geschoren shet heeft het koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

geschoren shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 14:52

Ik heb dus toch mijn shet verlost van zijn warme, jeukende vacht, slaat het weer om.
Nu stond hij dus te trillen.
Hier zijn er toch meer die hun shet geschoren hebben, hebben die daar geen last van.
Hij heeft een stal waar hij in kan.
Vannacht zet ik hem zowiezo binnen waar die absoluut niet nat kan worden.
Het meisje die hem geschoren heeft heb ik voor het scheren nog gevraagd of het kwaad kon als het kouder werd.
Zij beweerde dat het alleen kwaad kon als het onder 6 graden komt.
Ik ben erg bang voor een longontsteking en een deken heb ik wel maar dat is een zweetdeken zonder buikriemen.
In zijn maat is het erg moeilijk een passende deken te vinden en we zitten natuurlijk net in het weekend.
Morgen zou het gelukkig wel droger worden.

Marigold

Re: geschoren shet heeft het koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:55

ik zou er toch een regendeken opdoen hoor,
het is een te grote overgang ineens.

dekens in shet maat zijn overal wel te koop.
en anders nu maar op stal zetten met zweetdeken om, dekensingel erom, dan blijft het vast wel zitten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:56

Trillen doen paarden met hun spieren, het zorgt dat ze het warmer krijgen. Je paardje is het dus gewoon zelf aan het oplossen. Kun je geen hooi in zn schuilhok neerleggen, meestal blijven ze daar toch wel staan eten dan. Vannacht gewoon goed opstrooien en een lekkere voorraad hooi, dan blijven zijn darmen lekker bezig met verteren, dat zorgt ook voor extra energie=extra warmte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 15:06

makkelijk gezegd een regendeken erop doen, die heb ik dus niet en ook niet te krijgen in zijn maat.
ze staan nu een paar uurtjes in de wei en die gaat dus nu echt niet naar de stal toe.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:07

Kim, ik heb ze laast gezien bij salimans, in shet maat Knipoog
De oude van me stond ook te trillen vanochtend, heb er ook een regendeken opgedaan.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:08

jesito schreef:
makkelijk gezegd een regendeken erop doen, die heb ik dus niet en ook niet te krijgen in zijn maat.
ze staan nu een paar uurtjes in de wei en die gaat dus nu echt niet naar de stal toe.

Zeker wel te krijgen in zijn maat.
Tevens is het blijvend handig. Lachen

En voor nu: Ik denk dat hij dat zelf op kan lossen, en anders op stal zetten. Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:09

Regendekentjes zijn zelfs in mini shet veulenmaat te krijgen, dus dat is het probleem niet.

Ik zou hem wel droog houden. Dat het nu wat kouder is is niet zo erg, maar van die nattigheid kunnen ze het flink koud krijgen.

Ik had 2 merries die niet geschoren zijn die al stonden te trillen vandaag. Maar 2 pony's die (van de winter eerder) wel geschoren waren hadden geen last.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:10

Als'ie het koud heeft gaat hij heus wel naar binnen. Misschien 'trilt' hij omdat hij nog jeuk heeft? Is hij wel gewassen voor of na het scheren? Mijn geschoren Shetje heeft nergens last van, 't komt vast ook goed met die van jou.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:47

Hij staat nu op stal en zeker krijg je die dekens wel ergens maar ik ben bij salimans geweest en het was al moeilijk om een zweetdeken in zijn maat te krijgen.
Hij is echt super klein en iel voor een shet.
Hij staat nu lekker binnen en morgenvroeg mag die weer naar buiten, dan weet ik zeker dat hij niet in de regen staat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 20:48

trouwens die dekens in zijn maat zijn er wel maar moet ik dus bestellen heb ik vandaag dus niks aan, had gelukkig wel al een zweetdeken voor hem.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:37

Welke maat heb je nodig ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:39

Ik scheer het oude haar er ook af, maar met de haarrichting mee ipv ertegenin. Zo blijft de zomervacht eronder zitten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:46

jesito schreef:
trouwens die dekens in zijn maat zijn er wel maar moet ik dus bestellen heb ik vandaag dus niks aan, had gelukkig wel al een zweetdeken voor hem.

Wanneer ben je daar geweest dan?
Ik nog niet zo lang gelden en toen hadden ze wel een regendek in shetmaat.
Vond em zo schattig dus vandaar dat ik het weet :d

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 11:52

die dekens kun je tegenwoordig overal krijgen!!
ik scheer mn shet altijd al voor de winter net als de andere paarden, dan krijgt hij al een deken op.. ik vind de overgang van veel haar naar niets nu echt te groot!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 17:48

Ik ben gister bij salimans geweest en hij heeft 110 onderlengte en daar is vaak de hals te wijd van.
Maat 125 heb je genoeg van.
Overdag stond hij vandaag zonder deken maar vannacht krijgt hij toch weer een dekentje op.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:08

Ik heb een maatje 110 te koop met smalle hals van BR.. 200 gram gevoerd.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:11

Tja....
Waarom heb je nou niet het geduld om je wintervacht er natuurlijk af te laten komen?

