moeilijk paard voor scheren. iemand tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evelienvdv

moeilijk paard voor scheren. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:37

hallo allemaal

de winter is in zicht en de wintervachtjes zijn al duidelijk op komst.
Mijn paard komt elk jaar goed in het haar en aangezien ik wedstrijden rijd wil ik graag elk jaar scheren. Dit omdat ze steeds erg bezweet is en dus lang onder de lampen moet voor ze op stal kan en het gewoon geen zicht is op wedstrijd om met een paard met krullend haar binnen te komen.

Helaas is ze erg moeilijk om te scheren. Ze laat alles doen maar als we dichter bij haar hoofd komen gaat het mis. Verdoving helpt weinig of niet. Ze gaat er steeds erg tegenin en ondanks de verdoving blijft het een gevecht.
De laatste jaren scheren we het hoofd gewoon niet maar dan is het nog geen sinecure om bv.te stoppen aan de kaaklijn en mooi af te werken.
Met moeilijk bedoel ik: ze gaat dreigend achteruit hangen en vliegt dan ineens vooruit of gaat omhoog of slaat haar hoofd in de lucht, alles zo plots en ze wordt steeds kwader. Zeker als er een praam en dergelijke aan te pas komt.

Heeft iemand tips of ervaring hiermee?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:40

Als sederen niet helpt: even een praam erop wanneer je dichter bij het hoofd moet scheren.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:41

Nouja geen ervaring maar misschien wel een tip, het is een beetje afgeleid van de training van de honden maar tot nu toe heeft dit allemaal gewerkt bij mijn jaarling.
Ga het heel rustig opbouwen, ik neem aan dat je paardje ooit ergens iets naars mee heeft gemaakt tijdens het scheren van haar hoofd. Pak een scheerapparaat en laat het paard los, nodig het beestje uit om te komen steeds dichterbij zodat ze kan zien dat het niet eng is en ze niets hoeft. Het liefste dan rijkelijk belonen met iets van voedsel. Het kan eventueel ook vast maar een paard wil nu eenmaal graag weg kunnen als het in een benarde situatie zit. Veel geduld en met kleine stapjes werken, dan denk ik dat het wel moet lukken.
Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je dit jaar met een mooi geschoren paardenhoofd op wedstrijd kan maar geduld is een schone zaak.
Vooral heel belangrijk is dat als je het op deze manier wilt aanpakken je niet na wat vooruitgang het beu moet worden en dan maar weer vast zetten, medicijnen erin gooien en dwangmatig scheren, dan sta je weer terug bij af.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:43

Ik zou ook een praam proberen. Bij het paard van een vriendin van mij is dit ook het enige dat werkt. Sedatie breekt ie zo doorheen, levensgevaarlijk!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:43

Mag ik vragen wat voor sedatie je gebruikt? Als het de standaard pasta is die niet voldoende helpt zou je ook je dierenarts kunnen vragen je paard te verdoven met beter geschikte medicatie.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:44

Prutsmuts schreef:
Ik zou ook een praam proberen. Bij het paard van een vriendin van mij is dit ook het enige dat werkt. Sedatie breekt ie zo doorheen, levensgevaarlijk!

Door een goede sedatie echt niet zomaar hoor.
Ken er ook genoeg die echt levensgevaarlijk worden met een praam op.............. Als ze tegen de praam ingaan dan berg je maar.........

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:45

Ben ik ook benieuwd naar. Mijn merrie moet nog twee keer bijgespoten worden door de DA en dan nog is het racen tegen de klok... Niet scheren is geen optie gezien dezelfde reden als TS.
Laatst bijgewerkt door Pollux op 22-09-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:46

Een paard gaat pas tegen een praam in, als je zelf niet weet hoe je die moet aanbrengen, en wat nog belangrijker is, moet vasthouden :o

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:49

vraag me toch altijd af waarom mensen bij een moeilijk paard meteen met pasta`s, sedatie en pramen aan komen lopen ipv gewoon even de tijd te nemen en de oorzaak aan te pakken van het probleem?

evelienvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:50

ze heeft al Sedalin gekregen. en verdoving in het bloed ( Domosedan onder andere) .
Met een praam wordt ze naar mijn mening nog gevaarlijker.
IK denk dat ik inderdaad zelf eens een scheermachine zal moeten komen en zelf op het gemakje alle dagen wat proberen want als je iemand laat komen voor scheren dan moet het allemaal snel gaan en is het zeker niet stap voor stap.
ik denk dat ze inderdaad een slechte ervaring heeft. iets met de oren, want deze kan ik ook niet knippen !

