Regendeken op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 11:22

Mijn paard staat sinds 2 weken vanwege een blessure op een heel klein afgezet stukje wei, zodat ze niet alleen binnen op stal hoeft te blijven staan als de rest naar buiten gaat.
Ze gaat in principe 's morgens tussen 7 en 8u naar buiten en 's avonds tussen 7 en 8u naar binnen.
Ik heb haar al vanaf het voorjaar zonder regendeken buiten staan, ook met dit wisselvallige weer.

Nou zag ik vanmorgen dat ze haar haren echt overeind had staan en ook met stappen aan de hand wilde ze steeds met haar kont in de wind (en regen) draaien, terwijl ze dit normaal nooit doet.

Zou ze het misschien toch te fris krijgen met al die regen, die niet al te hoge temp. en flinke (zee-)wind?
Ze staat natuurlijk de hele dag praktisch stil, omdat ze op een heel klein oppervlak staat, ze kan dus niet even gaan 'rennen' als ze het fris heeft...
Zou het dan met dit weer (morgen 16 graden) misschien toch beter zijn om haar buiten even een regendekentje op te leggen?
(zodat ze niet al haar spieren verkrampt met zich warm houden in de regen en wind)

Het leek me zelf steeds niet nodig, en ik wil ook absoluut geen muts zijn Haha! , maar ik dwing haar om op een klein stukje te staan, dus het zou niet zo netjes zijn als het daardoor ook nog eens koud moet hebben... Clown

Dani_

Re: Regendeken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:04

Dat ze haar haren recht overeind zet is juist goed. Een natuurlijke reactie van de vacht. Ze heeft zichzelf dan lekker geïsoleerd en ze kan het niet meer koud krijgen.
Zou je er een deken op gooien verstoor je haar natuurlijke vermogen om zichzelf warm te houden (een deken drukt de haren plat).

Ik zou de regendeken dus nog eventjes in de kast laten Lachen.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:05

Mijn paarden staan ook in een paddock in de regen en ook zij hebben de haren opgezet en staan met de kont tegen de wind/regen in.
Maar zolang het niet drastisch onder de 15 graden wordt krijgen ze nog geen deken op, ze kunnen zich nog prima zelf warmhouden, zó koud is het nog niet, voor een deken vind ik Lachen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:10

Mijn paard heeft momenteel ook zeer snel last van zijn spieren, aangezien hij sinds een paar dagen weer buiten komt. Hij heeft 2 maanden op stal gestaan ter herstel van een operatie.

Nu zat ik er ook aan te denken om em even te helpen, omdat de kou op zijn spieren slaat met die regen, en hij al spierpijn heeft van het beetje bewegen wat hij doet. Maar... komend weekend wordt het weer 30 graden..
Dus als het nu droog blijft gooi ik em maar niks op..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:11

Bedankt voor jullie reakties!

femmefatale1, ja lastig nu he...
Die van mij heeft ook een hele gevoelige rug die snel vast zit en nu ze toch al een aantal weken stil moet staan wordt dat er niet beter op...
Maar ja, het wordt inderdaad vanaf dinsdag alweer warmer, dan is het dus nog 1 dagje 'afzien', dat moet dan inderdaad ook wel weer door te komen zijn, anders ben je voor 1 dag nog weer deken op en af aan het doen...

Ik heb haar vanmiddag even een uurtje op stal gezet om op te drogen en toen kwam ineens het zonnetje door en heeft ze nog lekker een paar uurtjes buiten gestaan...

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:12

ik doe het oudje hier dus wel een 0 grams regendeken op maar zij heeft het echt nodig en kan anders bijna niet meer lopen zo verkrampt is ze na een dag in de wind en regen zonder deken en snachts heeft ze een lichte zweetdeken op

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:53

Mijn ene paard loopt zomer en winter zonder deken en heeft nergens last van.
Als het 's winters erg koud is (gure wind) en het regent veel, krijgt hij wel een dun regendekentje op.

