hoe doen jullie dat met eczeempaard en eczeemdekenvraag..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

hoe doen jullie dat met eczeempaard en eczeemdekenvraag..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 21:59

's ochtends om 04.45 paard en pony opstallen omdat de kleine mugjes om je oren gaan vliegen met zonsopgang, daar komen tegen 11/ 12 uur 's middags ook nog eens verschrikkelijk veel dazen bij en om 17.00 moeten ze alweer op stal staan omdat die mugjes weer terugkomen...
Ik weet vaak niet hoe ik het aan moet pakken. Ze hebben heel de winter lekker buiten gestaan en nu zoveel op stal, alleen van 22.00 tot 04.45 kunnen ze in hun uitloopje staan. Het weiland heb ik namelijk eind mei ingezaaid en moet nog een maandje groeien. Maar goed, het gaat dus om longeren, de dazen vreten hun op en paard heeft zomereczeem dus 's ochtends en 's avonds kan ik ook niks doen met ze.... Alleen als het flink geregend heeft en lekker koel blijft kan ik nog iets doen met hem. Ik woon in het bos ( ja, lekker handig blijkt na een jaar voor een eczeempaard) dus het wemelt hier van de insecten.
Verder heb ik net een nieuwe eczeemdeken gekocht. De grootste maat ( het is een Tinker van tegen de 1.65) verzoop hij in met zijn kont ( flap hing bijna achter op de grond) maar 1 maat kleiner en na 5 uur 's middags omhebben en 2 keer ermee gerold te hebben is de naad op zijn manen al open gaan staan.
Nu is hij natuurlijk voor ontzettend breed, met een brede nek maar de rest kort, zodat een eczeemdeken kopen erg moeilijk is.
Zijn er andere bokkers met zo'n grote tinker die een eczeemdeken op heeft? Mijn bedoeling is toch elk jaar een nieuwe te kopen van 120 euro, want ik ben net zo duur uit met de Boett heb ik uitgerekend....

ik hoop op hulp met die vliegen ( heb al alles geprobeerd...*zucht) of tips en misschien wat met die eczeemdeken.

Ik heb wel een tip voor de stal, ik heb zo'n blauwe vliegenlamp ( bij de cranenbroeck is hij nu maar 10 euro!!!!) en van die plakstrips hangen, werkt ontzettend goed! Stal is dus midden in bos eindelijk beetje vlieg en mugvrij. Verder heb ik horren gemaakt in mijn staldeuren, alleen ze slopen hier altijd alles dus die lag er in 1 dag uit.... Boos!

Marieke_K

Re: hoe doen jullie dat met eczeempaard en eczeemdekenvraag..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 13:47

Heb je de deken van Harry's Horse al geprobeerd? Dat is eczeem deken die niet al te duur is en echt goed blijft zitten.

Mijn haf heeft ook zomer eczeem, maar die staat gewoon 24/7 buiten. Helemaal de vliegjes stoppen lukt toch niet en het dier moet nog wel een beetje paard kunnen zijn is mijn mening.

En van vliegen hebben ze vaak weinig last als ze buiten staan, wij vinden het vervelend Knipoog

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:53

Mijn hafje heeft dat probleem ook een beetje, 185 schuurt zijn vacht eraf op zijn schouders, en 195 hangt achter bijna tot op de grond en is de buikflap veel te groot, ook zakken beide dekens heel er naar achter. Hij heeft nu ook een kap, die vastzit aan zijn deken waardoor deze al veel minder naar achter schuift. Verder heeft mijn moeder de 195 aan de achterkant een stukje ingekort, waardoor die nu aardig mooi zit en gebruiken we de buikflap van een 185.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:00

heb je een foto van je tinker? ik heb ook een tinker van 1.63 met eczeemdeken en die blijft prima zitten! een Everline maat 135-145 ruglengte! prima deken alleen niet bestand tegen vernielzuchtige kuddegenootjes helaas.... maar dat is geen enkele deken vrees ik....

Misschien kan je tegen de dazen een vliegendekentje kopen die je onder je zadel kan doen. Van dazen krijgt een eczemer geen eczeem, maar het zijn uiteraard wel gemene stekers die menig paard doet rennen!

Succes, 't is echt rot!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 12:26

Laat de deken gewoon 's nachts op! Doen wij ook. En rijd met een vliegendeken met zadeluitsparing, dan heb je nergens last van. "Wij" zitten ook midden in het bos met een aantal eczeempaarden. Ken ook een stevige fries van 1.72 die een eczeemdeken op heeft dus dan moet jou tinker van 1.65 hem helemaal wel passen Tong uitsteken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:36

Ik heb nu de Pagonyexcema van Divoza, wat een ROT deken zeg. Echt niet aan te raden..

Mijn paard is breed en kort, (oud type haflinger) dus voor schuurt de deken en achter hangt hij veelste laag.

