Hoe weet je wanneer hij het écht koud heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Hoe weet je wanneer hij het écht koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 19:52

Nou ja, titel zegt het hé.

Ik kon niets vinden via zoeken want als je 'koud' intypt, krijg je wel heeeel veel resultaten hé.

vorige winter ben ik gezwicht en heb ik haar half november toch maar naar pension gedaan. Heel veel spijt van gehad want daar kwam ze nooit buiten, losgooien kon niet want de bak was bevroren, rijden ook niet om dezelfde reden, wei mocht niet want ze zou de wei kapot lopen.

Dus dit jaar ben ik ervan overtuigd dat ze 24/7 buiten blijft. Ze zijn nu intussen ook met 2 dus kunnen elkaar een beetje warm houden Lachen.

Er is geen schuilstaldus ze zullen het enkel met bomen moeten doen. Ik kan ze wel uitzonderlijk even binnen halen, maar dan voor korte periodes. (Schuilstal met kleine paddock thuis, maar wei ligt er wel 1 km vanaf, dus kan ze niet elke dag op en af de wei doen)

Maar hoe kan ik nu zeker weten dat ze het toch niet te koud hebben? Zijn er zaken waaraan ik het kan merken, behalve zielig staan kijken dan Lachen Doet m'n hond ook, rillen als je kijkt en als je je hoofd wegdraait niet meer rillen.

CoRiNa1983

Re: Hoe weet je wanneer hij het écht koud heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:15

een paard/pony heeft het niet snel koud want daarvoor maken ze wintervacht aan maar als je met dekens wil gaan werken om ze in zomer vacht te houden moet je de topics wanneer met een deken beginnen in de gaten houden en daar je eigen mening uit trekken want de een zegt dit de ander zegt dat. wie heeft er gelijk????????????

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:17

dit is mijn mening: (even gekopieerd uit een ander topic)

ik scheer mijn paard niet,omdat ik vrij optijd begin met dekens
maar ik begin met een deken als ze gaat ruien van zomervacht naar wintervacht(dit gebeurd meestal eind aug/begin sept), omdat je dit moet zien dat je paard het kouder krijgt en dus een warmere vacht gaat aanmaken. mijn paard begon 2wkn geleden te ruien toen ben ik direct met een regendeken begonnen en toen het afgelopen weekend kouder werd snachts begon ze opnieuw te ruien teken voor mij dat ze het kouder kreeg dus heb ik er een fleecedeken ondergelegt. (regendeken met fleece moet je zien als 150 gram ongeveer als het weer nu weer kouder wordt dan krijgt ze er een 100 gram deken bij en als het echt gaat vriezen dan heb ik een 350 grams deken liggen die ze dan opkrijgt.

als ik begin met een deken dan haal ik hem er niet zomaar weer af of het moet echt boven de 25 graden worden want ik heb een regenzomerdeken en die kan ze ophouden tot de 25 graden en dan zweet ze er niet onder.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:37

Ik zou zeggen: kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl. Daar vind je echt alle info die je nodig hebt over wanneer je paard het koud heeft, en hoe het komt dat je paard het niet koud heeft, of juist wel.

Nog altijd zijn er veel mensen die niet weten dat de vacht van een paard erop gebouwd is het paard te beschermen, en dat de ideale temperatuur voor een paard tussen de -5 en +15 graden ligt. Daaronder begint het fris te worden, erboven begint warm te worden. Paarden kunnen dus sowieso goed zonder wat dan ook buiten staan zonder het koud te hebben.

Als een paard het echt koud heeft, kun je dat meestal zien doordat het paard bibbert, en de buik koud is. (dan bedoel ik het vel, niet de bovenkant van de haren Knipoog )

Ook als het regent hoef je je weinig zorgen te maken. Ze kunnen ertegen, ze zijn erop gebouwd. Hun vacht is zo gebouwd dat die het water als het paard zelfs door en door nat is, van binnen naar buiten transporteert. Zo is er weer een laagje lucht onder, en de lucht zorgt voor de warmte. Vandaar dat je paard als het eens in een regenbuitje staat echt geen long ontsteking krijgt, zelfs niet eens verkouden wordt. Het werkt dus absoluut niet zoals bij mensen.

