Hallo! ik heb een nieuwe shetlander, deze heeft altijd in groningen gestaan, sinds een jaartje in zuid holland. hij heeft mooie manen en een mooie staart.
ik krijg steeds te horen: als ik hier van de zomer kom, heeftie geen manen meer over! dat beest krijgt zomer eczeem.
tot nu toe schuurt hij nog niet. ik zie wel al steeds paarden met eczeem dekens lopen, dus als hij echt eczeem zou hebben, dan zou die het nu al doen toch?
eczeem begin vroeg in het jaar wij hebben bij babs de deken opgedaan omdat het lekkere weer nu begint. (we weten trouwens ook niet zeker of hij echt zomer eczeem heeft)
vorig jaar is hij rond mei begonnen met schuren we hebben vanaf maart de deken op gedaan en hij heeft nog niet geschuurt.
hoop niet dat hij het heeft en dat het gewoon vetrimpeltjes zijn
hij heeft gewoon mooie lange dikke manen.. heb m nog niet aan zn manen zien schuren.. wel zn lichaam.. maar dit doet mn andere shet op dit moment ook, want ze zijn erg in de rui
Met zomereczeem zijn ze meestal rond deze tijd net aan het schuren, wanneer het lekker weer word, zonnetje erbij, lekker veel vliegjes. Maar sommigen beginnen er vroeg mee en sommigen laat, mijn pony begon altijd ineens van de ene dag op de andere dag te schuren, en het was nooit te voorspellen eigenlijk...
Ik ben zelf niet voor het volledig inpakken met boett-dekens, een vliegendeken is genoeg als je maar het goede middel gebruikt. Insol spuit, werk bij de meeste paarden perfect na 1x enten, sommige moet je 2x enten in de zomer. Is eigenlijk een spuit die tegen schimmel beschermt, heb de dierenarts toen gebeld, als je ermee begint basisenting, kort daarna de vervolg enting, en daarna elk jaar rond begin april een nieuwe spuit. Mochten ze gaan schuren, moet je nog een keer laten enten, maar bij onze pony is er nog niet doorheen geschuurd. Kost ongeveer 50euro per spuit en is voor mij de ideale oplossing geweest, geen geklooi met dekens of binnenhouden meer, pony is nog nooit zo gelukkig geweest als die zomer!
ik heb wel een deken op ilona, zij heeft lichte exceem nu schuurt ze niet. Allerlei middeltjes geprobeerd, maar als ik de foto's zie in het andere topic, zou ik niet exceem verwachten bij de shet, want hij heeft volle manen en staart ik ben begin vorige maand begonnen met een deken, want toen begon ilona licht te schuren. Met deken is het over
het zomereczeem is inderdaat al begonnen. de spuiten met insol is officieel onderzocht dat het niet werkt. @bianca mijn fries heeft ook een redelijke bos manen en staart maar is toch een schuurder.
Mijn paard heeft ook zomerexceem maar is nog niet begonnen met schuren , gelukkig maar ! We zijn er ook dit jaar vroeg bij om het schuren zo min mogelijk te zijn, dus dan zal r wel een van de middeltjes geholpen hebben .Ze loopt ook met exceem deken.
mijn pony heeft zware vorm van zomerecseem, heb die deken nu ook al dik 3 weken om en ik geef der Drainage Compositum http://www.degroeneos.nl/index.php/prod ... ompositum/ heb toch wel het idee dat het wel heel erg helpt!! ben blij als de zomer weer voor bij is haha