Eczeemdeken wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Eczeemdeken wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:25

Ik wil graag mijn eczeemdeken wassen omdat er wat poep op zit Vork
Maar kan ik mijn pony bloot laten staan of toch maar een vliegendeken omdoen?

cow_girl

Re: Eczeemdeken wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:08

Ik was die van mij vooral s'avonds omdat ze dan naar binnen gaat zonder deken.

Maar ik heb vorige week een reservedeken gehaald... zo kan ik makkelijker afwisselen als die in de was moet.

Ik zou hem niet lang zonder deken laten... want die steekbeesten vallen mijn paard tegen de avond meteen aan... vooral op plekken die niet bedekt zijn (uiers).

Dan zou ik eerder zeggen, doe het overdag een keer wassen, in de middag, dan heeft je paard het minste last van.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:38

Kun je niet een wat mindere dag uit zoeken dat het echt slecht weer is bijvoorbeeld? Ik zou hem iig niet zonder eczeemdeken naar buiten doen, als het warm is sowieso niet en 's avonds al helemaal niet want dan is het vaak nog erger! En als je hem nou wat later op de middag wast, is hij dan de volgende ochtend niet weer droog?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:10

Ik heb gelukkig nog een goede vliegendeken achter de hand, dus die heeft hij nu om. Die is met hals Lachen En hij stond rustig in de wei dus dat is een goed teken. Eczeemdeken gaan morgen de was in zodat hij in het weekend weer schoon is Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:05

eenmaal aan die rotbeesten blootgetseld en je paard heeft jeuk. Niet mee gaan hannissen dus, en gewoon je paard een dagje op stal laten als je de deken wilt wassen.
Ikzelf laat mijn exzeempaard zomers NOOIT zonder eczeemdeken naar buiten, zelfs geen vliegendeken met hals als reserve.
Ze heeft tot nu toe 1 dag op stal moeten staan in al die tijd ivm een extreem natte deken die ik niet opkreeg en die in de droger moest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:21

Je gaat je paard toch ook niet zomaar een dag op stal laten staan! Ben je gek, arm beest!
Dan liever die vliegendeken. Maar waarom wordt de exceemdeken dan niet direct gewassem en gedroogd, en moet er weer een extra dag overheen gaan? Het is inderdaad zo, vliegjes erbij gelijk weer jeuk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 02:02

Vliegendeken doet zijn werk goed! Lachen Als hij rustig in de wei staat betekend dat geen jeuk en vliegjes Lachen
Morgen gaat de eczeemdeken weer om.

Gekkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:45

Ik heb ook een 'reserve' deken (ook een vliegendeken net als TS) en als de eczeem dan kapot is of de was in moet wissel ik ze even om. Vind ik het fijnste dan dat ik weet dat ze jeuk krijgt en gaat schuren.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:48

ik heb river net 2 dagen zonder in het land gehad, weinig zon en veel wind, dan kan het best Ja
dus als je wilt wassen, zou ik dat op zulke dagen doen Ja

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:51

Het beste is natuurlijk je paard altijd onder de deken te hebben. Kan je geen 2de deken kopen? Een in de was, een op het paard. zo doe ik het, de mijne staat nooit zonder.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:54

GamblersCup schreef:
Je gaat je paard toch ook niet zomaar een dag op stal laten staan! Ben je gek, arm beest!
Dan liever die vliegendeken. Maar waarom wordt de exceemdeken dan niet direct gewassem en gedroogd, en moet er weer een extra dag overheen gaan? Het is inderdaad zo, vliegjes erbij gelijk weer jeuk.