1 ding moet heel duidelijk zijn: Paarden krijgen geen wintervacht omdat het kouder wordt. Paarden krijgen 'preventief' een wintervacht: zodra de dagen korter beginnen te worden (minder lang licht), gaan de zomerharen uitvallen, en komt er een andere vacht voor in de plaats. Dit is om te voorkomen dat ze het koud krijgen. Een paard dat in de rui is, verliest dus niet zijn haren omdat hij het al koud heeft, maar juist om te voorkomen dat hij het koud krijgt. In feite is de wintervacht dus de deken voor het paard. Leg je je paard een deken op tijdens de rui, 'denkt' het paardenlichaam al genoeg haar te hebben. Het lichaam reageert dus op de deken door minder haar aan te maken. Leg je je paard dus de hele winter (en helemaaaaaal tijdens de rui) een deken op, dan zorg je ervoor dat de wintervacht niet goed doorkomt.

Er is zelfs een keer een onderzoek gedaan in Engeland waar 24/7 weidepaarden in de gaten werden gehouden. Een gedeelte van de paarden had een deken op, het andere gedeelte natuurlijk niet. Het bleek dat de paarden ZONDER deken veel minder snel en veel minder vaak ziek werden! Zonder deken is dus bewezen gezonder. (ik zal even de bron proberen te vinden)

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:40

Mijn paard zet zijn haren op als hij het echt koud heeft, dat kun je echt heel duidelijk zien. Ook zijn zijn oren echt steenkoud op dat moment. Terwijl ze normaal altijd net zo warm als zijn benen zijn zegmaar.

Die van mij gaat trouwens altijd wel onder de deken en mijn 2 jarige gaat dit jaar ook onder een deken. Die heeft namelijk een plek waar de wind zo guur kan waaien, en ze staat nooit in de schuilstal. Als het dan ook nog nat is, heb ik echt het idee dat ze het koud heeft. Dus dan een deken op, iig voor mijn gemoedsrust... Haha!

Denlamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:43

Ik vind dit een intressant topic ik volg dit even.

Ik zelf persoonlijk zou me paard niet zonder schuilstal laten staan. Niet om het paard dat ie het koud heeft maar vind het zelf zielig haha! Truttelbol ben ik met dat betreft! Bloos
Dan lig ik in me bedje onder me warme deken en dan denk ik... Aaaah staat ie daar in de sneeuw of in de onweer en de harde regen.. Als je een schuilstal heb zou ik persoonlijk, maar dat is mijn mening... daar wel zetten, Ik zelf vind het een fijner gevoel! Bloos

Die van mij staat al met een tussendeken savonds op stal en lekker veel stro... Bloos

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 08:14

Oei ik vergat blijkbaar te vermelden dat ik eigenlijk niet met dekens wil beginnen - want die gaan toch niet lang mee. En ik heb er ook niet meteen zicht op als het fout gaat. Op de grote wei kan ik er slechts 2x daags naartoe.

Zoals ik als zie, sneeuw en gure winterdagen kunnen ze wel overbruggen op paddock met schuilstal maar die is té klein om ze er de ganse winter te laten leven.

Daarom wil ik weten hoe ik het kan voelen of zien. Om op DIE momenten in te grijpen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:41

khirshanta schreef:
Ik zou zeggen: kijk eens op http://www.paardnatuurlijk.nl. Daar vind je echt alle info die je nodig hebt over wanneer je paard het koud heeft, en hoe het komt dat je paard het niet koud heeft, of juist wel.

Nog altijd zijn er veel mensen die niet weten dat de vacht van een paard erop gebouwd is het paard te beschermen, en dat de ideale temperatuur voor een paard tussen de -5 en +15 graden ligt. Daaronder begint het fris te worden, erboven begint warm te worden. Paarden kunnen dus sowieso goed zonder wat dan ook buiten staan zonder het koud te hebben.

Als een paard het echt koud heeft, kun je dat meestal zien doordat het paard bibbert, en de buik koud is. (dan bedoel ik het vel, niet de bovenkant van de haren Knipoog )

Ook als het regent hoef je je weinig zorgen te maken. Ze kunnen ertegen, ze zijn erop gebouwd. Hun vacht is zo gebouwd dat die het water als het paard zelfs door en door nat is, van binnen naar buiten transporteert. Zo is er weer een laagje lucht onder, en de lucht zorgt voor de warmte. Vandaar dat je paard als het eens in een regenbuitje staat echt geen long ontsteking krijgt, zelfs niet eens verkouden wordt. Het werkt dus absoluut niet zoals bij mensen.

