shetlander scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

shetlander scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 15:26

We hebben een shetveulentje van december wat nog erg dik in het haar zit. Het begint nu heel langzaam aan los te laten, maar voordat het echt weg zou zijn zitten we zo'n beetje tegen september aan. Nu is ze dagelijks klam van de warmte. Borstelen helpt niet voldoende, vitamine kuur hebben we geprobeerd en lijnzaad werkt ook onvoldoende.

Nu zit ik er dus over te denken om haar te scheren, maar ga ik dan niet tegen allerlei problemen aanlopen als het wat natter is bijv.?

Even voor de duidelijkheid, ik begin niet zomaar aan scheren omdat iedereen dat doet en ik het nu zo geweldig vindt, maar omdat het mij beter lijkt voor haarzelf. Dit zou voor mij de eerste keer scheren worden, ook mijn fjorden waar ik op rij zijn nog nooit geschoren en worden dat ook niet zolang er geen echte noodzaak achter zit.

Iemand advies?

jericho_S

Re: shetlander scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:31

Ik heb mijn shetlander ook in de eerste zomer. Hij verloor zijn haar ook niet en stond nat van het zweet in het land te puffen. Heb hem toen niet super kort geschoren en zijn beentjes ook niet. Heb toen geen problemen gehad met het weer. Je scheert ook het oude haar weg en het nieuwe zit eronder. Voor je shet een hele opluchting.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:00

Ik heb mijn drie jarige shet geschoren maar toen het weer omsloeg kreeg die het koud.
Ik zou dan toch zeggen liever iets te warm dan te koud.
Wat je wel kunt doen is met een kam opkammen en dan knippen dan is het niet zo kort.
Dit hoef je alleen maar te doen onder de bui en de borst, dan kan die zijn warmte beter kwijt.
Dus ik zou niet voor scheren gaan.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:08

we hebben onze shets ook 3 weken geleden ofzo geschoren, komen er ook niet goed door.
We doen dit altijd met goedkope tondeuse's van de Action, heb je ongeveer 2 nodig per shet haahaha want de messen worden gauw stomp maar ja kosten ongeveer 4,49 en daarna gooien we ze gewoon weg. Kopen jaar later wel weer nieuwe.

Ze worden hierdoor niet heel kort mee geschoren dus niet tot op hun huid maar blijft een lage haar staan, maar de wintervacht wat er dan nog zit kan er makkelijker uitvallen, ze hebben het er door niet koud en regen glijdt zo weer van de rug af omdat ze de vetlaag nog op de haren hebben zitten.

Zal zeggen scheer ze lekker, voor hun denk ik wel heel wat frisser en koeler..........

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 08:01

Dan denk ik dat ik dat inderdaad maar doe. Liever iets te warm is ook niet bevordelijk, zeker niet voor die kleintjes. Het zou niet de eerste zijn die erin zou blijven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:37

tinkersjakie schreef:
we hebben onze shets ook 3 weken geleden ofzo geschoren, komen er ook niet goed door.
We doen dit altijd met goedkope tondeuse's van de Action, heb je ongeveer 2 nodig per shet haahaha want de messen worden gauw stomp maar ja kosten ongeveer 4,49 en daarna gooien we ze gewoon weg. Kopen jaar later wel weer nieuwe.

Ze worden hierdoor niet heel kort mee geschoren dus niet tot op hun huid maar blijft een lage haar staan, maar de wintervacht wat er dan nog zit kan er makkelijker uitvallen, ze hebben het er door niet koud en regen glijdt zo weer van de rug af omdat ze de vetlaag nog op de haren hebben zitten.

Zal zeggen scheer ze lekker, voor hun denk ik wel heel wat frisser en koeler..........

Dat is een goed idee, want hier zitten ook van die kapjes bij.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 09:13

Ik zou misschien een paar strepen wegscheren op de gedeeltes waar ze het meest zweet, om toch voldoende warmte kwijt te kunnen raken. Aan de andere kant heb je kans dat dit er wel voor zorgt dat ze haar haren nog meer vast blijft houden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 14:22

Ik ben vanochtend druk bezig geweest. Na de eerste baan was al te zien dat ze onder die wintervacht drijfnat van het zweet was. Het hele lichaam was zo op de kont na. Die was redelijk droog, maar dat kan ook zijn omdat ik dat als laatse schoor en we al een tijdje in de schaduw stonden.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:44

Oh zo erg aan het zweten....ja die van ons stonden een week of drie geleden al wat te zweten maar nu met dat warme weer .....Super dat je het toch hebt gedaan, denk dat je shet je dankbaar is!!!

