shetlanders kale plekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myriammz

shetlanders kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 20:26

Mijn twee shetjes zitten onder de kale plekken (meeste zijn dicht en groeit nu een korstje op) Gister zijn ze geschoren omdat ze gewoon niet uit de wintervacht kwamen. Dus ze hebben heel wat tijd met een dikke winterjas in de warmte gestaan. Heb ze al gewassen met imaverol en houd ze goed vliegvrij. Maar ik vroeg mij af of iemand dit kent? Ik heb dit nog nooit mee gemaakt bij een van mijn paarden. Zouden het een soort van smet vlekken kunnen zijn vanwege de warme dagen?

Susanne

Re: shetlanders kale plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:23

Jeuken ze er ook aan? Is het niet zoiets als hot spot? (komt door de wartme van bv. de wintervacht idd)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:09

Kan het niet zijn dat ze luizen hebben? Zeker omdat ze allebei kale plekken hebben. Waar zitten die kale plekken precies?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:24

zal wel een combinatie van factoren zijn..
jeuk vanwege een dikke vacht is ook logisch natuurlijk,luis kan,schimmel kan.
het kan allemaal .

belangrijkste vind ik dit:

wat voer jij de shetten?

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:14

luis of schimmel kan het niet zijn, heb 3 shetjes en een heeft het dus niet. De plekken zitten vooral boven op de rug veelal op plaatsen waar ze eigenlijk niet kunnen schuren.
Een hotspot zat ik ook aan te denken maar dat zit vaker op een bepaalde plaats dit zit overal.
Ik voer ze van havens reform muesli zit weinig eiwit in vanwege hoefbevangen shet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:17

Mijn pony schuurde juist ook na het scheren, dat is gewoon raar omdat er dan lucht bij kan.
Dat is hetzelfde als je een tijd met natte sokken aan loopt.
Jouw pony's hebben waarschijnlijk al gekrabt voor het scheren en je ziet ze nu gewoon goed.
Na het scheren gewoon nog een keer goed wassen en daarna rustig laten helen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:24

Rainrot??Als het kleine plekjes zijn waarbij de haren ( voor het scheren ) los lieten dan heb je grote kans dat het regenschurft is. Door het scheren zal het in de zomer een heel stuk verbeteren.
Maar ik gok nu iets omdat ik het niet in het echt heb gezien. natuurlijk.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 20:43

myriammz schreef:
luis of schimmel kan het niet zijn, heb 3 shetjes en een heeft het dus niet. De plekken zitten vooral boven op de rug veelal op plaatsen waar ze eigenlijk niet kunnen schuren.
Een hotspot zat ik ook aan te denken maar dat zit vaker op een bepaalde plaats dit zit overal.
Ik voer ze van havens reform muesli zit weinig eiwit in vanwege hoefbevangen shet.

vergis je niet, mijn shet heeft luizen gehad en mijn fjord die er 24/7 bij staat heeft ze ook niet gekregen. Kan dus wel.

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 22:18

Klopt, maar heb ze gecontroleerd op luizen en die zijn echt niet aanwezig.
Vandaag zagen ze er al een stukje beter uit, alleen krijgt de derde shet (de ongeschorene) nu ook kleine plekjes. Heb haar ook behandeld met imaverol. Ik denk ook dat het puur is vanwege die dikke wintervacht en de warme dagen.
Ik zal morgen eventjes een foto uploaden van een van de shets!

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:50

Ik weet niet meer hoe ik een foto moet plaatsen Frusty

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:34

Het is zowieso niet erg fijn dat je ene pony nu nog met een dikke wintervacht loopt. Een goede gezonde pony hoort er nu allang al uit te zijn.

Foto's upload je bij bijv. mijnalnum.nl en zet je dan tussen [img] hier de link [/img]

myriammz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:55

de een heeft geen dikke wintervacht.. anders had ik haar ook wel geschoren. Het gaat al een stuk beter, ze schuren nu ook niet meer en er komen geen nieuwe plekken bij dus denk dat imaverol z'n werk goed heeft gedaan.