Donkere vliegendeken, veel warmer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x__laura

Donkere vliegendeken, veel warmer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-08 20:46

Ik had even een vraagje. Ik heb mijn paard sinds kort van stal verhuisd en op de nieuwe weide zitten in de zomer veel dazen.
Toen ik mijn paard kocht kreeg ik haar spullen erbij, waaronder een donkerblauwe vliegendeken.

Nu zat ik me af te vragen of een deken in een donkere kleur het niet nog warmer maakt voor het paard? Mijn paard is zelf heel donkerbruin, op het zwarte af dus ze heeft het sowieso al snel warm.

Iemand ervaring?

jesito

Re: Donkere vliegendeken, veel warmer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:12

Een donkere kleur is nog warmer, daarbij kun je vaak beter een synthetische stof kiezen zweet en eventuele regen drogen met deze stof sneller op dan katoen dat houd het vocht heel lnag vast waardoor je paard met een natte deken staat.
Ik zou in ieder geval voor een zo licht mogelijke kleur gaan en zo licht mogelijk matriaal.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:41

Alles heeft zijn voor en zijn nadeel.
Een donkere vliegendeken zou inderdaad warmer kunnen zijn,maar blijft wel beter schoon.
Een witte vliegendeken is waarschijnlijk koeler, maar wordt ook sneller erg vies Knipoog .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:43

Ik heb een bruin eczeemdeken, die ademt zo goed dat het niet veel warmer is dan een wit vliegendeken (sterker nog: mijn pony zweette meer onder het vliegendeken dan onder deze).
Materiaal is belangrijker dan kleur: wit nylon word hoe dan ook warm Lachen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:47

Het is onderdaad ook erg belangrijk welk materiaal je koopt.

Toch ben ik het er niet mee eens dat wit nylon altijd warm wordt. Onze paarden hebben allemaal, na veel merken en modellen te hebben geprobeerd, een HH fly protection set in wit nylon en worden hier niet warm onder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:49

die van mij zweette dus gigantisch onder de HH flyprotection set Lachen

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:53

He, wat grappig. Wat een verschil dan per paard.
Alle 3 onze paarden blijven er koel onder. We hebben 1 zwarte, 1 schimmel en 1 vos. Ze zweten er echt nooi onder terwijl ze dat bij de Bucas wel deden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:56

Zweten onder die bucas kan ik mij zeker voorstellen Nagelbijten / Gniffelen

Mijn pony heeft het snel warm, maar gelukkig valt het erg mee onder zijn donkere eczeemdeken nu Lachen maar goed, die dingen ademen ook fantastisch! Lachen
Ik zweet minder in een donkerblauw katoenen shirt, dan in een wit shirt volledig van polyester.