[Gestolen]Gezocht mijn bruine 13 jarige merrie!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:47

anjali schreef:
mojo100 schreef:
Ik sluit me bij ragdoll aan. Zelf zou ik nooit mijn paard in bruikleen geven. Ik zou het paard zelf houden en als ik de middelen er niet voor heb dan zou ik een goede baasje zoeken en mijn paard verkopen zodat ik het op een correcte manier afsluit. Evt contact houden dmv foto's of af en toe het paard bezoeken. Iig op die manier sluit je het goed af. Toch vind ik het rot voor jou en Evt de nieuwe (correcte) eigenaar.

Nou,heel vervelend allemaal zeg.En ook slecht voor allen die wel ter goeder trouw een paard in bruikleen zouden willen nemen.Er zijn hopenlijk ook eerlijke mensen hoor.Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Wij hebben al ruim 5 jaar een paard in bruikleen met een lichte blessure (we willen hem best kopen maar dat wil de eigenaresse niet en dat is haar goed recht). En nee, het zou niet in mijn hoofd opkomen om een paard dat niet mijn eigendom is te verkopen. We behandelen hem als ons eigen paard en hier mag hij blijven tot het echt niet meer gaat. Voorlopig gaat het hem alleen maar goed, dus geen enkele reden om dat veranderen.

Zelf hebben we ook ooit een paard in bruikleen gegeven aan een vriendin. Paard met een heel hoge emotionele waarde voor ons, maar waar we geen tijd meer voor hadden. Ze heeft daar ca 15 jaar gestaan en de hele familie heeft veel plezier aan haar beleefd. Toen ze 33 jaar was en 'op' hebben we gezamenlijk besloten dat het genoeg was.

Het hoeft dus zeker niet altijd fout te gaan. Goede afspraken en eerlijkheid staan voorop.
Aan een 'vreemde' zou ik ook niet snel mijn paard in bruikleen geven, je moet er wel zeker van zijn dat je elkaar volledig kunt vertrouwen.

Voor de TS hoop ik dat alles goed gaat komen.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:49

Omdat zij het paspoort niet in handen heb en een auto en paard op je naam 2 hele andere kwesties zijn! Zodra je paard zijn paspoort niet in je bezit is ( ook als je die wel hebt maar iets makkelijker) dan is het zwaar moeilijk om te bewijzen dat het jou paard is. Aangezien daar juridisch gezien heel moeilijk achterhaal baar is of die niet doorverkocht is en jij gratis terug probeert te krijgen enz enz enz! Een auto staat op jou naam zodra je die overschrijft moet je verzekeren enz dat is iets heeel anders

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:56

Snollygoster schreef:
Wat een onzin, als iemand jij je auto aan iemand uitleent, en deze persoon verkoopt je auto zonder medeweten verder dan is de koper uiteindelijk ook de dupe ervan want die zal de auto terug moeten afgeven. Waarom zou dat bij een paard niet kunnen? Mits TS voldoende bewijs heeft dat het paard in bruikleen stond.

Ik vind het ook onzin hoor.... maar die site (juridisch bedrijf) schrijft dat daar toch.... neem aan dat hun info klopt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:59

LinsxDot schreef:
Maartje1990 schreef:
A3a1...... volgens mij hoeven de huidige eigenaren het paard ook niet meer teeug te geven ofzo. Dus ze zijn niets verplicht naar ts.... das althans wat ik hieruit begrijp: https://deraadgevers.nl/blog/eigendomsr ... n-paarden/

Dat bedoelde ik dus met mijn vorige bericht zodra een paard doorverkocht is heeft de oorspronkelijke eigenaar nergens meer recht op omdat het paard door verkocht is!

Dat klopt dus niet wat je hier beweerd.
Dat staat eerder in een topic.

Maar ik vind alleen ( de mogelijk) nieuwe eigenaren mogelijkheid tot contact opnemen geven, niet kloppen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:00

Zag m net op FB voorbij komen, dus heb m ook gedeelt voor je (in Limburg)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:05

waar ik me ook heel erg over verbaas is Waarom niet het nummer van de nieuwe eigenaar naar TS? Het gaat immers om haar paard dat gestolen is! Lijkt me goed recht voor TS om contact op te mogen nemen en samen met de nieuwe eigenaar naar een jurist te stappen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:07

Jeetje TS wat wen rotsituatie! Hopelijk wil de nieuwe eigenaar iig contact opnemen zodat je weet hoe t met haar gaat en hun ook op de hoogte kunt stellen van haar bemerking. Want best kans dat ze dat niet eens weten.

En idd bruikleen kan ook goed gaan; hier ook een jaar een paardje in bruikleen gehad. Gaf uiteindelijk wat gedoe omdat het voor mij door onvoorziene omstandigheden financieel niet meer haalbaar was hem te houden en we het niet eens eerder over de oplossing. Hij is nu terug naar de eigenaar maar hebben het wel goed afgesloten, en hadden een goed contract onderling. Hem zomaar doorverkopen zou ook echt niet in me opkomen... Is in mijn ogen gewoon pure diefstal.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:10

In principe is dit verduistering, mits je alles correct op papier hebt en kunt aantonen dat het paard al die tijd nog van jou was.

