afwisseling voor buitenstapaarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

afwisseling voor buitenstapaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:39

aangezien mijn paarden nu 24/7weer buitenstaan vervelen ze zich dus ook weer. ik doe aan strookbegrazing dus ze krijgen sochtends een strook gras erbij(en de buitenbak waar ze kunnen staan) en een ton met hooi(doe dit expres vanwege anders te dikke fries). savonds gaan ze dan alleen in de bak met grote ton hooi.
maar nu is het probleem dat mn fries heel snel ergens op uitgekeken is. ze hebben een bal en takken om mee te spelen in de bak liggen en speciebakken maar wat zijn nog meer leuke bezigheden?

Dani_

Re: afwisseling voor buitenstapaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 01:01

Vervelend is het he... Hoe snel paarden verveeld raken op een beperkt stuk land. Ze hunkeren van nature altijd naar méér en méér ruimte en nog meer vrijheid om te gaan en staan waar ze willen, om op onderzoek uit te gaan etc etc.

Tsja, ik geef ze groot gelijk maar ze maken het verdomde lastig af en toe! Haha!

Sorry, ik zou je verder ook even geen zinnige tips kunnen geven op het moment. Behalve dat je er het beste 1 of 2 hectare bij kunt nemen. Knipoog

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:57

stapmolen?

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:55

stapmolen? en dan...? is toch niet tegen de verveling in de bak?
je moet maar zo denken, ze staat lekker buiten, kan wat grazen, lopen/ spelen en lekker rollen en dat is meer dan een heleboel andere paarden kunnen hoor. liever buiten staan te vervelen dan binnen op stal toch?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:30

kan ze moeilijk heel de dag in een stapmolen zetten:P
en land bijnemen kan niet dan vervelen ze zich nog ik kan ze niet veel gras geven omdat mn fries snel dik wordt en vorig jaar zo dik was dat hij echt tegen het hoefbevangen aanzat. daarbij is mn weiland en bak enz groot genoeg voor 2 knollies heb alleen een verdomd leegierige fries. dus die loopt heel de dag van alles uit te vreten en als da nie meer ken verveelt ie zich dus(hij kan ook al poortgrepen losmaken enz)
@marlo zo denk ik er ook over ze staan met zn 2en dus hebben aanspraak en gezeldschap ze staan buiten ze hebben gras en voldoende hooi en ze kunnen hun benen strekken

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:36

Ik zou ze in elk geval al meerdere keren per dag hooi geven. En dan niet 1 grote hoop, maar veel kleine hoopjes, zodat ze in beweging blijven. Gedorst hooi is alleen maar buikvulling en kan dus ook geen kwaad wat betreft hoefbevangen raken. De stukjes gras die je er steeds bij trekt, zou je ook kunnen maaien en het gras b.v door het hooi heen mengen. Dan zijn ze vaak nog langer bezig omdat het gras natuurlijk lekkerder is dan het hooi en ze die sprietjes er het eerst uit willen halen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:42

Daarom wil ik mijn paarden niet 24/7 buiten. Ze vinden het op een gegeven moment lekker om een andere omgeving te zien, b.v. een paddock of stal.

Maar als ze moeten dan zorg dat ze voldoende trainen (rijden grondwerk) en dat het land groot genoeg is voor afwisselend staplaatsen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:43

1 van de paarden wordt gereden andere niet meer. en staplaatsten hebben ze voldoende ook vaste plekken zoals lekker onder de boom staan ze smiddags lekker te slapen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 21:56

Ik heb nog een leuke voor je....een grote boomstronk kunnen ze uren zoet mee zijn. Natuurlijk wel een die ze mogen eten. De schors word er dan helemaal afgepeld.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 21:57

vinden ze niet zo veel aan heb al meerdere wilgentakken en stukken erin gelegt maar pakken ze een paar keer op en daarna is het niet meer interesant

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 22:03

Rare paarden heb jij zeg Haha! Maar ik bedoel echt een boomstam en niet takken...alhoewel die van mij ook takken op eten.
Ik zou me trouwens maar niet al te veel zorgen maken...ze staan lekker buiten en dat is al veel meer dan menig ander paard krijgt.
Mijn paarden liggen overdag, zeker met dit weer, ook languit te slapen in de paddocks. Alleen op het land blijven ze inderdaad de hele dag grazen en zie je ze niet liggen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 08:58

Als je de wilgen takken met blad doe, dan zullen ze wel knagen. Zo zie je ook dat je kan leiden aan een ' het is nooit goed' syndroom! Ik gooi ook takken in de paddock en ze knagen wel erop, ... een berkstam vind ze ook heerlijk.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:00

ik vind het onzin om te zeggen "ik wil mijn paard geen 24 uur buiten, want hij verveelt zich en wil graag zijn stal zien."
wat moet hij dáár dan doen als ik vragen mag? een stal is helemaal te saai voor woorden.
Ik snap dat je paardje zich verveeld als hij bijvoorbeeld in een klein groepje staat of op een heel klein stukje.
mijn paardjes staan met zn 15en ofzo en op een groot weiland. nou, die vervelen zich niet hoor!
waar merk je eigenlijk aan dat jouw paard zich verveelt?

