of gewoon lui/te druk met andere zaken.
Beetje jammer aangezien zij vrij makkelijk paspoorten schijnen te geven.

Kadaververwerkings bedrijven Rendac en Sondac zoeken voor mij na of ze rond maart 2010 in de omgeving zijn geweest waar Prisca zou staan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:08

Wij hebben zo Bloso, die kopen vaak paarden op die papierloos/ex-manegepaard zijn. Ik heb van de mensen die ze van mij kochten vernomen dat ze daarheen was, daarna is ze een tijd spoorloos geweest tot ze plots op Internet stond met een zoekertje naar de vorige eigenaar.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 11:13

Is dat in België of Nederland? Anders zoek ik dat ook nog even uit, je weet maar nooit.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:19

België, ze hebben wel een website, weet niet of je in het grensgebied zit?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:20

Ja je kan contact opnemen met stamboek en kijken of hun de huidige eigenaren weten !

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:21

shilady schreef:
Ja je kan contact opnemen met stamboek en kijken of hun de huidige eigenaren weten !

Wellicht weten de nieuwe eigenaren niet eens welk stamboek ze heeft, dat boekje heeft TS namelijk nog!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 17:42

Ik zit nou niet bepaald in het grensgebied, provincie Groningen. Daar wonen ook de laatste mensen waar ze bij zou hebben gestaan.

Shilady, je reactie voegt niet zoveel toe, er is allang contact opgenomen met haar stamboek en andere makkelijk paspoortafgevende stamboeken/instanties.
Plus dat zonder paspoort de eigenaar niet veranderd kan worden. Wij staan nog gewoon als eigenaar bij NRPS, is een paar dagen geleden nog bevestigd.
Toch bedankt voor het meedenken!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:20

Hoe groot is Prisca?
Heb je het adres van de mensen waar ze op de wei zou hebben gestaan? Ik kan niet zo goed uit je verhaal opmaken of je hen hebt geconfronteerd met je vermoedens. Misschien een verrassingsbezoekje? Ze kunnen je dan moeilijk afwimpelen en als ze toch een poging doen dan worden je gedachten toch een soort van bevestigd. Daarnaast is dit eigenlijk diefstal, je zou dus kunnen dreigen met een rechtszaak als ze je niet willen vertellen waar je pony heen is gegaan. Ook als Prisca daadwerkelijk is overleden is dat ergens geregistreerd en kan dat dus bewezen worden. Die mensen zijn eigenlijk de schakel in het verhaal, zij weten immers waar ze heen is gegaan..

Wat mij brengt op een minder plezierig punt: heb je paardenslagers gebeld? Enorm nare klus natuurlijk, maar misschien geeft het je wel zekerheid.

Wat een verhaal zeg, ik wil je heel veel sterkte wensen :(:)
Ik weet niet of het helpt, maar ik woon in Groningen en zal hier mijn ogen open houden!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 21:24

Pris is 1,49m. Adres weet ik niet meer.. Heb geprobeerd het huis te zoeken op Google Streetview, maar de beelden zijn niet zo duidelijk. Wel een beetje een vermoeden. Ook het telefoonnummer stond in het interne geheugen mijn oude telefoon en die is kapot. |o
Verrassingsbezoekje vergt een hoop lef, maar valt zeker te overwegen.
Kadaververwerkingsbedrijven Rendac en Sonac zoeken voor me uit of ze in de buurt zijn geweest rondom de datum dat er tegen mij is gezegd dat Prisca is overleden. Slachterijen zelf in de omgeving nog niet, valt ook zeker te overwegen als Rendac en Sonac bevestigen niet in de buurt te zijn geweest. De pony schijnt te zijn ingeslapen na een koliekaanval, thuis. Ze was niet koliekgevoelig, maar je weet maar nooit.
Fijn dat je je ogen open wilt houden. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:44

Verrassingsbezoek zeker doen, gewoon net doen alsof je gek bent en om foto's vragen, aan de reactie van die mensen kun je snel genoeg zien of ze liegen. Vraag ook wanneer ze precies is overleden, als je de naam van die mensen weet kun je gaan zoeken of ze vaker pony's/parden aanbieden. Willen ze je niets vertellen dan maak je een advertentie aan op marktplaats met een oproep, alle info erin zetten en vragen wie de pony gekocht heeft van deze mensen omstreeks de tijd dat ze jou vertelden dat ze was overleden.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:54

Hoe zit met de chip dan? als ze ergens op wedstrijden zou lopen moet er toch een nieuw paspoort aangevraagd worden. Dan komen gegevens toch boven?
Als ze thuis is ingeslapen kan het toch niet anders dan dat ze door Rendac is opgehaald?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 22:07

pizza64 schreef:
Hoe zit met de chip dan? als ze ergens op wedstrijden zou lopen moet er toch een nieuw paspoort aangevraagd worden. Dan komen gegevens toch boven?
Welke datum zou ze zijn overleden? Met die datum zou Rendac ook iets makkelijker kunnen zoeken toch?

Er zou inderdaad een nieuw paspoort aangevraagd moeten zijn want zonder paspoort kun je geen startkaart krijgen. En ook als ze wel geslacht of wat dan ook zou zijn moet ze een paspoort hebben. De chip en het paspoort moeten worden gecontroleerd voor het mag. Ik kan me voorstellen dat je hier de kriebels bij krijgt, vindt het maar een raar verhaal. Als je het aandurft zou ik ook eens bij die mensen aangaan waar ze toen heen gegaan is, dat is waarschijnlijk je beste aanknopingspunt. Waar woonden die mensen ergens?

