te warm voor de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaasje

te warm voor de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:04

hallo ik had een vraagje,,

want ik twijfel een beetje.

is het te warm om mijn pony 's middags op de wei te zetten ?
er is wel schaduw op de wei . het is best een groot stuk schaduw.
maar ik twijfel omdat iemand tegen me zij dat het niet goed is om
je pony buiten te zetten omdat het zo warm is.

het is 'zielig' om hem in de zon buiten te zetten,,
ik vond het juist zielig dat hij op stal moest staan in dit warme weer
maar ik dacht: als hij het warm heeft loopt hij wel naar de schaduw? Verward

wie o wie weet of het kan Pling

_00_0

Re: te warm voor de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:05

Als hij genoeg water heeft en schaduw is er niks aan de hand. Ik zelf zet mijn paarden na uur op de wei omdat een van mijn paarden snel benauwd is. Ik heb helaas nauwelijks schaduw

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:05

Wij hebben ze met vliegendeken op stal staan en een sproeier op t dak van de stal. Zo blijft de stal koel en de vliegen weg. Als wij ze hier in de wei zetten worden ze lek gestoken en kunnen ze niet eens rustig grazen door al die vliegen. Vandaar dat wij ze op stal laten. Snachts gaan ze wel naar buiten
Laatst bijgewerkt door Zilvermoon op 29-07-08 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:06

ALs er echt ook op de heetste uren zon is, zou ik hem gewoon lekker buiten zetten, maar dan echt wel op voorwaarde dat die schaduw dus niet als de zon verpplaatst net buiten zijn wei is ofzo...

Die van ons hebben erg weinig schaduw op de heetste uren en die halen we dan dus wel eens binnen, of we zetten de sproeiers in de wei aan, daar gaan ze allemaal in staan...

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:07

Mijn paard geeft zelf aan dat ze met dit hete weer niet naar buiten wil. Als ik haar in de wei zet gaat ze bij het hek staat gillen totdat ze weer naar binnen mag. Ze gaat nu 'snachts naar buiten en overdag blijft ze binnen.

Ik denk dat je het gewoon even aan moet kijken met je pony. Als ze in de schaduw kan staan en genoeg drinken heeft dat kan he twel.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:08

Precies, is er genoeg schaduw waar ze lekker in kunnen staan en genoeg drinken, is er niets aan de hand en kan ze zonder problemen buiten staan, eventueel met een vliegendekentje op ofzo.

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 10:08

ik heb gelukkig niet zoveel last van vliegen,
en er is ook genoeg water Pling

dus het kan wel ,, dan gaat mijn pony lekker de wei in Haha!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:09

Gewoon doen, en als hij later bij het hek staat te zeuren, heb je er kennelijk eentje die toch graag binnen staat met warmte....

xNicky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 10:10

Bijn ons is het juist heel warm op stal
dus ze staaan lekker buiten:D

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:09

kijk of je paard zijn eigen prettig voelt op de wei als het erg warm is,hij zal het zelf wel aangeven als hij bij het hek zal staan,
als er bij jullie net zo veel dazen zitten als bij mij dan zou ik hem voor de middag binnen zetten en als de zon onder is gegaan buiten zetten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:12

kaasje schreef:
ik heb gelukkig niet zoveel last van vliegen,
en er is ook genoeg water Pling

dus het kan wel ,, dan gaat mijn pony lekker de wei in Haha!

Ja hoor er is schaduw en als je de drinkbak ook daarin zet dan lopen ze vanzelf een x in de schaduw in. Al is het maar om te drinken en ook het water blijft dan lekker koel Knipoog

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 17:55

bedankt voor jullie reacties Pling

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:23

ik heb een witte portugees, die heeft beduidend minder last van dan donkere paarden die minder warmte gewend zijn... Cool

onze wei is ook op de vlakte en als het een beetje waait op de zeewind, dat scheelt ook een stuk in warmte en vliegen...

