Pads & zomer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Pads & zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:34

Hallo bokkers!

De pad-hype is inmiddels zo erg, dat bijna iedereen wel met een pad rijdt.
Ik zelf heb een pagony pad, heel fijn ding dat mooi blijft liggen en het zweet heel goed opneemt en ook weer snel droog is.
Maar nu het weer zulk lekker warm weer is, raakt de hele pad doorweekt van het zweet (ja overijverig paard).
Ik twijfel nu over het aanschaffen van een dunnere pad, heb er nog wel wat liggen, maar dat zijn van die superdunne dekjes, die zo langzaam drogen.
Daarom dacht ik aan de BR Event.
Wat zijn jullie ervaringen met dit dekje, neemt het goed zweet op? En droogt het snel?
En doen jullie in de zomer ook een dunner shabrak of pad op? Of is dit pure onzin in jullie ogen?

Groetjes!

marloezzke

Re: Pads & zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:35

ik vind dat het veel ligt aan wat voor pad je gebruikt. ik ben erg tevreden over de anky's die gebruik ik ook in de zomer, nemen goed vocht op en zijn super snel droog.

een br event is gewoon van katoen en neemt dus vooral zweet op maar droogt niet heel erg snel omdat het katoen is.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:42

ik heb zelf ook een BR event dekje, en die van mij was vaak doorweekt.
hij droogt niet echt snel op (zoals hierboven ook al staat)
en is verkleurt door zon in combinatie met zweet..

een ander paard reed ik altijd met een polypad, ook in de zomer. (dat paard zweette ook minder als ik eerlijk mag zijn)
en nooit problemen mee ondervonden.
of het onzin is om zomers een dunner dekje te gebruiken weet ik niet..
ik ga liever voor iets wat druk beter verdeelt, maar is ook warmer dus misschien slechter (??)

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:45

Is voor in de zomer (als het echt heel warm is) een zadelvormig dekje geen idee? Het is niet bepaald echt mooi (vind ik).. maar wel heerlijk voor je paard! Lachen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:53

ik gebruik in de zomer een zadelvormig dekje, vind ie veel fijner gloof ik hij zweet veel minder

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:57

Ik gebruik gewoon een normaal katoenen dekje. Is wel snel nat als het warm is, maar als je hem daarna even in de zon legt is hij ook zo weer droog Lachen

Ik snap zowiezo het nut van een dik dekje niet

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:16

Eerlijk gezegd blijft mijn pony droger onder een HH pad, dan onder een normaal shabrak. Ik ben er dus nog niet uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:58

Wat dacht je van helemaal geen dekje? Juist van dat textiel onder het zadel gaan ze zweten.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:03

Geen dekje gebruiken is behoorlijk slecht voor het leer van je zadel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:04

Idd, daar wil ik mijn zadel echt niet aan wagen, dat is al niet één van de nieuwste meer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:07

Zonder dekje zweet je paard veel minder, eigenlijk alleen een beetje als het echt flink heet is. Als je er een katoenen dekje onder legt, waar je paard dus wel van gaat zweten, en dat dekje raakt doorweekt, dat is pas slecht voor je zadel. En als zonder dekje zo slecht is voor het leer van je zadel, leg je dan ook lapjes onder het leer van het hoofdstel tegen het zweet? Nou dan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:09

De kussens van een zadel zijn gevuld met wol, mij is geleerd dat wol vocht absorbeert en het lijkt me sterk dat dat de bedoeling is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:39

De kussens van je zadel kunnen geen vocht absorberen als je paard niet zweet. Wat hij met een dekje dus wel doet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:40

hestejente schreef:
De kussens van je zadel kunnen geen vocht absorberen als je paard niet zweet. Wat hij met een dekje dus wel doet.

Ja. Zo lust ik er nog wel een paar! Clown Natuurlijk zweet een paard ook onder het zadel als er geen dekje onder ligt. Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:25

Ja inderdaad, als het echt warm is zweet mijn paard al onder het halster Clown Gewoon doordat er iets op de huid ligt. En dan is het echt slecht voor je zadel als je zonder dekje rijd.

Ik vind de pads juist fijn en rij er altijd mee. Ze nemen goed zweet op en ik heb het gevoel dat het ook veel prettiger voor de huid is dan "gewone dekjes". En inderdaad ze droger snel en verkleuren niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 09:28

Geen dekje is absoluut geen oplossing voor mij, mijn paard maakt zich zo druk met het rijden, dat hij ook zweet zonder dekje. Aangezien hij niet alleen onder het dekje zweet, maar ook in de flanken, de hals en bij de achterbenen. Helaas hestejente, de meeste paarden zweten ook zonder dekje. En dat zou doodzonde zijn van mijn nieuwe Kieffer..