Ik zal ook mijn ogen voor je open houden. Ik woon ook in de omgeving van Zwolle en kom op veel concoursen in deze regio.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:52

Gisteren ongeveer hetzelfde verhaal te horen gekregen met een oude-leasepony van mij. De man waaraan we haar verkocht hadden, zei ook steeds dat hij foto's zou sturen en vertelde ons hoe het maar haar ging. Maar hij bleek de pony al lang te hebben doorverkocht... Aangezien je in Groningen woont, zou het me ook niet verbazen als ze over de grens is gegaan naar Duitsland (als ze verkocht zou zijn), dat is met onze pony ook gebeurd. Dus misschien dat je ook op een Duitse paardensite een advertentie zou kunnen plaatsen. Maar kun je niet eens naar de veeartsen in de omgeving informeren? Als ze daadwerkelijk ingeslapen is, dan moet een veearts dat toch ergens in z'n bestanden hebben staan. En aangezien jij het paspoort nog steeds bezit, zou ik toch denken dat jij het recht hebt om die informatie op te vragen. Ik zou in ieder geval ook marktplaats en sporthorses in de gaten houden, want misschien wordt ze ook wel opnieuw te koop aangeboden.

Ik zou in ieder geval eens opletten hier in de buurt, al is de kans wel heel erg klein dat ze hier zou staan, maar je weet het nooit. Veel succes met zoeken in ieder geval !

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:12

Als de pony daadwerkelijk thuis is overleden moet het opgehaald worden door de Rendac of Sodac. Hier hangt (heel pijnlijk) echter wel een kostenplaatje aan. Als jij als eigenaar die pony nog steeds in jouw bezit hebt is die rekening dus eigenlijk voor jouw kosten. Hebben die mensen dat (*heel aardig*) dan voor je betaald? Dat kunnen ze dan namelijk toch laten zien aan je?
Bovendien als ze is ingeslapen is er een DA aanwezig geweest en deze moeten ook een uiteindelijke rekening en een overlijdensbevestiging geven. (was ze verzekerd? de verzekering wil dit namelijk ook gelijk van de DA weten...)

Dit is een erg verdachte manier om iemand een paard af te ritselen... Ze ziet er namelijk goed uit, en als de pees goed is genezen kon ze nog leuk wat opleveren denk ik!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 11:33

Wat een reacties, bedankt allemaal.

Pizza69: via een chipnummer-zoeksite staat ze nog steeds bij NRPS geregistreerd en NRPS heeft onlangs nog gezegd dat wij nog als eigenaar staan (dat kan ook niet anders want zonder paspoort kunnen ze niet de eigenaar veranderen). Een tweede, illegale chip kan niemand uitsluiten denk ik.

WiancaR: Tolbert, Leek (Groningen).

Mailow: vreselijk verhaal.. Ik ga zeker even de Duitse sites in de gaten houden want zo ver zitten wij niet eens van de grens af.

My_Chimanga: Rendac of Sonac kost een tientje met de vrachtwagen en 500 euro per trailer geloof ik.
Moet je iets ondertekenen als er een paard door hun wordt opgehaald? Ik heb geen ervaring met het overlijden van een paard en het ophalen. Ik vraag me af of Rendac en Sonac willen bevestigen welk paard ze meenemen dmv paspoort of chip.

Prisca was niet verzekerd, ze was toen ze bij mij was al 18 en had een slecht verleden met haar pezen, dus ik denk niet dat een verzekeraar het aan zou hebben gedurfd. De dierenartsen in de omgeving afzoeken is een heel goed idee.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:49

Wij hebben wel door moeten geven dat ons paard opgehaald moest worden... Ik heb mij daar verder geheel buiten gehouden omdat ik kapot was dus vandaar dat ik de exacte prijzen niet weet... (maar 10 euro kunnen ze nog wel voor je betaald hebben denk ik ;))
Mijn buurman heeft mijn paard eerst opgehaald en bij hem neer gelegd omdat ze pas na het weekeind langs konden komen en mijn merrie op vrijdag is overleden. (!!) dus of hij heeft moeten tekenen weet ik eerlijk gezegd niet.

Ik zou het toch op de dierenarts gooien en idd gewoon haar 'nieuwe' adres eens gaan confronteren met de info. Als ze van jou is/was mag je er van weten wat je wilt en MOETEN ze je uitleg geven. Anders gaan dreigen met een rechtzaak.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:56

Op Prisca heb ik mijn eerste westernles gehad op de manege in ongeveer 1996. Ik zat op een ander paard, maar wij konden de klik niet vinden...Prisca deed in die les niks anders dan wegrennen en bokken, dat leek me wat intressanter dus ik op Prisca en en andere man op mijn paard. Ik heb altijd met een hoop plezier alle kanten van de bak gezien! Ze werd steeds rustiger en heerlijk te rijden, ik heb me vaker afgevraagd hoe het met haar ging..Nu lees ik dit verhaal...ik vind het heel erg voor je. Ik zou ook op verrassingsbezoek gaan, je weet het maar nooit! Je kan misschien kijken bij westernsites want misschien is ze weer ingezet in de westernsport. Ik hoop dat je wat meer info krijgt!