[EG] (Olympic) Jumper merrie 1991

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mailow

[EG] (Olympic) Jumper merrie 1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 15:20

Hallo!
Sinds een aantal maanden lease ik nu een hele leuke merrie, die luistert naar de naam Jumper (officieel volgens mij 'Olympic Jumper' ).
Ik ben eigenlijk heel erg nieuwsgierig naar wat ze allemaal bereikt en heeft meegemaakt in haar leven. Aangezien ze nu zelf twintig is, zal ze ook wel aardig wat hebben meegemaakt. Dat lijkt me namelijk erg leuk om te weten te komen! :)

Informatie die ik zeker weet:
Roepnaam: Jumper. (officieel dus waarschijnlijk 'Olympic Jumper' )
Geboortejaar: 1991.
Geslacht: Merrie.
Kleur: Bruin, zonder aftekeningen.
Stokmaat: 1.56m ongeveer.
Stamboek: Ik vermoed KWPN, gezien 1991 het jaar was dat KWPN'ers met de letter 'J' moesten beginnen. (Afstamming zou ik een keer na moeten vragen.)

Ik heb me laten vertellen dat ze vroeger op behoorlijk hoog niveau gesprongen heeft en dat ze een paar jaar geleden nog Nederlands kampioen bij de veteranen is geweest.
Ook weet ik dat ze sinds vorig jaar bij de vrouw die nu haar eigenaresse is staat, daarvoor is ze ongeveer twee jaar van een moeder en kind geweest. Maar wie daarvoor wedstrijden met haar heeft gesprongen is me onbekend (het was waarschijnlijk een man.)

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen over deze lieve merrie. :)

Hier een aantal foto's, om een goed beeld van haar te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor meer foto's, moet je even een PB'tje sturen.

Roosje1978

Re: [EG] (Olympic) Jumper merrie 1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:56

Ik vond haar naam in deze tekst, misschien is dit iets?

Zwolse ruiter springt naar Eerste prijs (2856x bekeken)

Zwolle- Bedrijfsleider en instructeur Dick Baauw van Ruitersportcentrum Zwolle heeft woensdagavond 12 Januari op Zwolle International de rubriek Jong geleerd is oud gedaan in de klasse B/L gewonnen. Op zijn paard Charisma B reed hij twee foutloze rondes. "Ze vond het dood eng en ik kon haar bij het inrijden maar net uitzitten, maar ze deed het super"aldus Baauw. De Zwollenaar won eerder het Nederlands kampioenschap 40 plus springen met het manegepaard Olympic-Jumper, nadat zijn eigen paard geblesseerd was.

door Sjoerd-jan van Breemen (paardenman)

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:22

ze heeft een aantal jaar op manege ritsaert in zwolle gestaan.
verder weet ik niks van haar.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:02

@ melle odet,
Ik kan me niet voorstellen dat ze manegepaard geweest is, of ze moet er een nare ervaring aan over gehouden hebben... Want ze is heel erg eenkennig en het duurt even voordat ze je vertrouwt.
Heb je misschien ergens nog een foto van haar?

@roosje1978,
Dat zou haar heel goed kunnen zijn, aangezien het exact dezelfde naam is en ze nog kampioen is geweest bij de veteranen. Vraag me af hoelang dat geleden is...

Dit zou haar dan moeten zijn, en 2007 is het jaar voordat ze naar de vorige eigenaar verkocht werd, dus het klopt precies... En ze werd gereden door een oudere man...

ZWOLLE - Na zeven competitiewedstrijden van de 'Club van 40' mag Dick Baauw zich een jaar lang kampioen in het L - springen noemen. De instructeur van Manege Ritsaert uit Zwolle werd zaterdagavond in Nijkerk, omringd door vele paardrijdende leeftijdgenoten, gehuldigd.

"We hebben afgelopen winterseizoen zeven competitiewedstrijden kunnen rijden, waarvan de vijf beste resultaten meetelden voor het kampioenschap", licht Baauw toe. Omdat zijn eigen paard drachtig was, koos de 47-jarige instructeur een klein jaar geleden één van zijn manegepaarden om wedstrijden mee te kunnen rijden. "Ik koos Jumper, niet een al te gemakkelijk paardje van zestien jaar. Ze kan nogal heet worden. In de eerste paar wedstrijden van de competitie was ze erg kijkerig en kregen we af en toe een weigering, maar de laatste drie wedstrijden hebben we gewonnen. Ze kreeg meer ervaring", vertelt Baauw, die ook zaterdagavond in Nijkerk beide parcoursen winnend afsloot. "Jumper is op tijd gewoon niet te kloppen."

