Van hoe laat tot hoe laat zijn de dazen actief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Van hoe laat tot hoe laat zijn de dazen actief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:37

Ik heb mij laten vertellen dat dazen 's nachts de paarden met rust laten, maar wanneer gaan deze irritante beesten daadwerkelijk "slapen" en wanneer worden ze weer "wakker"?

Kahawa

Re: Van hoe laat tot hoe laat zijn de dazen actief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:40

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Ik heb voor 7 uur 's ochtends nog niet vaak dazen gezien, maar dan kom ik vaak nog niet buiten dus ja.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:53

In principe van zonsopgang tot zonsondergang, maar als het koud is of hard waait houden ze zich gedeist!

MissShorty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:55

het meest rond zonsondergang en zonsopgang enr ond de klok van 12 dacht ik

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:56

en volgens mij boven de 20-21 graden

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:56

Dat van die zonsopgang en zonsondergang klopt wel.
Als het donker is heb je er geen last van.
Koud is het jammer genoeg meestal niet in de zomer, maar op plekken waar veel schaduw is zijn het er wel minder. Zoals ook op open vlaktes (waarschijnlijk door de wind)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:57

ligt aan het weer
Bij koeler weer komen ze later en zijn ze 's avonds ook eerder weg.
Bij warm weer zijn ze er al met zonsopkomst en gaan ze pas bij zonsondergang.
Verder is het ook nog per gebied verschillend hoeveel er zitten.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:02

We hebben 3 weides, waarvan er 1 nogal dazenrijk is en de andere 2 zijn goed te doen. Ons idee was om ze 's nachts op de dazenrijke wei te zetten en overdag op 1 van de andere weides.

Dat wordt dus goed het weerbericht in de gaten houden..zie mezelf niet bij zonsopkomst (is tegenwoordig al errug vroeg Knipoog ) de paarden verkassen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:06

Ik ben helaas gezegend met alleen maar weides vol met dazen, wat voor mij betekend in de zomermaanden elke dag vroeg op..paarden binnen zetten Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:08

je heb toch van die dazenvallen die niet aan te slepen waren, heb ik ergens gelezen ? Of werkt dat niet echt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:09

*check*

ja het werkt zeker...er zitten er echt honderden in per dag...helaas zitten er dan ook nog honderden naast de bal....

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:11

Hoe vroeg is vroeg Runningkawa? Omdat ik alternatieven heb, is het voor mij niet noodzakelijk, maar als het even kan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:14

Ik hoor ze wel eens rennen echt om half 6, dat is dan met warm weer.
Dit weekend wilde ze om half 9 naar binnen, maar het is nu s nachts redelijk koel en overdag ook.

Maar hier zitten er gewoon veel en mijn paarden zijn aanstellers.
Heb sinds kort een tinkertje en die rent minder snel Lachen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:18

Zit hier in Drenthe (Zuidlaarderveen), en heb de indruk dat er dit jaar wel gigantisch veel dazen aan het werk zijn, dat heb ik in de afgelopen jaren nog niet zo erg gezien. Wat ik ook op paard spray, ze steken er dwars doorheen. Hij staat 24/7 in de weide, kan er weinig aan doen, denk ik, overigens zijn ze naar mijn ervaring gewoon van zonsopgang tot zonsondergang actief, hoor. Of ik nou "smorgens zo half negen naar de wei ga of buitenrijd later, de krengen zijn er altijd en in grote aantallen.
Is dat dit jaar hier nou regionaal zo'n plaag of hebben andere delen van het land er ook (veel) meer last van dan voorgaande zomers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:20

Ik heb juist het idee dat er minder zijn (zou de bal toch vorig jaar al wat van de plaag verminderd hebben?)
Maar het is naar mijn idee ook nog geen zomer geweest, maar meer herfst. Dan zitten er altijd minder.
Dus eigenlijk wel raar dat jij er meer hebt.
Wat ik wel hoor vertellen is dat de dazenplaag vroeger voornamelijk alleen in Z.O brabant actief was, maar steeds noordelijker trekt.
Vandaar misschien?

