Vliegenspul

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Vliegenspul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 12:59

Van een kennis van mij heb ik pasgeleden een tip gekregen voor het maken van vliegenspray.

Ingrediënten :

Spiritus
Azijn
Citroensap

Maar ik weet niet wat de verhoudingen zijn.

Heeft iemand ervaring met dit goedje en weet iemand dus de verhoudingen?
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 03-07-08 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Re: Vliegenspul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:02

Ik heb laatst vliegenspul gemaakt van 1/3 water, 1/3 azijn en 1/3 Dettol. Ik zag bij gebruik minder steekbeesten dan zonder gebruik.

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:05

Ik gebruik altijd 0,5 liter citroenthee, 0,5 liter azijn en een scheutje dettol. Soms doe ik er enkele druppels citronellaolie of een stukje knoflook bij.

Spiritus zou ik er niet bij doen, dit veroorzaakt brandplekjes lijkt mij..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:17

MD-->SV

marieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:55

hey uhm ik weet de verhouding ook niet maar goed idee om zelf te maken

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:02

Ik heb afgelopen woensdag, toen het zo warm was, Veerust op de paarden gespoten. Ik zag de steekvliegen onderweg aan komen zwermen, maar op het moment dat ze wilden gaan zitten, vlogen ze weer vlug weg. En eigenlijk ging dat goed totdat we de paarden wat bezweet hadden, toen heb ik onderweg opnieuw moeten spuiten.

Vergeet alleen met uitrijden ook jezelf niet in te spuiten! Niet alleen de onbedekte lichaamsdelen, ook je kleren! Mij heeft een steekvlieg dwars door mijn dikke rijbroek gestoken Boos! . Ik voelde de prik gewoon...hij heeft het dan ook niet overleeft Duivel .

Ik heb ook wel eens goedkopere spuitbussen Antimug spray met Citronella van het Kruitvat gebruikt. Die zijn eigenlijk bedoeld om ruimtes in huis van muggen en vliegen te ontdoen. Het helpt echter ook op de paarden. Er staat wel op dat je niet op voorwerpen mag spuiten, maar tja...er staat niet op dat je er dieren NIET mee mag inspuiten. Ik heb het dus voorzichtig geprobeerd, uiteraard wel niet op het hoofd, en het helpt ook.
Maar zoals bij alle middeltjes die ik geprobeerd heb: alles werkt maar tijdelijk. En een paard op wei dat zich rolt, moet je weer opnieuw inspuiten. Op wei lijkt me een vliegendeken dan ook beter.

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:04

Ik heb ook Veerust. werkt opzich wel goed maar na een paar uur is het toch wel weg..

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:05

Dit is een goed recept, moet je alleen even vertalen nog, maar hij werkt wel !!!
In a quart spray bottle pour it 3/4 full with white vinegar (I have even used the apple cider vinegar in a pinch) then add the following:

Essential Oils (get these at your health food store) and put approx. 20-25 drops of each one:

Eucalyptus
Citronella
Pine Needle
Basil
Tea Tree Oil

After you add all that then fill the bottle with mineral oil (this helps to make the spray stick to your horse better)

Shake and spray!

It works as good as any other on the market (and as long) and it's natural

Flies do not like the smell/taste of anything green, so the pine needle and basil are very important.

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:27

Spiritus zou ik toch niet op mn paard gebruiken hoor. lijkt me niet echt gezond.
Gebruik wel eens dettol/azijn/citroen gemixt.
hoorde ook dat je er knoflook en kruidnagels door kon doen.

meng t ook welis half met atex daasspray.

xChamberlain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:56