Dick Baauw ontving in Nijkerk een bokaal, een paardendeken en een groot lint. "Maar dat een manegepaard deze prestatie levert, vind ik nog het allermooist".

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:18

Ik rijd ook bij ritsaert (ruitersportcentrum zwolle)
En ze was (volgens mij)idd geen manegepaard, ze was van Dick. Als je bij haar de box in ging, wou ze je meteen bijten ;p

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:27

_horselovee_ schreef:
En ze was (volgens mij)idd geen manegepaard, ze was van Dick. Als je bij haar de box in ging, wou ze je meteen bijten ;p

Ahaha, dat klinkt precies als Jump. Als ze je niet kent, kan ze nogal van zich afbijten en ze heeft nogal weleens last van losse achterbeentjes. Ze mag je, of ze mag je niet. En als je eenmaal lief vind, dan is ze zo mak als een lammetje. :+

Ik heb zelf nog een foto kunnen vinden toen ze blijkbaar nog van Dick Baauw was. :)
Afbeelding

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:48

haha,, ja dat is m :)

haha, dat had ik ook,, ze vroegen me alle ponys (+paarden) vast te zetten. En ik wist niet dat ze zou willen bijten dus was bijna gebeten :+

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 20:53

_horselovee_ schreef:
haha,, ja dat is m :)

haha, dat had ik ook,, ze vroegen me alle ponys (+paarden) vast te zetten. En ik wist niet dat ze zou willen bijten dus was bijna gebeten :+

Haha, weetje misschien of ze met opzadelen ook altijd al pissig werd?
En heeft ze ook ooit manegelessen gelopen ?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:03

Noujaa, volgens mij reed alleen dick erop. En hij rijdt alleen als er verder geen lessen zijn (bijv. als iedereen naar school is enz.) Hij stond alleen wel tussen de manege paarden :S
neej, volgens mij niet, misschien reed er wel iemand anders soms op, maar dat is echt al zoooo lang geleden, en die ken ik allemaal niet (meer) :+

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 21:10

_horselovee_ schreef:
Noujaa, volgens mij reed alleen dick erop. En hij rijdt alleen als er verder geen lessen zijn (bijv. als iedereen naar school is enz.) Hij stond alleen wel tussen de manege paarden :S
neej, volgens mij niet, misschien reed er wel iemand anders soms op, maar dat is echt al zoooo lang geleden, en die ken ik allemaal niet (meer) :+

Rijdt Dick Baauw daar nog steeds? Want ik vraag me nog een paar dingen af over Jump, wat ze dáárvoor nog heeft gedaan namelijk en ik vraag me ook af of ze ooit veulens gehad heeft...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 07:46

mailow schreef:
_horselovee_ schreef:

Rijdt Dick Baauw daar nog steeds? Want ik vraag me nog een paar dingen af over Jump, wat ze dáárvoor nog heeft gedaan namelijk en ik vraag me ook af of ze ooit veulens gehad heeft...

jaaa, hij is daar nog steeds de baas. misschien kan je contact op nemen bij www.ritsaert.nl (of www.ruitersportcentrumzwolle.nl)
succes! (:

Missestelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:07

Hoi

Jumper is idd ook gewoon manege paard geweest. Dick Baauw is hem daarna volgens mij gaan rijden omdat zijn paard een peesblessure had. En Jumper sprong goed. Je kunt zo contact opnemen met hem.

Gr

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-11 16:47

Missestelle schreef:
Hoi

Jumper is idd ook gewoon manege paard geweest. Dick Baauw is hem daarna volgens mij gaan rijden omdat zijn paard een peesblessure had. En Jumper sprong goed. Je kunt zo contact opnemen met hem.

Gr

Okee. :) iedereen super bedankt voor de informatie! Haar eigenaresse was ook verrast door de informatie... Ik ben nu toch wel erg benieuwd hoe ze springt, dus dat ga ik binnenkort eens uitproberen.

Tamzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:01

Ik kan me ook nog wel herinneren dat Dick die wedstrijd had gewonnen, en dat het een manegepaard was :D

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 22:13

Tamzel schreef:
Ik kan me ook nog wel herinneren dat Dick die wedstrijd had gewonnen, en dat het een manegepaard was :D

Haha, ik kan het me nog steeds niet echt voorstellen dat ze een manegepaard is geweest. Ze kan af en toe echt zo'n heethoofd zijn en dan is ze echt een krengetje. :+

Trouwens voor mensen die het leuk vinden; ik heb nog een paar andere foto's van Jumper in m'n profiel staan. :)

marijedublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:58

ze is idd een manege paard geweest. en sprong heel goed. dick deed wedstrijden. maar ze deed ook altijd mee met de springwedstrijden op de manege. volgens mij!