Tuurlijk hebben pony's last van verharen (jeuk en warmte) maar als je gaat scheren tegen de groeirichting in scheer je dus al de mooie zomervacht (die prima tegen regen en wat kouder weer kan) af!

Ik heb er ervaring mee neem dat van mij aan!

Ik heb een beetje het idee dat puur voor het uiterlijk gedaan wordt want ja een pony half in de wintervacht is gewoon lelijk!

Elke dag met zo'n borstelblokje borstelen en eventueel wat lijnzaadolie bijvoeren.

Geduld is een schone zaak!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:46

judithM schreef:
Tja....
Waarom heb je nou niet het geduld om je wintervacht er natuurlijk af te laten komen?

Tuurlijk hebben pony's last van verharen (jeuk en warmte) maar als je gaat scheren tegen de groeirichting in scheer je dus al de mooie zomervacht (die prima tegen regen en wat kouder weer kan) af!

Ik heb er ervaring mee neem dat van mij aan!

Ik heb een beetje het idee dat puur voor het uiterlijk gedaan wordt want ja een pony half in de wintervacht is gewoon lelijk!

Elke dag met zo'n borstelblokje borstelen en eventueel wat lijnzaadolie bijvoeren.

Geduld is een schone zaak!

Nou ik heb het dus niet vor het mooie gedaan maar echt om mijn pony van de kriebel en de warmte af te helpen, of heb jij een glazen bol dat je kunt zien wat ik denk.
Ik heb het hier op bokt na gekeken en hier bleken meer mensen hun shet te scheren en doen dit ieder jaar.
Dat jij denkt dat ik te lui ben om te borstelen dat is jouw vooroordeel.
Ondertussen voelt hij zich lekker met zijn geschoren velletje en zijn schuurplekken (wonden) zijn ook al bijna helemaal dicht.
Ik heb alleen de pech gehad dat het weer een paar dagen nadat hij geschoren is erg extreem omsloeg.
Maar toen heb ik hem iedere dag op stal gezet met zijn dekentje en alles is goed gekomen.
Volgend jaar knip ik hem denk ik als het weer zo'n problemen geeft.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:57

Dat meer mensen het op bokt doen wil niet zeggen dat het verstandig is!

Ook heb ik niet gezegd dat je te lui bent om te borstelen maar heb je de tip van een borstelblok en lijnzaadolie gegeven.

Met die tip kun je doen wat je wilt natuurlijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 20:33

Jij geeft meteen een vooroordeel dat ik het doe voor het mooie.
Daarbij denk je nou echt dat ik de borstelblok en lijnzaadolie niet al heb geprobeerd.
Aangezien de pony zich tot wond toe krabte heb ik eens wat na gekeken op bokt en wat nagevraagd en er zijn echt meer mensen die scheren, vandaar dat ik dat ook wilde proberen.
En daarbij ik ren ook echt niet iedereen achterna wat ze doen, maar je wilt wel iets ondernemen als je pony het zo warm heeft en er zoveel last van heeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:19

Hier vandaag ook een oude shet van 25 geschoren, hij kwam maar niet door zijn wintervacht heen. Maar meneer staat wel lekker binnen nu.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:31

Ik heb die van mij nu ook geschoren voor het eerst.
Dit is echt niet omdat ik niet wil poetsen, of omdat het me te lang duurt.
Ook ben ik al maanden in de weer met lijnzaadolie.

Maar na 10 min rijden, is ze klets en kletsnat, en droogt ze gewoon niet meer.
Nu van het weekend een wedstrijd gehad met de geschoren pony, ze liep de wedstrijd fluitend uit.
Normaal is ze helemaal kleddernat en heeft ze echt geen puf meer en nu was ze zo fit als een hoentje.

Voordat ik ging scheren heb ik twee dierenartsen gebeld om te vragen of het kwaad kon, die zeiden allebei als je pony er zo'n last van heeft gelijk doen.

Ik vind dus judith, dat je niet zo snel moet oordelen.
Maar ik denk dat je zelf wel anders piept als je een pony hebt die niet door zijn haar heen komt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:19

Zijn haar is inmiddels al weer wat gegroeit en met deze temp ook helemaal geen probleem meer, dus mocht het nu weer eens wat kouder worden is dat geen probleem meer.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:32

Fijn! Ik zou wel verder zoeken naar een geschikte deken!
Dan kun je die volgend jaar mooi gebruiken Lachen

IRISenKLAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:21

wat voor stal heb je want het kan dat je shet teveel wind binnen in zijn stal krijgt je kan denk ik het beste een deken kopen voor hem en een warme stal ervan maken