De ander is een kouwkleum en staat bij kouder weer en regen echt te bibberen en met een ronde rug heel zielig te zijn.
Die krijgt dus eerder een regendeken op. En dan staat hij er weer vrolijk bij.
Ik denk dus dat ik hem echt een plezier doe met die deken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:05

Het was hier vanmorgen (en nu nog) echt bar!
Keiharde koude wind (14 graden) en harde regenbuien...
Ze had het kleine stukje waarop ze mag staan helemaal omgeploegd...
Ik heb dus na het uitmesten van de stallen de paarden maar binnen gezet voor deze keer, ze vonden er geen van allen erg veel aan...
Hopen dat het straks nog wat beter wordt, kunnen ze weer naar buiten...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:48

Ook hier na het uitmesten de paarden maar binnen gehaald, en een zweetmes eroverheen gehaald..
Wat ze overigens graag deden met dit weer. Tjonge jonge gewoon zeker 3 uur aaneengesloten regen.. drijfnat waren ze..

In hun stal lag het nodige aan ruwvoer, zodat ze lekker warm konden worden..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 17:37

Ja, hier stonden ze ook te springen om naar binnen te gaan, terwijl ze anders graag tot de avond buiten staan...
Zelfs eentje die helemaal achter in de wei lekker stond te grazen kwam hard aan gegaloppeerd toen ik riep! Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:43

Nouvel schreef:
Ja, hier stonden ze ook te springen om naar binnen te gaan, terwijl ze anders graag tot de avond buiten staan...
Zelfs eentje die helemaal achter in de wei lekker stond te grazen kwam hard aan gegaloppeerd toen ik riep! Haha!

HAHA, ja, wat waren ze toch blij om ons te zien Clown

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:51

@ nouvel: gefeliciteerd met je verjaardag Knipoog

Mijn arabiertje loopt met regenachtig weer ook met een regendeken op hoor, zoals vandaag. Ze kan echt niet tegen regen, staat te rillen als een rietje.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:14

Ik heb een ongevoerde regendeken op.
Deze kunnen geen probleem geven.

Ook heb je ongevoerde regendekens met fleece, deze zijn vaak nog te warm in deze weeromstandigheden.

Gisteren was het drama weer bij ons, en kwam naar stal om een regendeken op te leggen, ze was helemaal door aan door NAT.
Ze stond te trillen op der benen. ik vondt het eigenlijk eng en behoorlijk zielig om te zien.
daarbij was er ook nog een pittig windje!

Nee, de mijnes staat altijd met regendeken op ( zonder fleece) en als het echt wat warmer word ( na de woensdag) gaat deze er pas af!
Anders niet meer! Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:27

Het is hier nu toch wel een stukje warmer dan gisteren en veel minder wind.
Ze staan lekker weer buiten zonder jas...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:36

Snachts heb ik een zomerdeken opliggen omdat het dan rond de 12 graden is. Met die regen en wind overdag leg ik mijn bucas gewoon op hoor! Hij krijgt anders zulke stijfe spieren. Sommige mensen kijken me gek aan, maarja als ik die dag erna een half uur moet los/warm rijden en hem er moeilijk door heen kan krijgen, ben ik blij met die deken!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:25

Romeo2007 schreef:
Snachts heb ik een zomerdeken opliggen omdat het dan rond de 12 graden is. Met die regen en wind overdag leg ik mijn bucas gewoon op hoor! Hij krijgt anders zulke stijfe spieren. Sommige mensen kijken me gek aan, maarja als ik die dag erna een half uur moet los/warm rijden en hem er moeilijk door heen kan krijgen, ben ik blij met die deken!

Ik doe precies hetzelfde.
Ik laat ze ook niet in de koude regen staan zonder deken.
Een zomer buitje is lekker maar dat was eergister wel anders.
Het leek wel herfst en had zelf ook een dikkere jas aan.
Wat anderen van dekens denken maakt me niet zo veel uit.
Mijn paarden zijn niet gevoelig op hun rug en zitten heerlijk in hun vel