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:08

Als je fries snel te dik word, is een graaskorf dan geen oplossing ?

xxx

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:15

Die van dat gras door het hooi is best een goede denk ik. Verder leg ik ook hooi verspreid door het land heen.Verder staan ze altijd een beetje bij de buren over het hek heen te gluren en te flirten met paarden aan de overkant Haha! verder weet ik het zo snel niet.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 08:06

Zaina schreef:
ik vind het onzin om te zeggen "ik wil mijn paard geen 24 uur buiten, want hij verveelt zich en wil graag zijn stal zien."
wat moet hij dáár dan doen als ik vragen mag? een stal is helemaal te saai voor woorden.
Ik snap dat je paardje zich verveeld als hij bijvoorbeeld in een klein groepje staat of op een heel klein stukje.
mijn paardjes staan met zn 15en ofzo en op een groot weiland. nou, die vervelen zich niet hoor!
waar merk je eigenlijk aan dat jouw paard zich verveelt?

aangezien mijn fries er ontdekent is en altijd wil spelen en als ze er een tijdje staan gaat hij erg verveeld rondjes lopen en alles proberen uittevreten wt hij zich maar kan bedenken en redenen zoeken om wat te doen.
je kan dat gewoon zien aan zn houding en hou hijbezig is.
een graaskorf is geen oplossing

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:10

Een echt boomstammetje van berk of wilgen wordt hier ook veel interessanter gevonden dan wat takken.

Iets anders wat straks weer goed werkt zijn de stelen van de grote zonnebloemen. Zijn ze ook uren zoet mee.

Afwisseling is hier denk ik het toverwoord.
De ene dag een berkenstammetje, de andere dag een plastic fles gevuld met brokjes met een gat erin aan een stevige tak hangen zodat die alle kanten uitgaat.

Een jollybal of skippybal wordt ook nog wel eens leuk gevonden. Een (veilige) kruiwagen nodigt ook vaak uit tot onderzoek. En wa dacht je van een wapperend lint? Of appels in een speciekuip met water?
En wat dacht je van een borstel vastgezet op een stevige paal?

Mogelijkheden zat, zolang het maar afgewisseld wordt.

LauraRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:17

fjordnina die jij noemt vind ik wel goed Knipoog vooral die water met appels, kan je ook nog wortels in doen.
of een rij paaltjes in de grond zetten wel dun zodat er een wortel op past maar wel goed vast.
ene je kan het zo gek niet bedenken!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:28

tja, ik denk dat het willen vermaken van je paard meer menselijke emotie is dan wat het paard denkt.
Natuurlijk is het leuk als je afwisseling zoekt en dingen om je paard mee bezig te houden. Natuurlijk moet je vaak kleine beetjes voer geven omdat dat beter is. Maar op een weiland kunnen ze meestal continu grazen (of het kort of lang gras is vind ik minder relevant)

Maar deze stelling vind het hetzelfde als iemand die bij de paddock blijft staan kijken. Paardje rent even rond om de energie kwijt te raken en blijft dan bij het hek staan. Waarom? Omdat hij niet gewend is zichzelf te vermaken daar en omdat de eigenaar daar staat! En hij weet: wanneer ik uit deze paddock kom krijg ik lekker biks op stal.

Paarden zijn dieren die de hele dag horen te lopen en in een kudde op een weide is het beste wat je je paard kunt geven. Dus mijn advies: leuk dat je je paard wil vermaken, maar probeer het idee van verveling los te laten want op stal vervelen ze zich zeker meer omdat ze daar hun natuurlijke gedrag niet kunnen uitvoeren!
Wanneer je kijkt in de oostvaarders plassen bij de kuddes konikpaarden zie je ook dat ze echt niet de hele dag op onderzoek uit zijn of spelen. Die paarden hebben wel wat beters te doen. lekker voor je uit staren terwijl je voedsel verteert is echt niet vervelen naar mijn idee.

Ik ben benieuwd wat je van mijn mening denkt!

Succes!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 23:51

ben het ook wel met je eens mijn paarden staan ook heel de dag buiten en als het meezit snachts ook en snachts een hoop hooi erbij(verdeelt op 2 plekken) en overdag lekker wat gras en ook nog hooi en smiddags staan ze heerlijk te slapen in hun hoek. maar zodra ik ze dan weer wat geef. bijv. had van de week bakletters opgehangen waar ze dan ook kunnen lopen(op zandstuk lopen ze altijd) maar dan gaat mn paard meteen alles ontdekken en ermee spelen.
heb ook stiekem het idee dat mn paard alleen zo doet als hij mij ziet. dan loopt hij dus verveeld rond en echt dingen uit te zoeken om wat uit te vreten. maar heb nou vorig weekeind eens een middag zitten kijken zonder hun mij zagen en dan stonden ze heerlijk in dehoek te slapen en zo eens wat gras meepakken.