Een BR Event is dus ook geen oplossing, aangezien dat dus wel katoen is. Ze zijn mooi, maar daar blijft het dus bij.. Nagelbijten / Gniffelen

Er is ook een polypad genoemd, is dat anders dan een normale dikke pad? Heb hier namelijk nog nooit van gehoord..

Een zadelvormig dekje is dan inderdaad nog de beste oplossing, maar die zijn ook weer van katoen, drogen niet snel en het zweet komt al snel door het dekje naar het zadel ben ik bang.
Het is wel een heel goed idee.. Snap ook dat paarden dit prettig vinden..

Misschien toch gewoon bij de pads houden dus.. Lachen

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:29

Ik heb zelf verschillende pads (PK/Anky) en 'normale' dekjes (BR Event/Schockemole). Ik vind dat zowel de dekjes als de pads goed zweet opnemen. Ik hád een Eurostar pad, die vond ik vreselijk! Nam absoluut geen zweet op, die heb ik ook snel weer verkocht Clown

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:30

Ik heb een aantal eurostar-stripe pads. ik vind ze echt super.
Mijn paard zweet best veel maar dit pad is echt zo droog ook bij warm weer.
En inderdaad anky pads heb ik ook die gebruik ik ook gewoon in de zomer
die drogen ook snel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:30

Ik zou graag een shabrak in zadelvorm willen in het materiaal van mijn HH pad en dan niet te dik. Dus niet die suedine pads.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:31

Goh, dan doe ik niet mee met de hype Knipoog
Voor mij geen dikke pads, maar gewoon fijne dunne dekjes.
Ben zelf erg te spreken over de BR dekjes.
Liggen heel fijn en zijn ook goed gekeken naar het zweten enz.

Ik vind die dikke pads echt niks. Voel niet fijn vind ik (ik loop met dit weer ook niet met een winterjas) en daarbij komt ook nog dat ik ze veel en veel te duur vind.

inge_de_laat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:00

Ik heb het beide, pads, dekjes, en rijd met wat uitkomt. Ik vind het grootste voordeel van pads dat je ze altijd onder je zadel uithaalt. Maar doe je dat met je 'gewone' dekje, drogen deze ook vrij snel hoor. Heb wel het idee dat zo'n dik dekje fijn is voor je paard, lekker zacht. En idd, zonder dekje is niet zon goed idee voor je zadel! is ook een stukje duurder dan een hoofdstel, dus nee, onder het hoofdstel geen lapjes.
Groetjes!

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:27

kom ik weer aan met mn polypad verhaal, aangezien niet zoveel mensen die kennen.
(uitleggen is niet mijn sterkste kant)
polypads worden voornamelijk gebruikt in de 3 day event. (bij mijn weten)
de pad is niet dikker dan een andere goede pad, maar is steviger. en behoud deze stevigheid (zelfs na vaak wassen).
ik vind deze pad fijner dan een andere pad omdat de vulling zo goed blijft en een goede drukverdeling blijft geven.
ook is de polypad uit een stuk gemaakt, en heb je niet zo'n naad over het paard zn rug lopen.
ik heb ook wel zo'n dun dekje, rijd ik ook nog wel mee. maar heb toch liever een medium-dik dekje.. (br dekje vind ik ook prettig)
(is toch ook een beetje een schokdemper)
zonder dekje vindt ik zonde van mn zadel, maar ik ben gelukkig niet zo mode gevoelig. en rijd met wat er voor handen is.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:07

Ik zou als ik jou was geen BR Event kopen. Ik heb 'm zelf ook en als het paard zweet komt het er aan de buitenkant uit en krijg je allemaal zweetplekken, kun je 'm dus eigenlijk gelijk weer in de was stoppen. En dat gebeurt zelfs op mn pony die amper zweet! Met warm weer rij ik gewoon met die dunne dekjes, pads nemen wel goed zweet op, maar dat vind ik er zo warm uitzien.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:09

Ik heb een heel leuk pad van hh, niet te dik lekker fris en droogt snel op
ideaal dus:)
en hij staat er ook zo knoddie mee Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:10

Je hebt ook polypads in zadelvorm. Karin op bokt heeft er eentje, geloof ook in haar profiel. (een blauwe, dan kan je zoeken Tong uitsteken )

Ik vind idd ook een zadelvormig dekje voor in de zomer wel heel fijn, en anders gewoon pads die niet zo dik meer zijn en dus goed zweet absorberen.