Schuilstal genoeg in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wauw

Schuilstal genoeg in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 21:13

Hoi,
Ik heb mijn pony in de winter ook buiten,
ze heeft wel een grote schuilstal (die deelt ze met een andere pony) waar ze zo in en uit kan lopen,
met alle kanten beschut.
Natuurlijk zit hier ook sto in.

Nu zegt de eigenaresse van die andere pony dat het niet goed is dat we alleen een schuilstal hebben,
en dat we eigenlijk boxen moeten hebben.

Heeft ze hier gelijk in?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Schuilstal genoeg in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:16

als je pony al sinds tijden zo buitenstaat en zijn gezondheid is goed, dan denk ik dat dat alleen maar een mening is van die eigenaresse omdat zij haar pony binnen wil hebben. Mocht je pony al tijden zo buiten staan zonder problemen dan zou ik er niks aan gaan veranderen. Komt die eigenaresse daar nu ineens mee? hoelang staat haar pony daar? En is die het gewend om in de winter in een schuilstal te staan?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:52

Dat is echt onzin..tenzij je een erg oud paard hebt, die mager is geworden en zichzelf niet goed meer kan opwarmen..maar dan alsnog valt er een hoop op te lossen met winter/regendekens.
Het is juist fantastisch dat de paarden zelf kunnen bepalen hoe of wat, ze zijn én in beweging én kunnen nog droog liggen ook als ze zouden willen.
Zelfs een paard wat niet gewend is om zoveel buiten te staan, mits hij gezond is, kun je aanleren en opbouwen 24/7 buiten te laten. Moet je alleen vroeg in seizoen mee beginnen, zodat ze met het weer mee kunnen acclimatiseren en vacht aanmaken en wennen..

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:14

zelfs zonder dekens kunnen pony's perfect op weide staan in de winter met een schuilstal. Boxen zijn echt overbodig hoor!

Wauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 13:53

C_arola schreef:
als je pony al sinds tijden zo buitenstaat en zijn gezondheid is goed, dan denk ik dat dat alleen maar een mening is van die eigenaresse omdat zij haar pony binnen wil hebben. Mocht je pony al tijden zo buiten staan zonder problemen dan zou ik er niks aan gaan veranderen. Komt die eigenaresse daar nu ineens mee? hoelang staat haar pony daar? En is die het gewend om in de winter in een schuilstal te staan?

Mijn eigen pony die staat er nu 2 jaar Lachen Ook zo in de winter.
De eigenaresse kwam bij ons staan een half jaar geleden omdat ze haar pony dringend ergens anders moest zetten. Zo gezegt zo gedaan. Wij hebben de schuilstal groter gemaakt, zodat ze er makkelijk in kunnen. Haar pony kwam van een manege, met binnen boxen en binnenbak enz, een luxere manege.
Ze heeft het me net een week geleden gezegt/verteld.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:55

Nee dit is helemaal fantastisch en die eigenaresse heeft er geen fluit van begrepen. Wat kan nou fijner zijn voor een paard dan in en uit lopen wanneer je maar wil?? En dekens zijn ook helemaal niet nodig, alleen misschien als je paard ziek is of zo.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:56

lekker zo laten staan, beter kan niet! ze kunnen uit de wind en regen staan en verder doen wat ze willen. beter kan niet!! lees maar eens het topic over paardengevangenissen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:08

Inderdaad lekker zo laten staan..
Misschien wil ze alleen een stal zodat hij niet nat is zodat ze niet kan rijden?
Of is ze het inderdaad gewoon gewend zoals op de manege en vind ze dat een must?

Paarden ongeacht welk ras kunnen gewoon dag en nacht buiten ongeacht het vriest. Mits deze een schuilplaats hebben en dat hebben ze! Geen enkele reden dus om stallen te gaan bouwen.

En om nu alleen stallen te gaan bouwen omdat zij dat wilt. Scheve mond

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:11

ze kunnen uit de regen staan en als ze dus nat worden vinden ze het lekker! pech voor de eigenaresse als ze dat niet wil, had ze maar een binnenpaard in een hok moeten aanschaffen.

Wauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 14:51

Somebitch schreef:
Inderdaad lekker zo laten staan..
Misschien wil ze alleen een stal zodat hij niet nat is zodat ze niet kan rijden?
Of is ze het inderdaad gewoon gewend zoals op de manege en vind ze dat een must?

Paarden ongeacht welk ras kunnen gewoon dag en nacht buiten ongeacht het vriest. Mits deze een schuilplaats hebben en dat hebben ze! Geen enkele reden dus om stallen te gaan bouwen.

En om nu alleen stallen te gaan bouwen omdat zij dat wilt. Scheve mond

Okee,
Dat is idd een van dr redenen,
ze vind ook dat haar paard dan rustiger in omgang.
Of ze het een must vind weet ik niet, ze heeft het gewoon heel goed gehad op die manege en ik denk dat ze het liefste dat weer zou hebben.

Hmm, tsja, misschien als het beter was voor Sipje en haar pony konden we altijd nog even zien..
maar ik had ook al zoiets van hoeft neit per see want hun box is 4 bij 6m is dat groot genoeg voor hun beiden?

En nu het hier toch staat, ik weet niet of ik hier ook antwoord hier mag op vragen, of dat ik een nieuw topic moet openen,
maar ze vind dat ze teveel stalling betaalt 45,- per maand, excl biks, en incl hooi en stro. We hebben geen bak, maar voor 15,- per maand mag je daar onbeperkt rijden, en weidegang het hele jaar door.

Groetjes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:58

Nou, ik vind dat je paard het prima heeft zo. Lekker weidegang en een schuilstal, ideaal!!! Ja
Niets aan veranderen, een paard heeft het zo het beste (vind ik!!!).

Daarbij vind ik 45 euro per maand echt geen geld, hoor. Ik betaal voor weidegang bijna 3x zoveel en dan heeft mijn paard geen schuilstal (wel struiken/bomen en eventueel een regendeken bij extreem weer). Wel hebben wij nog twee bakken, een round pen (longeerring), een box bij ziekte (daar moet je dan wel het volle pond voor betalen), ruwvoer in de winter e.d.

Maar eventueel krachtvoer, de liksteen die ik per se op het land wil hebben, ontworming e.d. betaal ik gewoon zelf. Mijn paard is het gelukkigst buiten op het land bij zijn kuddegenootjes. Vandaar de keuze om hem ook 24/7 zo te houden. Een schuilstal wil ik er graag bij hebben, helaas mag dat niet op de grond waar hij staat. En een mobiele schuilstal is nog steeds geen optie bij mijn stallingseigenaren....... Verdrietig
Gelukkig doet mijn paard het al jaren goed op deze manier, maar ik zou wel wat meer rust hebben bij extreem weer....... Knipoog

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:28

Ze betaald zeker niet te veel hoor.
Ik vind het zelfs aan de goedkope kant, ze mag echt niet zeuren.
Mijn ene paard is allergisch en heeft een schuilstal met paddock voor de nacht.
Dat is absoluut niet zielig hoor, zolang ze schuilmogelijkheden hebben gaat prima.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:35

Nou 45 euro mag je echt niets van zeggen, en lekker laten staan zo beter kan haast niet

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:37

Ik denk dat de dame zelf erg van een warm, beschut plekje houdt
Haha! Haha!
Ik denk ook dat de dame misschien niet weet dat een paard graag met z'n kont in de wind staat!

Mijn pony's lopen al jaren op dezelfde manier als de jouwe buiten. Ze hebben een wei met een stal waar ze (gewoon door het deurtje) in en uit kunnen lopen. Ik heb ze daar zomer en winter op staan, zonder ze onder dek te zetten. Ze hebben het absoluut niet koud. Je moet uiteraard wel zorgen dat ze onbeperkt ruwvoer kunnen eten want de darmwerking om dat te verteren is de motor waarop ze warm blijven. In het vriesweer staan ze zelfs graag buiten Knipoog

Ik denk dat de dame misschien eens moet kijken naar hoe haar paard er nu bijloopt.
Ik vermoed toch veel relaxter dan toen hij nog de hele dag op stal stond.

En over de kosten: daar hoeft ze zeker niet over te klagen, is een zeer nette prijs.