Weet iemand een deken voor een haflinger rond de 1.50 met korte rug, maar zeeeeeer breed gebouwd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:49

de boett dekens passen heel goed Knipoog
die laat ik dus gewoon om en zodoende hoeft pony niet naar binnen en heeft geen last van de vliegen.

zomereczemers minimaal gras laten eten en zeker niet teveel gras wat vet bemest is

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 13:52

ik vind de eczeem dekens van everline ook heel erg fijn en ze blijven goed zitten Knipoog

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:07

Het probleem met dekens die niet passen i.v.m. maat rug/borst ken ik helaas ook.
Al heb ik dan geen koudbloed, maar een arabier.
Ook rug kort in verhouding tot borstbreedte.

Bij de Bucas regendeken is hier een mooie oplossing voor, een tussenstukje bij de borst.
Dan zit hij bij mijn paardje precies goed, maar zal misschien voor de echt brede jongens nog niet breed genoeg zijn.
Ik heb jarenlang een Bucas Buzz off vliegendeken gehad en daar paste dat tussenstukje ook bij.
Helaas is die deken echt "op" en is het nieuwe model van Bucas van voren anders, zodat dit niet meer past.

Waarom zouden ze eigenlijk geen dekens hebben voor paarden met iets andere lichaamsverhoudingen?
Want je hebt het probleem natuurlijk niet alleen met vliegendekens, maar met alle dekens.

VINED

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 17:20

huh,je laat de paarden nu dus van savonds 22.00uur tot 4.45 buiten lopen?

dan worden ze juist gestoken door de mugjes,bij exeempaarden moet je ze voor zonsopgang en zonsondergang binnen houden(liefst),en verder de exeemdeken ophouden,wij hebben de pagony exeemdekens,die werken prima,en zijn niet zo heel erg duur.

maar zeker niet juist de paarden snachts buiten zetten,juist dan worden ze meer gestoken als overdags.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:54

gewoon de deken dag en nacht ophouden. ik heb van de week in drunen een everline gekocht, maat 185, ook voor compacte haflinger, dus korte rug, dikke kont, brede nek, past helemaal super!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:57

Mijnde heeft ook een pagony deken op, dag en nacht (Behalve met rijden dan natuurlijk) Mijn paard word geflipt van de vliegen (ze heeft geen exceem) Daarom deken op, snachts op stal ook

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 12:09

hartelijke dank voor jullie berichten, ik heb een paar pm gestuurd, ik merk toch dat er voor sommigen inderdaad problemen zijn om een geschikte passende deken te vinden.

hartelijke groet, Angelique

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:22

Wij zitten ook midden in het bos en ik heb een paard met extreme zomerexceem.
Vorig jaar lag heel zijn gezicht, nek, buik, flanken en staartwortel open (dat er echt bloed uitkwam) terwijl hij 24 uur een deken op had, behandeld werd met een kuur van de DA en alleen tussen zonsondergang en zonsopgang buiten stond niet werd gereden.

Dit jaar heb ik hem ook 24 uur per dag het deken op, was ik hem 2 x in de week met betadinescrub en hij heeft alleen een paar wondjes in zijn gezicht. Hij gaat nu om 22.00 naar buiten en komt rond 07.00 weer binnen. Ik wisselen met het pagony, Boett en Rambo deken (omdat ik ze regelmatig was met wat dettol door het wasmiddel)

Rijden doe ik alleen `s morgens voordat de dazen komen of als het regent.
Dus eigenlijk train ik in de zomermaanden minimaal en de rest van het jaar optimaal.

En in de stallen wemelt het van de zwaluwnestjes (wel een stuk of 10 in een 2 paards-stal) dus ik ben die beestje ontzettend dankbaar dat ze alle insecten opeten en dus de overlast beperken en dan neem ik hun stront maar voor lief want dat hangt werkelijk overal. Dat wordt dus goed schrobben als ze weer vertrokken zijn Tong uitsteken

Ik denk dat iedereen gewoon voor zijn paard moet kijken wat het beste is en wat werkt. Ik ben nu al 5 jaar aan het zoeken en ik denk dat ik het dit jaar heb gevonden (wassen met betadine scrub) maar dat is afwachten of het volgend jaar ook werkt!!!?????

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:27

kijk eens in het centrale topic. die is er niet voor niets Knipoog staan een hoop ervaringen in, en je kan daar altijd je vraag stellen...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:40

Heb ook een exceempaard en die staat dag en nacht buiten, bevalt prima.
Als ik hem binnen zet schuurt hij soms nog wel eens (met deken om!!),maar dit komt ook omdat ik er te laat achterkwam dat hij exceem had en dus de deken er wat later in het seizoen omkreeg(met pinksteren pas)
Ik heb nu de pagony deken erop liggen,bevalt goed......alleen.......die ellendige weidegenootjes Hamer
Na veel verhalen gehoord te hebben over de everline en ik denk dat ik die binnenkort ga bestellen.
Ach ja....mijn paardje sloopt nogal wat dekens...en niet alleen de exceemdeken maar ook de winter- en regendekens gaan er regelmatig aan.
Heb dus van alles 2 paar liggen Bloos

Mijn oude haff had ook exceem en daar had ik een Boett deken op liggen, die beviel ook errug goed.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:50

de boer waar mijn merrie vandaan komt smeerde Nady altijd in met n schapenmiddeltje! heel erg verdunt.... maar werkt super! nudat ze een veulen heeft mag het niet maar volgend jaar weet ik wel wat ik ga smeren! het heet Neocidol......

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:08