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:26

in onze wei hebben we wel schaduw, maar ondanks de warmte gaan ze er eigenlijk nooit in staan. Ze staan allemaal lekker de hele dag te grazen, de waterbak vullen hebben we alleen een dagtaak aan Knipoog .

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:27

Die van mij staat altijd in de wei.. Maar moet wel zeggen ze kunnen zelf naar de paddock lopen en naar de stal waar schaduw is.. ze kunnen alles dus zelf bepalen.. ook hebben ze de beschikking over 4 waterbakken..
Maar 9 van de 10 keer blijven ze zelf gewoon in de zon staan.. ze drinken wel veel bij mij..

Wij hebben geen last van Dazen
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 29-07-08 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:27

Ik denk dat het kwa warmte wel zal meevaleen. Zeker als er schaduw is. Maar ik zou het niet doen met die verveelende dazen. Behalve als je paard er goed tegen kan Knipoog

Ik zou persoonlijk gaan voor snachts buiten en overdag binnen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:31

Als er schaduw is, water is en best een beetje tocht, dan kan het zeker wel. Dan is het zelfs goed dan binnen waar het stof ook in de lucht hangt.

Je hebt idd paarden die liever niet buiten staan, maar persoonlijk denk ik dat die simpelweg niet gewoon zijn om buiten te staan.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:42

Ik zou je pony ook gewoon lekker op het land zetten. Als hij inderdaad de hele dag door schaduw heeft en vers donkwater lijkt me daar niets mis mee.

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:50

Tieneke schreef:
Als er schaduw is, water is en best een beetje tocht, dan kan het zeker wel. Dan is het zelfs goed dan binnen waar het stof ook in de lucht hangt.

Je hebt idd paarden die liever niet buiten staan, maar persoonlijk denk ik dat die simpelweg niet gewoon zijn om buiten te staan.

Ja dat is wel waar Knipoog In mijn geval. Paard staat af en toe buiten.

Maar ik ken toch mensen met problemen. De paarden staan dag en nacht buiten het hele jaar door. En nu flippen ze toch van de dazen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:51

Als ze maar genoeg water hebben dan is het wel lekker voor ze om nu op de wei te staan hoor Lachen Tenzij ze gek worden van de dazen ofzo.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 18:03

ik zou er zelf voor kiezen om ze sochtends op de wei te zetten en smiddags binnen in een koele stal

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:52

Wij projecteren de paarden teveel op de mens en vinden ze veel te snel zielig!
Niet doen, paarden redden zich echt goed! Ook met dit warmere weer, ook als het 10 graden vriest!

Voorkeur zijn uiteraard wel weilanden waar het wat waait en er schaduw is, maar ook mijn paarden lopen (ondanks de schaduw) gewoon te grazen of gaan notabene in de zon staan slapen. Ook op het heetst van de dag!!

Paarden die zelf aangeven liever binnen te staan zijn er zeker, maar die zijn gewoon verwend in hun leven. Net als mijn paard die door zijn vorige eigenaar hele winters warm op stal werd gehouden en nu dus geen wintervacht meer weet aan te maken! Hij is te verwend en zijn natuurlijke bescherming tegen de winter is hij kwijt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:08

Ik vraag mij af hoe dat vroeger is gegaan, toen waren er geen stallen.
De paarden vinden buiten het fijner dan in een stal. Zolang er maar water en schaduw is.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:10

die van mij staan 24/7 op de wei. En 's middags is het voor hen te warm. Ze zoeken dan zelf de stal op, meer omdat er op mijn wei weinig tot geen schaduw is.

Als er voldoende water en schaduw aanwezig is zal je paard het echt niet erg vinden Haha!

edit: typo

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:15

Die van mij staan lekker de hele dag, van 's ochtends 9 tot 's avonds 8 in de wei.
Ze hebben altijd een windje en genoeg water.
Naar binnen willen ze niet.
Heb ze wel is binnen gehaald en toen stonden ze te bleren omdat ze weer naar buiten wouden.
Ook is hebben ze gewoon hun "gekke 5 minuten" tijdens de warmte.
Doen ze echt niet als ze het té warm hebben.