Advies gevraagd deken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puck__

Advies gevraagd deken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:05

Hoi!
Ik weet dat er al veel toppics zijn over deken gebruik, maar ik kom er toch niet helemaal uit, en zou graag jullie advies willen.
Mijn pony staat nu overdag buiten en s'nacht binnen. Hij heeft vorig jaar gewoon onder de deken gestaan zodat die geen winter vacht zou krijgen. Maar ik weet gewoon even niet meer hou ik zal beginnen met de dekens Vork .
Hij heeft vanacht onder een zomerdeken gestaan en overdag ''kaal'', maar ik vind het eigenlijk tog best frisjes overdag! Ik heb de keuze uit: zomerdeken, fleece deken, 200 grams, en een echt outdoor winterdeken. Mischien koop ik nog een regendeken, maar wil graag horen wat jullie zouden doen of nu ook doen met je paard/pony!
En wat zouden jullie me aanraden?

cheyentic

Re: Advies gevraagd deken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:07

die van mij staat dag en nacht onder een tussen deken zeg maar 200gr ong. vandaag staat hij op de wei met 400gr maar meer omdat het hard waait en de wind erg koud is

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:08

ik zou voor nu kijken naar een ademende regendeken. hoeveel gram is je winterdeken??? anders kan je n.l. als het kouder wordt de 200grams (staldeken?) onder je regendeken doen voor buiten en dan de regendeken in de stal af

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:08

Hmmm.....................

Ik zou hem overdag niet die zomerdeken of fleece deken het land opdoen. Één keer rollen in een plas of één regenbui en je deken is nat en je paard heeft griep.

Als je perse nu een deken op wilt zou gaan voor een regendeken met eventueel fleecevoering. Ik vind 200gr voor nu best veel, aangezien het weer zo wisselent is.

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:23

Dankjewel, me echte outdoorwinterdeken is 400 grams ongeveer,
ik kan hem inderdaad al wel me 200 g dag en nacht opdoen, maar is dat niet te veel?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:24

ik zou beginnen met een ongevoerde regendeken, als het kouder wordt de 200 gram eronder en als het weer kouder wordt de 400

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:29

het prbleem is vaak dat veel mensen alsnog moeten scheren omdat ze te laat onder dek zetten.. heb je geen kans om een paar uur nadat je zijn dek hebt opgelegt te voelen of hij het te warm heeft? zo check ik altijd namelijk, ik zou de 200gr doen maar ik ben altijd erg vroeg met dekens

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:31

Ja, heb wel kans om te voelen, onder het zomerdekentje heeft die het niet warm.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:34

ik zou hem onder een ongevoerd regendekentje zetten.
Zomerdeken zou ik niet doen, als het 1 keer regent is die doorweekt Knipoog..
Ik begin meetal met een gewoon regendekentje. Daarna gaat de 200 grams (tegen de tijd zal ze ook wel geschoren worden) , en dan 300 grams..

Puck__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 14:36

wanneer doen jullie de overgang van 0 g naar bijv 200 grams vaak? bij welke temp?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:37

als het overdag rond de 10 /15 graden is ligt ook beetje aan hoeveel vacht je paard heeft. Mijne staat nu geschoren onder een tussendekentje

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:01

ik scheer mijn paard niet,omdat ik vrij optijd begin met dekens
maar ik begin met een deken als ze gaat ruien van zomervacht naar wintervacht(dit gebeurd meestal eind aug/begin sept), omdat je dit moet zien dat je paard het kouder krijgt en dus een warmere vacht gaat aanmaken. mijn paard begon 2wkn geleden te ruien toen ben ik direct met een regendeken begonnen en toen het afgelopen weekend kouder werd snachts begon ze opnieuw te ruien teken voor mij dat ze het kouder kreeg dus heb ik er een fleecedeken ondergelegt. (regendeken met fleece moet je zien als 150 gram ongeveer als het weer nu weer kouder wordt dan krijgt ze er een 100 gram deken bij en als het echt gaat vriezen dan heb ik een 350 grams deken liggen die ze dan opkrijgt.

als ik begin met een deken dan haal ik hem er niet zomaar weer af of het moet echt boven de 25 graden worden want ik heb een regenzomerdeken en die kan ze ophouden tot de 25 graden en dan zweet ze er niet onder.

succes

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:05

hehe eindelijk ook iemand die optijd begint Haha! mensen vergeten dat paarden gaan wisselen van vacht als de dagen korter worden, niet eens zo zeer met kouder worden te maken. wel zorgen dat ze het dan niet fris hebben want dan gaan ze direct vacht aanmaken

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:09

ja, veel mensen doen maar wat maar ik ben van mening als je wacht tot oktober dan hebben ze al een teddyvacht en als je dan pas begint met dekens dan ben je naar mijn idee te laat. of je moet willen scheren dan zeg ik vooruit.

ruien is teken dat ze het kouder hebben dus moet je naar een dikkere deken en wat ik er aan grammen opleg haal ik er niet meer vanaf voor het voorjaar begint. of de temperatuur moet boven de 20a25 graden worden overdag maar dat zie ik zomaar niet meer gebeuren.

mijn paard zweet nooit onder haar deken maar voelt wel lekker aan. voelt ze koud aan en is het weer ook kouder geworden dat is ook een teken om van deken te wiselen of er grammen bij te leggen.