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:24

Grobegni schreef:
In principe van zonsopgang tot zonsondergang, maar als het koud is of hard waait houden ze zich gedeist!

dat klopt ook niet helemaal, want ik ging vandaag op buitenrit en het waaide heel hard maar ik had er toch behoorlijk veel last van hoor.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:45

hier ook minder overlast dan vorig jaar, maar sinds deze week komen er wel al meer en worden ze vervelender. We hebben vorig jaar een dazenval gekocht en we vangen er geen honderden, maar er zit wel een laagje dazen en andere vliegen in de opvangbeker. Moet hem eigenlijk vaker legen Tong uitsteken

Met het mooie weer in jnui hadden we nog weinig last, toen waren er nog niet zoveel. Nu in juli hebben we minder goed weer en misschien daardoor iets minder last dan vorig jaar. Maar ze worden al wel vervelender...

In de bossen en boomwallen waren ze in mei al gesignaleerd. Daar is het echt niet fijn rijden van eind mei/ eind september

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:01

wat een drama zeg, sterkte met die krengen

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:25

Het is niet zo dat als de zon onder is de dazen ook meteen weg zijn. In de schemering zijn ze er vaak ook nog, je moet echt wachten tot het helemaal donker is voordat ze weg zijn.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:39

runningkawa schreef:
Ik heb juist het idee dat er minder zijn (zou de bal toch vorig jaar al wat van de plaag verminderd hebben?)
Maar het is naar mijn idee ook nog geen zomer geweest, maar meer herfst. Dan zitten er altijd minder.
Dus eigenlijk wel raar dat jij er meer hebt.
Wat ik wel hoor vertellen is dat de dazenplaag vroeger voornamelijk alleen in Z.O brabant actief was, maar steeds noordelijker trekt.
Vandaar misschien?

Ik heb ook het idee dat het er minder als vorig jaar zijn en wij hebben ook een dazenval. Vorig jaar moesten we de paarden overdag binnen zetten, maar sinds we de dazenval hebben hoeft dat niet meer.
Men zegt dat dazen redelijk "honkvast" zijn en als je ze dus "ter plaatse" bestrijd, het er dus ook steeds minder worden.

Opvallend was wel dat we vorig jaar toen we op de Veluwe (Ede) gingen rijden (omdat het bij ons gewoon niet te doen was) er geen enkele daas te vinden was en dit jaar (afgelopen weekend) waren er toch wel behoorlijk wat.

Volgens "experts" zijn dazen bij temperaturen van onder de 15 graden niet aktief, maar volgens mij is bij ons in het bos hun (de dazen) thermometer kapot Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:19

Hier staan nog wel de paarden binnen Verdrietig

Maar het is ook boven de 15 graden nu...niet veel maar wel iets Lachen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:02

Meestal komen ze rond een uur of 9 en zijn ze na 7 uur wel weg, bij ons iig.

Ook ligt het aan het weer, als het heeft geregend zijn ze vaak niet te vinden, maar met zon en warm weer.
Om gék van te worden!!

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 22:34

Op het moment is onze dazenrijke wei erg goed te doen. Paardjes staan er nu 24/7 de afgelopen 3 dagen en natuurlijk vliegt er hier en daar wel een daas, maar niet overdreven en de paarden houden zich rustig.

We bekijken het gewoon per dag en zodra het te erg wordt, verhuizen we ze naar de andere wei.

Deze wei willen we alleen zo veel mogelijk ontlasten aangezien het een heerlijke wei is voor de winter die makkelijk 5 paarden houdt zonder drassig te worden of die ze kapot lopen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 23:15

VSW --> SV

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:38

de weides waar mijn paard in pension staatb zijn ook nogakl dazenrijk dus onze paarden staan al weer zo n week of 3 vanaf savonds 8 uur tot s morgens 8 uur buiten en overdag dus op stal