Succes met overtuigen Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:27

Wat een onzin inderdaad zeg.

Ik heb ze al jaren buiten met een schuilstal, heb ze ook wel eens zonder schuilstal met beschutting van bomen e.d. gaat prima hoor

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:29

Paard kan zelf prima bedenken of het te koud is of niet Knipoog dus prima bedenken of ze naar stal willen of neit Ja

Dus schuilstal is genoeg Knipoog als ze het joud krijgen zoeken ze zelf de beschutting wel Ja

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:35

bij mij staan ze ook in de schuilstal,de beste huisvesting voor paarden die "paarden" kunnen zijn.
ik denk dat die mevrouw maar een andere stal moet gaan zoeken als ze zoveel "luxe" voor haarzelf wil hebben, jammer dat het diertje er onder moet lijden!
hou jij je paardje maar lekker natuurlijk, dan hou je je paardje tevreden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:39

Trouwens,, ik mocht hopen dat ik voor 45 eu een kale stalling kon vinden hier xD ik zou hiervoor zo'n 125 eu betalen hier in omgeving denk ik Knipoog!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:40

Zou genoeg zijn hoor Knipoog zou zo verhuizen naar een wei met schuilstal voor die prijs Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:41

happytime schreef:
bij mij staan ze ook in de schuilstal,de beste huisvesting voor paarden die "paarden" kunnen zijn.
ik denk dat die mevrouw maar een andere stal moet gaan zoeken als ze zoveel "luxe" voor haarzelf wil hebben, jammer dat het diertje er onder moet lijden!
hou jij je paardje maar lekker natuurlijk, dan hou je je paardje tevreden.

Dat is nou ook weer een beetje overdreven vind je niet? Een paard krijgt er niks van als hij s'nachts op stal staat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:05

LADPR schreef:
Dat is nou ook weer een beetje overdreven vind je niet? Een paard krijgt er niks van als hij s'nachts op stal staat

Dat hoeft inderdaad niet, maar dat geldt alleen niet voor de mijne Knipoog . Die maak je echt niet gelukkig door hem op stal te zetten, al is het alleen de nacht. Die wil eruit, wil buiten blijven bij zijn vriendjes in alle vrijheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:06

c_alsemgeest schreef:
Zou genoeg zijn hoor Knipoog zou zo verhuizen naar een wei met schuilstal voor die prijs Haha!

Nou, ik ook!!!! Dan koop ik er zelfs nog een paard bij, denk ik. Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:23

Absoluut niet duur, jullie houden er weinig aan over als je daar ook je hooi van moet betalen en het stro, en de onderhoudskosten van het land.

Over het algemeen heb je genoeg aan een inloopstal. Bij ziekte is het wel fijn als je een paard evntueel op kan sluiten in een stal. Dus een deel van de stal afsluitbaar maken zou wel handig zijn. Bijvoorbeeld als een paard mok heeft ( of wonden etc.) dan kun je ze "verplicht" op laten drogen voor de nacht of een deel van de dag.
Misschien aangeven dat dit jullie manier van paarden houden is, en als ze meer een standaard pensionstal wil met overdag buiten en 's nachts opgesloten in een box, dat ze dan even verder moet kijken?

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:37

Wauw schreef:
Nu zegt de eigenaresse van die andere pony dat het niet goed is dat we alleen een schuilstal hebben,
en dat we eigenlijk boxen moeten hebben.

Heeft ze hier gelijk in?

nee de paarden kunnen zelf weten of ze binnen of buiten willen staan, ik zie bij ons op stal ( paarden die met de schuil stal staan )ndat als het regent of kout is ze vanzelf in de schuilstal gaan staan.
Ik zal wel als ik jou was een regen deken om doen van de winter... harde wint en regen is erg kout samen

Wauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 20:40

Hee,
Ik heb nogeens met haar gepraat en ze gaat misschien weg. Want ze blijft toch wel weer bij dr stand punt dat het niet goed is, en voor dat geld wat ze krijgt te veel is.
Ze gaat nu op zoek naar een andere goedkopere stalling, of een goedkope maar met meer luxe dingen