Pony van 22 verliest zijn wintervacht niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Knofje

Pony van 22 verliest zijn wintervacht niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 02:51

mijn pony van 22 is nog heel erg dik in haar vacht,
en het ziet er ook nog niet uit alsof het eruit zou gaan.
met borstelen laten er ook geen haren uit ofzo.
wat zuoden we dan kunnen gebruiken of bijvb voeren?
ik moet er wel even bij zeggen dat ze hoefbevangen is geweest, een kleine 3 maanden geleden
en dat ze dus geen brokken mag en haast geen eiwitten.

Maysie

Re: Pony van 22 verliest zijn wintervacht niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 03:09

Misschien dat ze de energie er niet genoeg voor heeft. Misschien scheitje olie over het voer.
Heeft ze er last van? Zoja misschien scheren Knipoog
Zo nee zolang het een gezonde vacht is gewoon laten zitten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 06:12

Heeft ze misschien cushing?

Ik zou zeker overwegen om te scheren, paard heeft er zeer waarschijnlijk last van als het zo'n warm weer is Lachen

IRISenKLAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:59

Me moeder had vroeger ook zo'n pony. En die kreeg altijd een spuit. Ze gelooft een vitamine spuit. Maar de dierenarts zou het wel weten

Dianne_Figo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:06

Ik denk dat je je pony het beste kan gaan scheren, in de zomer hebben ze het vaak heel erg warm met al die haren.. mocht de pony het toch koud hebben, kan je altijd even zomerdekentje op gooien

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:10

Lijnzaad olie door het voer gooien, of lijnzaadbrok voeren (moet eigenlijk al in de winter, ) Anders idd scheren Pling succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:10

Ik zou even een DA laten kijken eer je zelf wat gaat doen. Oude paarden hebben altijd dikkere vachten, kan zijn cushing zoals al gezegd is, maar kan ook gebrek aan iets zijn en dat kan in het bloed aangetoond worden.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:28

Het is wat normaler bij dieren dat ze moeilijker hun vacht verliezen zodra ze wat ouder worden, dat is regelmatig het geval. Ik zou het daarom niet meteen een gebrek aan iets noemen. Ik zou toch proberen veel te poetsen, en als het echt niet werkt, kun je scheren in overweging nemen, maar daar ben ik persoonlijk nooit zo'n fan van. En misschien zijn er best nog andere dingen die je ertegen kunt doen.

Je hebt trouwens ook kans dat de vacht ook wat minder waterdicht is/wordt, komt ook vaker voor bij oudere dieren. Maar daar zou eventueel een regendekentje al prima voor zijn. Het hoeft niet zo te zijn hoor! Maar het is wel iets wat voorkomt als een dier ouder wordt, net als dat verharen wat moeizamer gaat. Lachen

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:27

lijnzaadolie (door de brok) wil ook vaak wel helpen.. ik heb er wel goede ervaringen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:38

Controleer ook of je paard het echt te warm heeft, kan zijn dat je oudje het juist nodig heeft, vaak zijn ze ook wat aan de magere kant. Scheren zou ik alleen doen als we in een hittegolf komen, dus dikke 30 graden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:40

lijnzaad olie is toch meer voor de stoelgang ik had dat juist altijd begrepen

dat zeewier juist voor de vacht is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:41

Van lijnzaad gaan ze mooi van glanzen, maar houdt ze ook kort in de vacht. Zeewier heeft veel mineralen en dat is een toevoeging die sommige paarden nodig hebben en dan gaan ze ook mooi glanzen.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:47

mijn oudje is 29 en in de 3 jaar tijd dat ik hem heb heeft hij nooit helemaal in een gladde zomervacht gezeten, zoals de andere paarden bij ons op stal. Hij krijgt nu zeewier bij, wat wel iets werkt. Verder krijgt hij door omstandigheden sinds een maandje lucerne bij en sinds een tijdje is hij onwijs aan het verharen! Ik zat er ook aan te denken hem te scheren, maar nu wacht ik eerst af hoe hij verhaart en met dit weer zou ik zowiezo nog niet gaan scheren Lachen . Verder is mijn 2 - jarige ook nog niet helemaal uit haar wintervacht dus daar vergelijk ik hem ook een beetje mee. Zelfde ras en alletwee zowiezo van nature al vrij veel behang..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:02

russel schreef:
Van lijnzaad gaan ze mooi van glanzen, maar houdt ze ook kort in de vacht. Zeewier heeft veel mineralen en dat is een toevoeging die sommige paarden nodig hebben en dan gaan ze ook mooi glanzen.

Sommige paarden hebben niks nodig om te glimmen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:56

Ja, sommigen hebben niks nodig.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:59

Ga eerst eens uitzoeken of het geen cushing is: kans is best groot zoals jij het omschrijft. Is dat het geval is het raadzaam om te scheren, het bijvoeren van lijnzaad zou dan geen effect hebben.

Dommelschh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:44

gebeurd vaker dat oudere paarden en pony's hun wintervacht niet verliezen, ik denk dat je ze dan het beste kan scheren.. Lachen dan zijn ze er ook van af! Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:46

Ik zou even een vitamineshot geven en misschien scheren. Van lijnzaadolie gaat de vacht wel glanzen maar laat het niet los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 07:28

Ben wel benieuwd naar een foto, misschien valt die dikke vacht wel mee en zo warm is het nu niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:47

madamX schreef:
Ga eerst eens uitzoeken of het geen cushing is: kans is best groot zoals jij het omschrijft. Is dat het geval is het raadzaam om te scheren, het bijvoeren van lijnzaad zou dan geen effect hebben.

Hier kan ik in meegaan, zeker gezien haar leeftijd en omdat ze ook pas hoefbevangen is geweest.
Stel dat het cushing is, dan zijn er medicijnen die vaak goed helpen en waarmee ze ook weer zal gaan verharen. Op medisch loopt een groot topic over cushing, misschien kun je daar het een en ander in lezen.