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 21:05

Weet iemand misschien of ze ooit een veulen heeft gehad??

RJIw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:33

Wat ontzettend leuk om dit tegen te komen! Ik was toevallig aan het googlen op 'Ritsaert' toen ik dit tegenkwam. Ik heb een aantal van mijn leukste herinneringen aan Jumper over gehouden haha. En ik moet gewoon even reageren.

Jumper heeft inderdaad als manegepaard gewerkt op de manege Ritsaert, nu Ruitersportcentrum Zwolle, en werd ook vaak bereden door instructeur Dick. Ik vind persoonlijk dat ze te lang op de manege heeft gestaan. Ze was gewoon geen manegepaard. Volgens mij liep Jumper in de tijd dat ze op de manege stond wel minder uren dan de meeste manege paarden. In bijna elke les die ze mee reed had ze een vast persoon op haar rug. Ik was dat een hele tijd op de woensdag middag van 5 tot 6. Ik weet nog de kriebels in mijn buik toen ik van Dick voor het eerst op Jumper moést haha. Wat ik nog weet was dat ze altijd opgewekt en actief was, bijna uit haarzelf mooi rond liep, heerlijke gangen had, maar o-zo-pittig. Ik had in de lessen meestal moeite om rechte lijnen met haar de rijden, en haar eens wat langer op de hoefslag te houden. Hoe meer paarden in de bak, hoe minder makkelijk dat ging. Je moest ook altijd een beetje uit de buurt blijven van andere paarden. Als we gingen springen wilde ze altijd erg graag. Hoe meer sprongen we hadden gehad, hoe harder ze ging. Hoe hoger de sprong, hoe harder ze ging. Meestal moest ik iets eerder stoppen dan de rest omdat ze te sterk werd. Na mij heeft een vriendin van mij veel op haar gereden in die les en ben ik wat meer op andere paarden gaan rijden. Toen heeft ze volgens mij voor het eerst een balk eraf gegooid omdat ze haar benen niet goed optilde. Dick ging er zelfs om klappen, omdat ze dat nog nooit eerder had gedaan en altijd over de hindernissen vloog haha!

Ze was inderdaad altijd al een beetje venijnig op stal. Ze heeft me nooit gebeten, maar was altijd onrustig met opzadelen, oortjes in de nek, stampen etc. Dat werd ook steeds erger. Je kon haar op een gegeven moment moeilijk vastzetten om op te zadelen, als ze het zadel en hoofdstel al gezien had. Ik kan me herinneren dat ik altijd eerst naar haar toe ging, lief praten, en vastzetten. En dan pas het zadel ging halen. Anders keerde ze je de rug toe zodra je haar boxdeur open had, en dan kon je er moeilijk nog veilig langs om haar om te draaien. Ze vond het wel altijd nog even leuk om na het rijden te knuffelen. Maar voor het rijden, als je wilde opzadelen, kon ze je niet uitstaan haha.

Dick reed altijd springlessen met haar, en volgens mij is ze niet heel lang na het kampioenschap verkocht. Ik denk dat ze lang op de manege heeft gestaan omdat Dick stiekem heel erg gek op haar was. Maar ik ben blij dat ze bij een vaste eigenaar terecht is gekomen. Een manege leven was helemaal niks voor haar. Super om dit te lezen hihi! Ze was/is een geweldig paardje vond ik, one of a kind ^^
Dit is trouwens alles wat ik weet. Er hebben natuurlijk nog meer mensen op haar gereden en ervaringen met haar gehad. En Dick weet natuurlijk nog het meeste van haar. Geen idee of hij dingen van haar weet van vóór ze op de manege terecht kwam. Heb je al geprobeerd contact met hem op te nemen?
Toen ze net op de manege was heette ze trouwens Hunter. Haar naam is later veranderd naar Olympic Jumper. Ik heb geen idee of Dick dat heeft gedaan, en of ze dus officieel Hunter heet, of Olympic Jumper en dat Dick het weer terug veranderd had. Maar ik weet heel zeker dat ze als 'Hunter' op de manege kwam.

