Het is heet, paard overdag op stal???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Het is heet, paard overdag op stal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:41

Mijn paard is nogal insectgevoelig. Niet alleen wordt ze er erg nerveus van, als zo een snertbeest haar steekt, krijgt ze ook een overdreven dikke bult.

Met een goede deken is dit echter opgelost, maar nu vroeg ik mij af, is het gezond om je paard enkel ' s nachts buiten te laten op hete dagen???
En dus overdag op stal?

Ik hoor zo veel tegenstrijdige dingen van 'een paard heeft zonlicht nodig en kan echt wel tegen de warmte, mits er schaduw voorzien is', tot 'een paard mag op hete dagen alleen 's nachts buiten owv insecten en hitte'

Wat vinden jullie het gezondst en paardvriendelijkst?

jesito

Re: Het is heet, paard overdag op stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:46

Ik vind het nu echt nog niet heet om ze buiten te laten, die van mij liggen zelfs in de zon te maffe.
In de zomer als we van een hittegolf speken dus rond de 30 graden en je hebt niet voldoende schaduw in de wei dan zou ik het wel doen overdag binnen en snachts buiten.
Wat het probleem van de insecten betreft, kun je idd een vliegendeken opdoen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:53

Ik zou ze nu toch ook nog buiten laten hoor, nu is het nog niet zo overdreven warm, als je dan een echte hete zomer krijgt kan jeje paard op de echte héte dagen binnenlaten, maar ik vrees dat je paard anders niet veel buiten gaan komen behalve s'nachts dan. Een deken met zonnewering, daar blijven de paarden koeler onder en beschermt toch tegen de insecten. Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:53

Ik denk dat je dat zelf het best kan beoordelen. De pony's hier lopen nu nog buiten en kunnen de schuilstal in. Er is er 1 met een gevoelige huid en veel jeuk, die staat nu overdag al in die stal.
Op echt hete dagen staan ze met zijn allen in de stal, dus hier staan ze liever binnen. Gewoon goed kijken naar je paard Lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:55

Dag en nacht buiten is het best voor je paard is mijn mening. Ook op stal zijn er vliegen en insecten (soms zelfs meer dan in de wei) en voor een paard is het heerlijk om hele dagen buiten te lopen, dat is gezond voor ze.

Alshet echt 30 graden is, is het wel fijn als er schuilmogelijkheid is voor je paard buiten, maar dan nog heb ik ze liever buiten dan met 30 graden op stal.

Ze hebben het echt niet zo snel superwarm hoor (evenmin dat ze het snel koud hebben) dat is vaak ons idee Lachen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:56

Wanneer het echt véél te warm is overdag, gaan ze bij ons ook 's nachts naar buiten en blijven ze overdag lekker koel op stal staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:56

Wij hebben dat ook altijd gedaan, s'nachts buiten en overdag in een koele stal, ramen blinderen zodat de zon niet de stal opwarmt, paard gaat lekker slapen, rond 20.00 ging hij dan weer naar buiten. Dat is ideaal voor ze, geen insekten, lekker koel s'nachts rond banjeren. Ik zorgde wel dat hij niet alleen was, als ze het niet gewend zijn kunnen ze in paniek raken als het donker wordt, maar je kunt ook steeds wat later binnen halen, dus in de donker even laten staan en dan gewoon de nacht doen. Dan zijn ze gewend en niet zo aan hun tijden gebonden.

Maar dat deden we pas als de dazen kwamen en het overdag meer dan 25 graden werd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 06:59

is geen probleem hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:02

Een paard kan aardig wat hitte hebben. Als hij maar voldoende kan drinken. En liefst wat schaduw heeft.
Ik haal ze eigenlijk nooit binnen voor de hitte.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:03

Als het straks weer rond 30+ word gaan ze tussen 1 en 5 naar binnen en daarna weer gewoon na buiten, omdat ze helemaal gestoord werden

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:05

Sonja schreef:
Een paard kan aardig wat hitte hebben. Als hij maar voldoende kan drinken. En liefst wat schaduw heeft.
Ik haal ze eigenlijk nooit binnen voor de hitte.

idd; wat wij ook wel deden is een modderpoeltje aanleggen in de schaduw, vinden ze heeeeeeeeeeerlijk en beschermt goed tegen vliegen en koelt af

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:09

tsja bij ons hebben ze ook helemaal geen schaduw ( moet zeggen dat ik dat wel nogal balen vind ) maar blijven dus wel gewoon buiten. Ik ging alleen wel altijd pas savonds rijden dan. Als het echt te warm was liet ik ze overdag helemaal met rust.

Maar zo'n warmte werende deken, werkt dat echt dan??