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:52

bijdehandje1 schreef:
Een paard gaat pas tegen een praam in, als je zelf niet weet hoe je die moet aanbrengen, en wat nog belangrijker is, moet vasthouden :o

Bijdehandje; ik zag net ook al zo'n "bijdehandte" opmerking van je in een ander topic. Ik heb het meerdere malen gezien en dat terwijl de praam door een internationaal bekende dierenarts was opgezet, dus geloof mij nou maar: Die paarden bestaan.....
Als jij zon praam-expert bent kun je misschien de TS even helpen met het scheren van het hoofd?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:54

ik weet niet welke sedatie jij gebruikt, maar misschien je DA contacteren voor een sterker middel. moet mijn vriendin ook altijd doen. paard heeft het 3 dubbele van een gemiddeld paard nodig
oh en probeer misschien watten in de oren, als dat wel lukt :? dan is het geluid toch al minder...

ik heb mijn paard vorig jaar ook licht gesedeerd voor de veiligheid en omdat het de eerste keer was, voor haar oren was het nog niet voldoende, maar bij haar helpt een oor vasthouden zeer goed, beter dan een praam. Daar wordt ze bij slecht aanbrengen woest van...

evelienvdv

Re: moeilijk paard voor scheren. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:57

die watten is inderdaad ook nog wel een goed idee denk ik ! bedankt

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:58

Mijn jaarling is van het jaar ook voor het eerst geschoren en inderdaad dit ging allemaal rap rap, met als gevolg dat meneer het bij benen en hoofd dus ook helemaal had gehad. Misschien dat het inderdaad ook zal schelen als je iemand hebt die je paard in delen kan scheren, soms word het gewoon te veel voor dat koppie ;). Neemt niet weg dat je aan de angst zou kunnen gaan werken natuurlijk!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:01

Dat gaat niet lukken, ik woon niet in Nederland. Het kan best, dat een internationaal bekende dierenarts niet goed met een praam overweg kan.
Ik wijk even van het topic af, kun je niet zo goed tegen bijdehandte opmerkingen? Of word je nu gewoon persoonlijk?
Ik sprak daarnet gewoon uit ervaring, ik heb zelf goede ervaring met het gebruik van een praam, wanneer dat echt moet.
Citaat:
Bijdehandje; ik zag net ook al zo'n "bijdehandte" opmerking van je in een ander topic. Ik heb het meerdere malen gezien en dat terwijl de praam door een internationaal bekende dierenarts was opgezet, dus geloof mij nou maar: Die paarden bestaan.....
Als jij zon praam-expert bent kun je misschien de TS even helpen met het scheren van het hoofd?

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:02

Helaas is de sedatie van de DA ook niet altijd afdoende. Heb weleens een paard meegemaakt die voor een inwendig onderzoek gesedeert werd en er nog doorheen brak. De DA zei dat er echt niet meer in kon aangezien van deze hoeveelheid een olifant al om zou gaan!

@ Iggypop, ik neem altijd de tijd om eerst zonder allerlei maatregelen te scheren of wat dan ook. Mijn eigen paard, die ik van jongs af aan heb, kan ik van top tot teen scheren zonder praam, verdoving of wat dan ook. Helaas is er bij sommige paarden zoveel gebeurt dat je het niet meer kunt redden met geduld alleen. Dan sta je waarschijnlijk 3 weken aan een stuk te klooien alvorens je er alleen al met een scheerapparaat in de buurt kan komen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:07

@Bijdehandje: Nee hoor, niks persoonlijks, ik vind je reactie alleen iets te kort door de bocht. Een praam is voor 95% van de paarden zeker een superhandige en functionele oplossing, alleen blijven er echt paarden over die daar nog bozer en gevaarlijker van worden. OOK als die wel goed opgedaan en vastgehouden wordt........