Waar heb je hem mee geschoren?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 23:48

tinkersjakie schreef:

Koop een goeie paarden tondeuze en geen rommel van de Action, die zijn daar namelijk niet geschikt voor en ook niet voor gemaakt

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 00:07

Zeker scheren !
Het is nu wel niet het scheerseizoen, maar wel de periode dat de paarden in een korte vacht horen te zitten.
Het zal voor je shet veel aangenamer zijn dan in die dikke vacht te staan zweten bij dit drukkende warme weer Knipoog

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:48

MSQuincyTE schreef:
tinkersjakie schreef:

Koop een goeie paarden tondeuze en geen rommel van de Action, die zijn daar namelijk niet geschikt voor en ook niet voor gemaakt

Waarom zou ik een dure tondeuze kopen, mijn buren hadden ook een dure van een paar honderd euro's en daar liepen ze elk seizoen wel een paar keer mee terug naar de winkel omdat hij het niet deed............
Daarbij werden de paarden tot de huid toe kort geschoren wat ik niet echt ideaal vind voor shets die meestal toch zonder deken buiten lopen en ook niet op stal gezet worden omdat het kouder wordt buiten............

Ze werken net zo goed hoor alleen de mesjes worden stomp en die kun je niet vervangen..........maar de functie om de haren weg te halen werkt perfect, en daarbij maken die ook nog eens veel minder lawaai ook handig als je een wat angstig paard hebt.

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:02

Ik scheer mijn shet ieder jaar, nu al weer 4 á 5 weken geleden gebeurd!

De mijne kwam ook echt niet door zijn vacht heen en hij is donker bruin tot zwart van kleur dus een beetje te warm om met zo'n dikke beren vacht door te blijven huppelen..

dus ik zou je ook adviseren om lekker je shet te gaan scheren..

(ik scheer mijn shet met een een sheerapp. waar je ook koeien en schapen mee kan scheren)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:55

Misschien een beetje te laat, maar deze week gaat de temperatuur drastisch omlaag. Tenminste volgens de weerberichten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:03

tinkersjakie dan ben ik in elk geval blij dat ik je pony niet ben

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:03

Lekker scheren.
Ik scheer mijn pony elk jaar en die vind het heerlijk al die haren kwijt!
Heb het nu al een aantal weken geleden gedaan!

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:25

Ik heb maar een shetlander en die schuurde vorig voorjaar steeds, haar bleef zitten ondanks wormenkuren, vitaminespuit enz. enz. Tot juni toe! Ik heb haar toen om van het geschuur en het gesjacherijn af te zijn geschoren (doe ik normaal nl. nooit!)

Dit jaar heb ik haar in april geschoren toen was het mooi weer maar helaas... daarna werd het nat! Dit jaar dus eerder (april) en ondanks dat ze nog steeds niet helemaal in haar "nieuwe" haar zit, schuurt ze dankzij het scheren een stuk minder (onderbenen scheer ik niet) en ze heeft het prima naar haar zin zo "kalig"....

Komende winter is ze uitgegroeid en dan ga ik haar een dekentje opdoen, dan hoef ik haar volgend jaar zeker niet meer te scheren (hoop ik)

Groetjes en succes ze kunnen ondanks dat ze klein zijn erg goed steigeren en dribbelen..., zie voorpluk....

Afbeelding

O ja, ook nog even dit, toen het zo nat was heb ik haar wel een week 's nachts binnen gehouden toen ze net geschoren was.

P.S. Ik gebruik ook een "koeien" apparaat, messen zijn te slijpen, scheert niet te kort en geeft prachtige strepen hihi Pling

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:45

Ik scheer die van mij ook altijd in de zomer. Anders staat hij de hele dag in de schaduw te zweten en voor de kar legt hij helemaal het loodje.
Hij vindt het heerlijk en is daarna altijd veel vrolijker en allerter.
Wij hebben ze 's nachts wel op stal staan en doen ze bij regenachtig weer een regendeken op.

_Mevrouwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:40

abba schreef:
P.S. Ik gebruik ook een "koeien" apparaat, messen zijn te slijpen, scheert niet te kort en geeft prachtige strepen hihi Pling

Weet er alles van Pling !!
Mijn shet heeft nog steeds een beetje last van streepjes Slapen