Alleen een regendeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Alleen een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 11:12

Ik had een vraag hoe iedereen met ook een arabische volbloed/gevoelig paard dat doet met dekens.
Mijn arabier staat 24/7 buiten, vorige winter nog in een wei met een schuilstal, nu in een wei zonder (wel met bomen als beschutting). Nu is mijn arabier een echte muts en hij heeft een hekel aan regen. Toen hij nog een schuilstal had, stond hij met liefde 24 uur op 4m2 als het hard regende, al regende het de hele dag, hij was altijd droog als ik hem uit de wei haalde. Helaas heeft hij nu geen schuilstal meer en moet hij het doen met een groepje bomen, hier maakt hij alleen niet echt gebruik van waardoor hij helemaal nat regent. Gevolg: een bibberend en strontchagerijnig paard.

Vorige winter heb ik geen dekens gebruikt, hij kon ten slotte altijd goed droog en beschut staan en hij maakt genoeg vacht aan. Nu weet ik het alleen niet meer, ik zou hem graag een regendeken op doen maar heb eigenlijk niet zoveel zin om dan in de 'echte' winter dan weer een deken van bv 200 gram op te leggen, het liefst houd ik het alleen bij een regendeken die ik dus op doe als het dagen heel veel/hard regent en waait. Ik vraag me alleen af of dat kan, ik had namelijk gelezen dat paarden onder een deken niet goed hun vacht kunnen 'reguleren' om zichzelf warm te houden. Nu is het wel weer zo dat de meeste regendekens als een soort regenjassen zijn, ze sluiten alleen aan op de schoft en het kruis, voor de rest staan ze meestal een beetje bol.
Ook wil ik liever niet aan verschillende dekens beginnen omdat mijn paard laag in rang staat en de dekens daarom snel sneuvelen en ik anders aan de gang blijf met verschillende dekens (als ik het bij alleen regendekens houd ben ik van plan 1 goede deken te kopen en 1 goedkopere voor als de andere gerepareerd moet worden oid)
Kortom, een lang verhaal maar ik weet het echt niet.. Wie geeft mij de wijze raad?

Ik heb dit trouwens gisteren bij [AV] gepost maar daar kreeg ik geen reacties, vandaar dat ik nu hier maar plaats..

Joto

Re: Alleen een regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:29

Ja hoor, met regendeken zou het prima kunnen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:31

Weidegenoot met oudere arabier doet dit ook. Bij lang regen weer gaat er een dagje een regendeken op en zodra het droog is weer af. Ik weet echter niet wat ze in de winter gaat doen, want zo lang sta ik er nog niet.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:32

volgens mij kan het prima hoor alleen een regendeken.
wat ik mij alleen afvraag is er mischien niet een mogelijk heid dat je een klein schuilstallentje of afdakje voor hem maakt als je al aangeeft dat het paardje het heel erg fijn vond in zijn oude schuilstal

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:32

Maar is het dan niet erg als je dus in de winter van deken naar geen deken wisselt bij regen of geen regen?

Edit: Schuilstal is helaas op dit land niet mogelijk.. Ik zou het ook graag anders zien maar moet het hier helaas mee doen. Zomaar een schuilstal plaatsen mag bijna nergens en het land waar hij nu staat is voor de rest heel goed (wordt veel hooi gevoerd, hij staat met een leuke kudde, er zijn veel goede faciliteiten die je nodig hebt met een jong paard en de prijs-kwaliteit verhouding si goed, alleen een schuilstal mist dus..)
Laatst bijgewerkt door Piera op 15-09-08 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:34

dat zou ik niet weten het lijkt mij eerlijk gezegt niet handig omdat je paardje toch minder haar aan gaat maken. ik zou de regen deken dan gewoon omhouden

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:36

Hij is nu al aan het verharen naar zijn wintervacht en heeft nog geen deken op, hij zou echt alleen een deken opkrijgen als het echt veel regent die dag (bijv 5mm) en dat komt niet heel vaak voor, zeg 6x per maand ofzo

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:38

Vorige winter heb ik het zo gedaan.
Mijn paard is een halfarab en nogal gevoelig voor kou op de spieren, veroorzaakt door regen. Dus als het langdurig regende deed ik hem een regendeken op.
Dit jaar ga ik het anders doen: ik laat hem weer een flinke wintervacht ontwikkelen en nu krijgt hij een hele goede gevoerde regendeken op. Zonder vulling dus.

Wat ook wel handig is als je een regendeken koopt is een goede zweetdeken. Het is namelijk geen strak plan om je paard nat onder de deken te zetten Knipoog

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 12:41

Een goede zweetdeken is idd wel een vereiste ja, die heb ik gelukkig ook al Lachen
Wat voor regendeken heb jij aangeschaft als ik vragen mag?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:45

Vorig jaar heb ik het opgelost met een simpele pagony regendeken. Die heeft het prima overleefd, terwijl er toch regelmatig een ander paard aan heeft gehangen zeg maar Haha!

Voor dit jaar heb ik een rambo wug aangeschaft vanwege de pasvorm. De pagony houd ik voor erbij.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:47

Je kunt heel goed je paard alleen even een regendeken op doen wanneer het regent. Daar zal hij niet minder vacht door maken omdat hij toch normaal gesproken zonder deken staat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:39

Ik mag toch hopen dat jouw paard voor de winter wel een schuilstal krijgt want dat vind ik ronduit zielig als het dier zelf al aangeeft graag in zo'n stal te staan.
Een groep bomen doet na een hele dag regen ook weinig meer.
Dus ik zou kijken of er iets van een stalletje gemaakt kan worden.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 09:40

jesito schreef:
Ik mag toch hopen dat jouw paard voor de winter wel een schuilstal krijgt want dat vind ik ronduit zielig als het dier zelf al aangeeft graag in zo'n stal te staan.
Een groep bomen doet na een hele dag regen ook weinig meer.
Dus ik zou kijken of er iets van een stalletje gemaakt kan worden.

Een regendeken scheelt voor hem al heel veel, in combinatie met een groep bomen en met zijn kont in de wind staan blijft hij vrijwel net zo droog als met een schuilstal. En hoezo is het zo extreem zielig? Een paard is niet van suiker hoor.. Een schuilstal kan nou eenmaal niet op dit land (en op de weilanden in de buurt zijn ze ook niet te vinden) en ik ga hem niet op stal zetten voor die paar dagen per jaar dat het echt heel veel regent. Als ik dat wel zo doen zou het pas zielig zijn want hij vindt het heerlijk om altijd buiten te staan.