kou gevoelige pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

kou gevoelige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:02

Ik heb een pony van bijna 18 jaar en is al enkele jaren met pensioen door luchtwegproblemen maar hoofdzakelijk door artrose in benen, rug en hals.
Ik heb haar 14/15 jaar en ze heeft een aantal winters onder deken gestaan.
Vroeger meende ik dat dat zo hoorde een paard onder deken, maar ik ben nu al een aantal jaar aan het proberen de deken eraf te laten in de winter, maar dit mislukte steeds doordat ze in koude natte periodes heel stijf werd en met deken het een dag later weer beter was.
Nu weet ik beter en wil ik mijn pony geen deken op doen maar ze kan simpelweg niet zonder.
Ook nu staat ze al een tijd zonder deken en nu het afkoelt heeft ze weer problemen en krijgt ze dus de deken weer op.
Ik ben zo bang dat ze steeds meer onder deken moet.
Ze staat voornamelijk onder een ongevoerde regendeken maar als het veel waait en kouder is merk ik dat dat ook te min is en dan moet er een dikkere deken op, allemaal geen probleem.
Maar in het voorjaar met wat slechter weer staat ze ook snel stijf en dat betekend dat ze dan ook met hele slechte dagen een regendeken op heeft.
Wie heeft dat ook met een oudere pony?
Ze staat de hele dag buiten en snachts in een buitenbox, snachts buiten in de winter is voor haar geen optie, dan is het net een plank.
In de zomer staan ze wel da en nacht buiten, maar ook dan is ze vaak wat stijver.
Wie weet raad.

Lenneke_

Re: kou gevoelige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:32

Waarom wil je kost wat kost zonder deken?
Handel in het belang van je paard en in dit geval kan je dan beter een deken op doen.
Een regendeken beschermt wel tegen regen en wind, maar zorgt er ook voor dat de haren niet meer overeind kunnen staan, waardoor er geen isolerend laagje gemaakt kan worden. Waardoor je paard het met een regendeken kouder kan hebben dan helemaal in z'n blootje.

Ik zou gewoon een gevoerde deken op doen. Als je paard zich daar prettiger bij voelt, waarom zou je het dan niet doen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:35

mijn pony werdook wat ouder en die had gewoon behoefte aan een deken. die krijgt swinters ook lekker een deken op een gevoerde. pony heeft heel haar leven zonder deken/schuilstalletje jaar in jaar uit buiten gestaan maar toen ze paar jaar geleden toch last ervan kreeg maar met dekens begonnen en het bevalt der veel beter. ondertusse is ze nu al bijna 31 en staat sinds 4 jaar swintrs onder deken

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:41

Zeker een gevoerde deken op doen bij je pony, ze heeft dit gewoon nodig. Dit is hetzelfde bij mijn oude rottweiler, als ik haar zonder dekje laat lopen wordt ze erg stram en ziek en met dekje blijft ze veel soepeler en gelukkiger, gewoon doen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:43

Lenneke_ schreef:
Waarom wil je kost wat kost zonder deken?
Handel in het belang van je paard en in dit geval kan je dan beter een deken op doen.
Een regendeken beschermt wel tegen regen en wind, maar zorgt er ook voor dat de haren niet meer overeind kunnen staan, waardoor er geen isolerend laagje gemaakt kan worden. Waardoor je paard het met een regendeken kouder kan hebben dan helemaal in z'n blootje.

Ik zou gewoon een gevoerde deken op doen. Als je paard zich daar prettiger bij voelt, waarom zou je het dan niet doen?

Lees nou toch eens, ze heeft toch een deken op

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:45

Wat is dan je vraag Blond

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 20:59

Ik twijfel gewoon een beetje want er zijn mensen die zeggen dat ik er juist een watje van maak met de dekens en anderen zeggen dus idd dat het helemaal geen overbodige luxe is voor haar.
Ze heeft dus ook steeds een deken om gehad maar laatst was het lekker weer e toen heb ik hem af gedaan, maar nu ligt de deken er gewoon weer op.
En of ik misschien idd nog op een andere manier kan ondersteunen.