arm beest als ze op stal moet staan?
10X liever dat, dan dat ze blootgesteld wordt aan die vliegen.
je hoeft je paard maar 1X met te weinig bescherming in de weide te zetten, en het gaat mis.
die jeuk die ze dan krijgen en waar ze vervolgens weken last van kunnen hebben, DAT vind ik pas zielig.
hoeveel mensen ik in de omgeving wel niet zie klungelen omdat ze niet consequent de deken op hebben. En mensen maar klagen hoeveel het paard schuurt en dat ze maar niet van die jeuk afkomen. mjah.. niet gek als je ze zonder eczeemdeken de weide instuurt.
dan heeft het natuurlijk geen zin om te proberen ertegen te "vechten" als je regelmatig je paard blootstelt aan de vliegjes.
Ik had mijn merrie vorig jaar ook met vliegendeken op de weide staan omdat ik dacht dat dat voldoende zou zijn, en ze was gewoon een groot deel van haar manen en staart kwijt.
helemaal gek van de jeuk. Dierenarts had aangegeven dat ze flinke eczeem had en dat ik andere acties moest gaan ondernemen het volgende jaar.
Sinds ik dit jaar consequent de eczeemdeken en kap op heb, heeft ze werkelijk nog geen enkel schurkje gegeven. terwijl ze zelfs in de schemering buitenstaat als die vliegen het meest actief zijn.
de reden? de vliegen kunnen niet bij haar komen, wat met een normale vliegendeken ( zelfs met kap) wel het geval is.

dit is de deken die ze nu op heeft

Afbeelding

en vorig jaar had ze dit type deken op, alleen dan iets langer bij de hals

Afbeelding

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:01

Ik vind dat je gelijk hebt wat betreft de deken, de mijne staat ook niet zonder. Ook niet met een gewone vliegendeken. Dacht 1 keer dat het wel zou gaan (veel wind, weinig zon) maar dezelfde avond stond ze weer flink te schuren.

Maar ik vind niet dat je een paard zomaar binnen moet houden. Als ik aan al die arme 23-uur stal, 1 uurtje flink rijden-paardjes denk, wordt ik echt woest.

Ik zou er dus ook een tweede deken bij kopen. Nu moeten mijn paarden helaas tijdelijk 's nachts op stal, dus was ik 's avonds laat als ik ze net binnen gehaald heb en 's morgens is ie weer droog.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:04

hmmmm ik heb river helemaal niet zien schuren, ook geen plekjes gezien... maar ik krijg nu toch een schuldgevoel dat ik hem bij harde wind af en toe afdoe Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:19

ik heb 3 dekens Clown
1 eczeem en 2 vliegendekens dus als de een in de was zit gaat de andere op.
zou ik dat niet hebben dan zou ik de deken uit wassen en na het uitwassen deze meteen weer op doen..ook als is het nat een eczeemdeken droogt binnen 10 minuten.
dus zou je dier dan ten hoogste 2 uren zonder staan Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 22:21

Het zal ook per exceempaard wel verschillen, hoe snel ze er last van krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:21

Mijn pony heeft lichte eczeem gelukkig en ik kan heel goed aan hem zien of hij last heeft van vliegjes. Met zijn vliegendeken om gaat het ook goed, hij is vriendelijk en staat erg rustig in de wei (zonder deken is hij chagie en zwiept heel druk met zijn staart). Dus ik ga echt geen 2de eczeemdeken kopen voor de 2 dagen dat hij het zonder moet doen (eens per 2 maand, want zo vaak ga ik zijn eczeemdeken ook niet wassen). Hij schuurt niet, dus dan is het goed. Lachen
Liever 2 dagen met vliegendeken dan met die hitte op stal Nagelbijten / Gniffelen
Sja en regen? vannacht heeft het hier voor het eerst écht geregent sinds een langere tijd Nagelbijten / Gniffelen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:52

Mijn pony gaat vanaf 17 uur naar binnen, dus als ie in de was moet kan dat mooi 's nachts.
Ik laat 'm anders 's nachts gewoon op trouwens.

Nog een tip mbt wassen: mijn boett het elastiek overleefde waspoeder niet. Ik hoorde van iemand op stal dat elastiek slecht tegen alle soorten wasmiddelen kan. Ik spoel die van mij dan ook alleen uit.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:15

Wassen met (ja klinkt heel stom) babyshampoo is heel veilig voor elastiek en alle andere "fijne"was. dus ook voor exceemdekens. mijne low-budget-divozaatjes doen het nog steeds goed na 2 jaar intensief gebruik.(en wassen)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:37

heeeejjj.. dat is een goede tip! dus geen wasmiddel,maar gewoon babyshampoo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 21:41

babyshampoo, dat is slim!
Dank voor de tip! Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:54

goede tip inderdaad, die ga ik onthouden Ja

Een vraagje voor de mensen met eczemers, hoe doen jullie dat in het seizoen met (buiten)rijden? gewoon goede vliegendeken erop?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:02

Flink insprayen met vliegenspray en dan gewoon dekenloos Lachen