1 ding moet heel duidelijk zijn: Paarden krijgen geen wintervacht omdat het kouder wordt. Paarden krijgen 'preventief' een wintervacht: zodra de dagen korter beginnen te worden (minder lang licht), gaan de zomerharen uitvallen, en komt er een andere vacht voor in de plaats. Dit is om te voorkomen dat ze het koud krijgen. Een paard dat in de rui is, verliest dus niet zijn haren omdat hij het al koud heeft, maar juist om te voorkomen dat hij het koud krijgt. In feite is de wintervacht dus de deken voor het paard. Leg je je paard een deken op tijdens de rui, 'denkt' het paardenlichaam al genoeg haar te hebben. Het lichaam reageert dus op de deken door minder haar aan te maken. Leg je je paard dus de hele winter (en helemaaaaaal tijdens de rui) een deken op, dan zorg je ervoor dat de wintervacht niet goed doorkomt.

Er is zelfs een keer een onderzoek gedaan in Engeland waar 24/7 weidepaarden in de gaten werden gehouden. Een gedeelte van de paarden had een deken op, het andere gedeelte natuurlijk niet. Het bleek dat de paarden ZONDER deken veel minder snel en veel minder vaak ziek werden! Zonder deken is dus bewezen gezonder. (ik zal even de bron proberen te vinden)

Mijn pony Is een arabier en krijgt bijna geen dikkere vacht in de winter en als het lang en/of hard regent is ze nat tot op haar huid en dan heeft ze het toch echt koud.
Vandaar dat die van mij een deken op krijgt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:44

Denlamour schreef:
Ik vind dit een intressant topic ik volg dit even.

Ik zelf persoonlijk zou me paard niet zonder schuilstal laten staan. Niet om het paard dat ie het koud heeft maar vind het zelf zielig haha! Truttelbol ben ik met dat betreft! Bloos
Dan lig ik in me bedje onder me warme deken en dan denk ik... Aaaah staat ie daar in de sneeuw of in de onweer en de harde regen.. Als je een schuilstal heb zou ik persoonlijk, maar dat is mijn mening... daar wel zetten, Ik zelf vind het een fijner gevoel! Bloos

Die van mij staat al met een tussendeken savonds op stal en lekker veel stro... Bloos

Ik zou mijn paard ook niet zonder schuilstal zetten, ik ga niet uit van paarden in de natuur.
Ik zou geen oog meer dicht doen als ik wist dat mijn paard met megavies weer zonder beschutting stond.
Mijn pony´s hebben jaren op een wei gestaan met schuilstal en maakte daar dankbaar gebruik van, dat zegt mij genoeg.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:47

Is een mobiele schuilstal geen optie, kunnen ze nml zelf
kiezen wat ze willen. En als ze droog kunnen staan zullen ze het niet snel te "koud"hebben hoor met eigen vacht.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:12

Lieke_M schreef:
Oei ik vergat blijkbaar te vermelden dat ik eigenlijk niet met dekens wil beginnen - want die gaan toch niet lang mee. En ik heb er ook niet meteen zicht op als het fout gaat. Op de grote wei kan ik er slechts 2x daags naartoe.

Zoals ik als zie, sneeuw en gure winterdagen kunnen ze wel overbruggen op paddock met schuilstal maar die is té klein om ze er de ganse winter te laten leven.

Daarom wil ik weten hoe ik het kan voelen of zien. Om op DIE momenten in te grijpen.

En de paddock en schuilstal staan niet in verbinding met de wei?

Wat wil je nu horen dan? Een manier om een paard warm te houden in een grote wei zonder schuilstal en hij mag geen dekens op?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 10:37

Ik wil gewoon horen hoe ik het kan weten.
Het ene paard kan er beter tegen dan het andere. Er staan ook zat bomen in de wei en die staan aan de noordkant langs de hele lengte van de wei.

Het gaat niet om geen dekens op MOGEN want ik heb een deken maar er is pas een shetje bij gekomen en die eet graag dekens.. dus gewoon geen optie.

Mobiele schuilstal ook niet, mag niet op de wei.

De paddock en stal liggen aan mijn huis - voor noodgevallen. De wei is gehuurd en 1 km ver.

Ze stond er vorig jaar op tot half november, tot het écht heel hard begon te vriezen. Maar omdat we toen nog geen eigen mogelijkheid hadden is ze op pension gegaan. Maar zolang ze op de wei stond, heb ik geen gezondheidsproblemen met haar gehad en gaf ze niet de indruk koud te hebben, ze stond toen ook zonder deken omdat die niet waterdicht is.