Neemt niet weg dat het een rot situatie is waar je in zit ts.. Hoop dat je haar snel vind!

Annalies03

Re: [Gestolen]Gezocht mijn bruine 13 jarige merrie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:15

nou ts.. nu vraag ik me toch wel af, heb je dan inderdaad alles om aan te tonen dat het jou paard is? :o

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:35

LinsxDot schreef:
Omdat zij het paspoort niet in handen heb en een auto en paard op je naam 2 hele andere kwesties zijn! Zodra je paard zijn paspoort niet in je bezit is ( ook als je die wel hebt maar iets makkelijker) dan is het zwaar moeilijk om te bewijzen dat het jou paard is. Aangezien daar juridisch gezien heel moeilijk achterhaal baar is of die niet doorverkocht is en jij gratis terug probeert te krijgen enz enz enz! Een auto staat op jou naam zodra je die overschrijft moet je verzekeren enz dat is iets heeel anders

Om te bewijzen dat een paard van jou is heb je een verkoopcontract nodig.De nieuwe eigenaar van het paard gaat moeten bewijzen dat ze het paard ter goede trouw gekocht heeft.Dus dat ze niet hebben kunnen weten dat het paard verduisterd is.
Een paard valt onder goed net als een auto,fiets of brommer.De bewijs last is dus ook het zelfde.
Het kopen van goederen waarvan je kunt bedenken dat ze gestolen zijn is op zich ook een misdaad.

In belgie heb je nu wel het systeem van een mutatie formulier die moet zowel de nieuwe als de oude eigenaar ondertekenen, dat maakt d ekans op frauderen toch wat moeilijker.

Ik zou met de zaak toch zeker even langs de politie gaan.

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:36

beatje schreef:
LinsxDot schreef:

Om te bewijzen dat een paard van jou is heb je een verkoopcontract nodig.De nieuwe eigenaar van het paard gaat moeten bewijzen dat ze het paard ter goede trouw gekocht heeft.Dus dat ze niet hebben kunnen weten dat het paard verduisterd is.
Een paard valt onder goed net als een auto,fiets of brommer.De bewijs last is dus ook het zelfde.
Het kopen van goederen waarvan je kunt bedenken dat ze gestolen zijn is op zich ook een misdaad.

In belgie heb je nu wel het systeem van een mutatie formulier die moet zowel de nieuwe als de oude eigenaar ondertekenen, dat maakt d ekans op frauderen toch wat moeilijker.

Ik zou met de zaak toch zeker even langs de politie gaan.

Maar dan kom je weer terug op .... er zijn er niet heel veel die een koopcontract ondertekeken en gewoon hun paard zo verkopen dus hoe achterhaal je dat weer! Die site die hier eerder werd gegeven is helaas wel de waarheid en er zijn het er heel veel niet met mij eens maar het is helaas wel zo!

Edit; een paard valt niet onder fiets auto enz een paard moet je ook apart laten verzekeren behoort ook niet tot je inboedel :') toch is een verzekering en op naam stellen van een auto heel stuk makkelijker als eigenaar dan een paard aangezien een paspoort niets zegt tegenwoordig op naam! Zoek het maar na

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:47

Ik denk, maar dat is mijn denkwijze dus ik zeg niet dat het zo is maar als TS daadwerkelijk kan aantonen met bijvoorbeeld een contract dat ze haar paard daadwerkelijk bij hun in bruikleen stond en dat er ook duidelijk in het contract vermeld staat dat zij de eigenaar blijft van het paard en dat ze verder nog appjes heeft waarin de persoon die het paard in bruikleen had ook nog toegeeft dat het TS haar paard nog is dat de rechter misschien wel gaat zeggen dat het paard terug moet naar haar.

Nogmaals ik weet niet of het daadwerkelijk zo gaat maar ik denk dat ze dan genoeg bewijs moet hebben.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:58

Kortom, TS is al bewijzen aan het verzamelen en denkt dat ze genoeg heeft.
Aangifte doen, juridische hulp erbij vragen, die ervaring heeft met de materie.

Iedereen kan hier nog heel lang over elkaar heen blijven rollen.
Maar daar schiet TS niks mee op.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:07

Wat een vervelend verhaal! Hopelijk komt het allemaal goed!

Ik begrijp dat TS het paard wou gaan bezoeken, dus mss kan de huidige nieuwe eigenaar het paard toch behouden? Maar die oneerlijke verkopers moeten idd bestraft worden.

Ik had indertijd een paard ter adoptie gegeven (zonder contract), en die was na paar maanden graatmager, was bij iemand met een reputatie van verwaarlozing gezet om zadelmak te maken. Ik heb toen ook geïnformeerd om die terug te krijgen, maar mijn advocate zei: "Eigendom geldt als bewijs. Diegene die het paard in zijn bezit heeft, is de eigenaar tot het tegendeel bewezen is." Dus het komt er voor TS op aan om te bewijzen dat ze nog steeds de rechtmatige eigenaar is.