Ontopic: @TS: Ik zou toch even met je dierenarts overleggen, er zijn ook andere cocktails die zelfs voor paarden die op domosedan niet goed reageren wél werken.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:08

hoi, heb je je paard wel al onder t dek staan? rijd ook wedstrijden maar doe dat liever met een mooi glad eigen dun vachtje op t paard als half in zn blootje :+ plus scheelt stress, en buiten hebben ze net wat meer bescherming in de winter , wel zo prettig..je moet er wel op tijd bij zijn, en m in de winter wel nogal inpakken en ook in/uitstappen btje toedekken :D succes er mee hoor, groetjes deess
ps ben ook blij dat ik niet hoef te scheren, denk ook dat mijn paard me niet errug dichtbij zn hoofd laat komen met zo'n ding }> toen ik nog wel ns eentje schoor, hielp het wel als ik m verdoofde,en als hij iets erg eng vond probeerde ik even door maar ging ook net zo makkelijk verder eerst met een ander onderdeel. en dan later weer t moeilijke gedeelte..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:13

Prutsmuts schreef:
Helaas is de sedatie van de DA ook niet altijd afdoende. Heb weleens een paard meegemaakt die voor een inwendig onderzoek gesedeert werd en er nog doorheen brak. De DA zei dat er echt niet meer in kon aangezien van deze hoeveelheid een olifant al om zou gaan!

@ Iggypop, ik neem altijd de tijd om eerst zonder allerlei maatregelen te scheren of wat dan ook. Mijn eigen paard, die ik van jongs af aan heb, kan ik van top tot teen scheren zonder praam, verdoving of wat dan ook. Helaas is er bij sommige paarden zoveel gebeurt dat je het niet meer kunt redden met geduld alleen. Dan sta je waarschijnlijk 3 weken aan een stuk te klooien alvorens je er alleen al met een scheerapparaat in de buurt kan komen.

Ik ben het ook zeker met je eens hoor, er moeten natuurlijk geen gevaarlijke situaties ontstaan voor zowel mens als dier, maar ik zie gewoon veel mensen reageren met verdoving ed. maar daar gaat dit topic niet over dus ik hou er maar over op :o.
Ik wilde TS in ieder geval succes wensen en een pluim voor de mensen die de moeite hebben genomen het een paard jong goed te leren en het niet in benarde situaties te brengen zodat je dit soort gedrag krijgt.

evelienvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 00:13

ze heeft nu al een paar weken snachts een Dominick Polo Outdoor op ( Een outdoor 200gram deken dat normaal op kan tot 18 graden)
Ondanks dat zie ik toch al winterhaar ! jammer , ik zou ook veel liever niet scheren hoor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:17

hoe lang van te voren sedeer je dan?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:18

en toen t overdag beroerd weer was en maar brrr? de mijne heeft dan zn bucas all-in-one al op

evelienvdv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 00:21

als het overdag koud is en ze is buiten blijft het op!

de verdoving wordt gegeven vlak voor we beginnen, of eventjes voor we aan het hoofd beginnen denk ik

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:24

dan ben je al te laat...
als je gaat verdoven is het beste de verdoving een uur van te voren te geven...
dan werk hij het beste,
zeker niet geven tijdens het scheren, want scheren fokt een paard toch op, ook al laat ze dat niet zien, en als je dan verdoving geeft vlak voor het begin van het hoofd, dan breken ze er zowiezo door heen...

probeer het maar eens als je een uur van te voren geeft ;)
die van mij brak ook altijd door de verdoving heen,
tot mijn da me dit vertelde...
hij heeft het nooit meer gedaan <3

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:31

Inderdaad de sedatie langer de tijd geven. Dan zijn ze veel dieper weg.

En er is sinds vorig jaar een nieuw middeltje op de markt waardoor de huid gevoelloos word (waardoor ze dus minder gevoelig zijn op het getril van de machine op hun huid). Dit kan de dierenarts bestellen en het als cocktail met domesedan geven. Bij ons hadden we vorig jaar precies zo'n paard als jij beschrijft en daarmee was het op die manier gelukt.

veel succes :7 :P !