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 14:12

Vroeger stond mijn paard voorlopig in een weide met container stal. Deze container was behandeld met een product tegen vliegen, dat erg goed werkte. Vermits er geen ramen in de container waren, was het er erg heet in. Warmer dan buiten in ieder geval. Zij ging heel graag binnen staan om zo minder last te hebben van de insecten. Ze kon altijd vrij kiezen wat ze wou doen. Hier van uitgaande, denk ik dat paarden beter tegen de hitte kunnen dan tegen de insecten.

IniminiLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:18

ik zal ze wel naar buiten gooien ...
Vooral met die warme weer!
Dat is mijn mening .. Lachen

Horsie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:15

Mijne staat ook lekker de hele dag buiten, rijden doe ik 's avonds nu.
Temperaturen in de stal liggen hoger en zijn meer broeierig dan op het land waar tenminste zo nu en dan een briesje waait.
Wel idd zorgen voor voldoende (vers ) water. Bij ons op de wei staat een drinkbak aangesloten op de waterleiding dus onbeperkt vers water. Haha!
Wel ff opletten op de witte neusjes....mijne heeft een wit (zacht roze neusje) en die smeer ik samen met iemand van stal (zij doet ochtend en ik avond) dus 2xper dag in met zonnebrand creme (factor 30, zekere voor het onzekere Clown )

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:18

De mijn blijft ook gewoon buiten, heeft een vliegendeken op en deze is licht van kleur. Paardje zelf is zwart, dus deken werkt voor twee dingen tegelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:20

Ze kunnen wel wat hebben hoor. En idd, zonlicht is belangrijk voor mens en dier. Daarbij staat mijn merrie in een omgebouwde container. Het is nu snoeiheet in die stal, nee, ze blijft lekker buiten dus Knipoog

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:49

Ze staan nu dag & Nacht buiten. In de stal is het veelste warm, en zonde met dit mooie weer
om ze binnen te laten staan!
Er zijn veel bomen in en om het weiland, dus ze hebben veel schaduw. Lachen
( Maar dan is het nog wel aardig warm .. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 16:56

Ik heb zelfs geen andere keus..
Paarden gaan hier echt op hol van de dazen in de zomer.
Ik heb een schuilstal en daar knallen ze dan ook vrijwillig naar binnen met vol geweld als ze geprikt worden. Om daar tot het bijna donker is te blijven staan...

Ik haal ze dan naar binnen, de schuilstal is warm en donkerder. Alleen het paard bij de deur ziet wat.
Binnen hebben ze allemaal een raampje, fris water en hooi.

S nachts gaan ze dan naar buiten.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:30

Die van mij laat ik gewoon staan. Bij mij in de stal is het even warm en geen wind..Maar als het echt zo warm is laat ik de draden open dat ze zelf naar de stal kunnen als ze willen of onder t afdak kunnen staan. Zie ze daar eigenlijk niet veel staan.. Maar zitten nu ook nog niet echt veel dazen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:54

Nee nu gelukkig nog niet
Even heerlijk genieten nog Lachen

Maar echt heet vind ik het nu ook nog niet Lachen
Het is niet benauwd en er staat nog een lekker windje Lachen

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:56

Onze paarden zijn verwend en zijn er echt al snel zat van, ze gaan tegen 1 uur naar buiten, en als we ze tegen 4 uur weer binnen willen halen, staan ze alweer bij het hek.
Maar dit is per paard natuurlijk verschillend. als je paard er nog weinig last van heeft; lekker buiten laten staan, en idd evt. met een vliegendeken op.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:31

Die van mn tante die staan een paar uurtjes per dag ong buiten, maar die staan ook al te wachten meestal tot ze weer naar binnen mogen.

Die van mij alleen als ik kom willen ze naar binnen..Naja dan willen ze eten Tong uitsteken En daarna welweer t gras op als t lekker weer is.

Normaal zitten er met dees temperaturen toch al dazen ? of niet ? heb er nu pas een paar gezien..GELUKKIG !! was het maar de hele zomer zo..want vliegenspray helpt dus ook niet echt tegen die beesten Scheve mond

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 22:40

Zo warm is het nou toch nog niet? En overdag zijn er nog geen dazen/horzels Lachen

Ik heb momenteel juist dat ze vroeg in de ochtend en in de avond helemaal gek worden van die kleine vliegjes.

's Zomers staan mijn paarden met z'n 4en onder vliegendekens en dan staan ze echt van 11-17.00 uur onder de bomen te slapen. Als je geen schaduw hebt en het is echt boven de 30 graden, zou ik ze overdag een paar uur binnen zetten.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 12:46

Bij ons zitten dr nu juist meer vliegen binnen dan buiten... Dus voor de vliegen zou ik hem niet binnen houden...

Mijn verzorgpaard is een keer ziek geweest en kwam toen niet door zijn wintervacht heen en had toen een warmte werend deken en dat werkte super! Alleen moet je dan wel wennen aan commentaar als: 'Die wil niet dat dr paard bruin wordt dus doet ze dat arme dier een deken op' (het is een fries).