Oja, wat ik nooit zal vergeten trouwens, is dat ze met een buitenrit heel onverwachts keihard haar hoofd naar beneden trok en meteen weer keihard omhoog. Die had ik niet aan zien komen en dat was ook volop op mijn neus, dat deed behoorlijk pijn haha! :P

meertje112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:29

_horselovee_ schreef:

Nee ons schattige lieve drukke jumpertje was zeer zeker wel een manegepaard.. Alleen voor de gevorderden onder ons die haar pittige karakter aankonden werden erop gezet. Hele leuke tijden met haar gehad, enkel bleef haar karakter hetzelfde en moeilijk te bedwingen.. ze is dus veel beter af als eigen paard dan als manege paard. Maar zeker een geweldig paardje!

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:51

Wat leuk te lezen. Ik heb alleen maar gehoord wat hier wordt beschreven en ken haar verder niet. Heb jou link op mijn Hyves neergezet misschien komen er nog wat reacties.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 16:18

RJIw schreef:
Wat ontzettend leuk om dit tegen te komen! Ik was toevallig aan het googlen op 'Ritsaert' toen ik dit tegenkwam. Ik heb een aantal van mijn leukste herinneringen aan Jumper over gehouden haha. En ik moet gewoon even reageren.

Jumper heeft inderdaad als manegepaard gewerkt op de manege Ritsaert, nu Ruitersportcentrum Zwolle, en werd ook vaak bereden door instructeur Dick. Ik vind persoonlijk dat ze te lang op de manege heeft gestaan. Ze was gewoon geen manegepaard. Volgens mij liep Jumper in de tijd dat ze op de manege stond wel minder uren dan de meeste manege paarden. In bijna elke les die ze mee reed had ze een vast persoon op haar rug. Ik was dat een hele tijd op de woensdag middag van 5 tot 6. Ik weet nog de kriebels in mijn buik toen ik van Dick voor het eerst op Jumper moést haha. Wat ik nog weet was dat ze altijd opgewekt en actief was, bijna uit haarzelf mooi rond liep, heerlijke gangen had, maar o-zo-pittig. Ik had in de lessen meestal moeite om rechte lijnen met haar de rijden, en haar eens wat langer op de hoefslag te houden. Hoe meer paarden in de bak, hoe minder makkelijk dat ging. Je moest ook altijd een beetje uit de buurt blijven van andere paarden. Als we gingen springen wilde ze altijd erg graag. Hoe meer sprongen we hadden gehad, hoe harder ze ging. Hoe hoger de sprong, hoe harder ze ging. Meestal moest ik iets eerder stoppen dan de rest omdat ze te sterk werd. Na mij heeft een vriendin van mij veel op haar gereden in die les en ben ik wat meer op andere paarden gaan rijden. Toen heeft ze volgens mij voor het eerst een balk eraf gegooid omdat ze haar benen niet goed optilde. Dick ging er zelfs om klappen, omdat ze dat nog nooit eerder had gedaan en altijd over de hindernissen vloog haha!

Ze was inderdaad altijd al een beetje venijnig op stal. Ze heeft me nooit gebeten, maar was altijd onrustig met opzadelen, oortjes in de nek, stampen etc. Dat werd ook steeds erger. Je kon haar op een gegeven moment moeilijk vastzetten om op te zadelen, als ze het zadel en hoofdstel al gezien had. Ik kan me herinneren dat ik altijd eerst naar haar toe ging, lief praten, en vastzetten. En dan pas het zadel ging halen. Anders keerde ze je de rug toe zodra je haar boxdeur open had, en dan kon je er moeilijk nog veilig langs om haar om te draaien. Ze vond het wel altijd nog even leuk om na het rijden te knuffelen. Maar voor het rijden, als je wilde opzadelen, kon ze je niet uitstaan haha.

Dick reed altijd springlessen met haar, en volgens mij is ze niet heel lang na het kampioenschap verkocht. Ik denk dat ze lang op de manege heeft gestaan omdat Dick stiekem heel erg gek op haar was. Maar ik ben blij dat ze bij een vaste eigenaar terecht is gekomen. Een manege leven was helemaal niks voor haar. Super om dit te lezen hihi! Ze was/is een geweldig paardje vond ik, one of a kind ^^
Dit is trouwens alles wat ik weet. Er hebben natuurlijk nog meer mensen op haar gereden en ervaringen met haar gehad. En Dick weet natuurlijk nog het meeste van haar. Geen idee of hij dingen van haar weet van vóór ze op de manege terecht kwam. Heb je al geprobeerd contact met hem op te nemen?
Toen ze net op de manege was heette ze trouwens Hunter. Haar naam is later veranderd naar Olympic Jumper. Ik heb geen idee of Dick dat heeft gedaan, en of ze dus officieel Hunter heet, of Olympic Jumper en dat Dick het weer terug veranderd had. Maar ik weet heel zeker dat ze als 'Hunter' op de manege kwam.