En nog een tip die ik indertijd kreeg: let goed op wat je zegt op internet voordat je met politie of advocaat gesproken hebt, want dat kan soms ook tegen je gebruikt worden.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:11

vevina schreef:
waar ik me ook heel erg over verbaas is Waarom niet het nummer van de nieuwe eigenaar naar TS? Het gaat immers om haar paard dat gestolen is! Lijkt me goed recht voor TS om contact op te mogen nemen en samen met de nieuwe eigenaar naar een jurist te stappen.

Ik persoonlijk vind de huidige weg de enige juiste. Als ik de vermoedelijke nieuwe eigenaar zou zijn en mijn naam plus nummer zou zo maar aan een wildvreemde worden gegeven, dan zou ik vriendelijk gezegd "not amused" zijn. Tenzij ze mij zouden vragen of ik e bezwaar tegen zou hebben om mijn naam en nummer te geven aan de zoekende partij.

Ik weet niet of de mogelijke nieuwe eigenaren hier ook lezen, maar ik wens hen maar ook ts sterkte.

Ts misschien lezen de mogelijke nieuwe eigenaren mee. Stel dat zij jouw merrie hebben. Wat is dan jouw doel?

Alleen waarschuwen of wil je de merrie ik terug. Of wil je zeker weten dat de merrie het goed heeft en het er dan bij laten. Evt alleen de doorverkoper (gezamenlijk) aanpakken

Infurio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 23:34

Het belangrijkste voor nu is dat ik weet waar ze is en dat het goed met haar gaat.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:00

Rocamor schreef:
vevina schreef:

Ik persoonlijk vind de huidige weg de enige juiste. Als ik de vermoedelijke nieuwe eigenaar zou zijn en mijn naam plus nummer zou zo maar aan een wildvreemde worden gegeven, dan zou ik vriendelijk gezegd "not amused" zijn. Tenzij ze mij zouden vragen of ik e bezwaar tegen zou hebben om mijn naam en nummer te geven aan de zoekende partij.

Ik weet niet of de mogelijke nieuwe eigenaren hier ook lezen, maar ik wens hen maar ook ts sterkte.

Ts misschien lezen de mogelijke nieuwe eigenaren mee. Stel dat zij jouw merrie hebben. Wat is dan jouw doel?

Alleen waarschuwen of wil je de merrie ik terug. Of wil je zeker weten dat de merrie het goed heeft en het er dan bij laten. Evt alleen de doorverkoper (gezamenlijk) aanpakken

Ik neem aan dat TS niet meteen op de stoep staat om het paard in te laden. Als ik een paard heb gekocht die zonder dat de eigenaar het wist verkocht is aan mij, dan mag aller tijden de eigenaar mij opbellen. Kom maar langs met alle bewijzen. Om na afloop gezamenlijk aangifte te doen tegen de stelende partij.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:08

Ts is het inder daad jou merrie?
Wat een rot situatie zeg jeetje..

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 01:29

Wat een lastige situatie. Veel sterkte ts!

Infurio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 09:29

ik weet nog steeds niet of het mijn merrie inderdaad is.. ze heeft nog geen contact opgenomen dus ik blijf zoeken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:07

Kan little_birdy niet gewoon jou ook de contactgegevens van die mensen doen.

Ik trek mij terug is wel erg makkelijk als je cruciale informatie hebt. Die mensen kunnen er niets aan doen en de TS ook niet, ieder elkaars gegevens doen lijkt mij niet meer dan normaal.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:11

Hoe kan dat nou? Als je niks te verbergen hebt dan bel je toch gewoon meteen? Je schrikt je dan toch wezenloos als je dat paard in goeder trouw en voor een normale prijs gekocht hebt en met een beetje inlevingsvermogen weet zij hoe jij je zult voelen in deze situatie. Hoop echt niet dat het een manier is om het paard eerst weg te sluizen. Hier op Bokt zitten ook een paar mensen die juridisch heel goed zijn omdat ze advocaat zijn. Misschien kun je hen nog om raad vragen?. Wat een verschrikkelijke situatie zo. Hoop echt dat je je paard terug mag vinden. Lijkt me toch ook heel normaal als je niets te verbergen hebt en je hebt een paard gekocht dat je dan niet het paard alsnog gaat verstoppen? Ik vind dat niet erg hoopvol klinken qua oprechtheid van de nieuwe eigenaar. Nogmaals heel veel sterkte met alles! En ik vraag me ook af of Little Birdy deze gegevens voor zichzelf mag houden. Zou haar ook adviseren om na te vragen of ze zo niet meewerkt aan verduistering. Heb geen idee hoe dat volgens de wet zit maar het lijkt me vreselijk om dit zo mee te maken.

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:16

Jeetje wat erg! Heel veel sterkte TS! :(

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:28

Heb je ook namen zoals degene zich voordoet?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:31

paardje schreef:
Heb je ook namen zoals degene zich voordoet?

Daar zou ik als TS héél voorzichtig mee zijn als er mogelijk aangifte of een proces gaat komen. Niet openbaar online gooien in ieder geval