Oja, wat ik nooit zal vergeten trouwens, is dat ze met een buitenrit heel onverwachts keihard haar hoofd naar beneden trok en meteen weer keihard omhoog. Die had ik niet aan zien komen en dat was ook volop op mijn neus, dat deed behoorlijk pijn haha! :P

Bedankt voor je leuke reactie! Ze is inderdaad een geweldig paard. Hunter? Wat raar, op haar paspoort staat 'Olympic Jumper'. Ze blijkt verder ook geen papieren te hebben en is voor zover wij weten nergens geregistreerd. Ik heb nog geen contact gehad met Dick Baauw, maar misschien dat ik maar eens moet kijken of ik ergens een mailadres van hem kan vinden. Al wel heb ik contact gehad met een andere instructrice die Jumper weleens heeft gereden en in haar lessen gebruikte.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 16:32

angell81 schreef:
Wat leuk te lezen. Ik heb alleen maar gehoord wat hier wordt beschreven en ken haar verder niet. Heb jou link op mijn Hyves neergezet misschien komen er nog wat reacties.

Okee, dankjewel!! Ik kreeg een privébericht van je zus (xfiemox als ik me niet vergis). Ze zei dat jij Dick Baauw kende. Heb jij misschien dan een mailadres van hem?

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 16:38

Haar officiele naam is Hunter.
Ze is jarenlang manegepaard geweest op manege Ritsaert, ik heb heel veel op haar gereden.
Ik heb een poosje zonder eigen paard gezeten dus was Jumper voor mij een geweldig paardje om te rijden.
Foto's kan ik je sturen naar je eigen mailadres.

Jumper was een beetje te jumpie voor veel ruiters maar bij de meer gevorderde ruiters was ze wel populair.
Dat bijten ken ik niet van haar. Ik verzorgde haar altijd buiten de stal en dan was ze erg lief.

Over haar springcarriere heb je al gelezen. Dick is met haar gaan springen omdat zijn eigen paard geblesseerd raakte.
Als ik zelf al niet een paard had gehad in de tijd dat ze te koop kwam te staan had ik haar graag gekocht.

Contact opnemen met Dick Baauw is heel simpel: Ruitersportcentrum Zwolle zuid bellen.

Maar leuk om te horen dat het goed met haar gaat! Dit heeft ze zeker verdiend. Ze ziet er goed uit.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-11 16:43

merensje schreef:
Haar officiele naam is Hunter.
Ze is jarenlang manegepaard geweest op manege Ritsaert, ik heb heel veel op haar gereden.
Ik heb een poosje zonder eigenpaard gezeten dus was Jumper voor mij een geweldig paardje om te rijden.
Foto's kan ik je sturen naar je eigen mailadres.

Jumper was een beetje te jumpie voor veel ruiters maar bij de meer gevorderde ruiters was ze wel populair.
Dat bijten ken ik niet van haar. Ik verzorgde haar altijd buiten de stal en dan was ze erg lief.

Over haar springcarriere heb je al gelezen. Dick is met haar springen omdat zijn eigen paard geblesseerd raakte.
Als ik zelf al niet een paard had gehad in de tijd dat ze te koop kwam te staan had ik haar graag gekocht.

Contact opnemen met Dick Baauw is heel simpel: Ruitersportcentrum Zwolle zuid bellen.

Maar leuk om te horen dat het goed met haar gaat! Dit heeft ze zeker verdiend.

Ik ben dus blijkbaar niet de enige die als een blok viel voor haar haha. :+ Wat raar als ze officieel zo heet, dat ze een paspoort heeft met 'Olympic Jumper' erop. Echt bijten doet ze bij mij ook niet, alleen haar tanden laten zien als je met het zadel aankomt.
Ik zal je mijn mailadres even via een PB sturen, want ik ben wel benieuwd naar foto's. :)

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 17:56

mailow schreef:
angell81 schreef:

Okee, dankjewel!! Ik kreeg een privébericht van je zus (xfiemox als ik me niet vergis). Ze zei dat jij Dick Baauw kende. Heb jij misschien dan een mailadres van hem?

Dick "ken" ik omdat ik mijn paard op ruitersportcentrum Zwolle heb staan ;)
Wat merensje zegt klopt je kan het beste even bellen :j

@ merensje jij ook hier op Bokt :D Herkende het spook in je profiel :j