Zomerexceem; enkele vragen en tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Zomerexceem; enkele vragen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 13:25

Hoi allemaal,
Het leek mij een goed plan oom voor het grote schuurseizoen alvast een topic te startten over het onderwerp zomerexceem. Dit komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Ik heb een goede reden dit topic te openen.

Ik heb onlangs een paard te koop zien staan waar ik zeer veel interesse in heb. Echter heeft dit paard 1 nadeel. Ze heeft namelijk last van jeuk in de zomer. Ze schuurt haar staart en maantop.
Wel moet ik hierbij zeggen dat ze nu in bosrijke omgeving staat. Dat schijnt de omgeving te zijn waar deze paarden er het meeste last van hebben. Ik zelf woon midden in polderlandschap in zeeland.
Mijn haflinger heeft ook veel egschuurt toen hij afgelopen jaar in duitsland(net over grens groningen) stond. In de 10 jaar dat ik hem heb heeft hij dat nooit eerder gehad. Ik geloof dus best dat het aan de omgeving kan liggen.

Wat zouden degene die ervaring hebben met zomerexceem mij aan raden met betrekking tot het kopen van het paard?
Dit paard niet kopen? Of juist wel om haar die kans te geven?
Kan een paard er over heen groeien? (ze is nog maar 3)

Daarbij is het misschien een mooi topic om alle tips in kwijt te kunnen zodat men daar op tijd rekening mee kan houden en we deze zomer voor onze paardjes het zo prettig mogelijk kunnen maken.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties!

Somebitch

Re: Zomerexceem; enkele vragen en tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:23

Mijn vriendin die bij ons een eindje verderop woont koopt juist shetlanders die zomerexeem hebben.

Bij haar (maar zij staat ook dichter aan de zee, hebben ze er geen last van.)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 07:45

er loopt al een centraal topic ..dus weet niet of deze open zal blijven

maarrr

wij hadden het andersom
kochten een jong paard , die kwam an aan de open kust lijn
en hier in zeeland aangekomen , binnen 48 uur bleek deze
zomer exceem te hebben
konden die mensen ook niet weten
was m zodra er tekekenen komen elke tot omde week 1 x
en tussen door gebruik ik lotion tegen de jeuk
dit hielp afdoende
vorig jaar halverwege het seizoen was ik dat zat Bloos en
heb toen alsnog een deken omgedaan

let wel op de voeding verder

zoals bij ons mensen de een veel lekkerder schijnt te zijn als de ander
komt er een gedeelte uit het voedsel , (geur)

eenmaal exceem zal het nooit meer weggaan maar je kan er wel een hoop
aan doen om te zorgen dat je paard minder lekker is
en er minder last van heeft ..

er is nu ook een "kuur" soort antistoffen prik
paard maakt dan zelf btere anti stoffe tegen de exceem reacties aan
daar zijn ook vrij goede resultaten mee bereikt
bij de een werkt dat wel bij de ander niet ..

persoonlijk als je denkt DAT is m ! zou ik m kopen
maar houd er rekening mee dat het slechts erger word niet minder
en dat er extra kosten aan verbonden zijn Knipoog
ga er niet vanuit dat het zomaar weg is , heeft die bij jou geen last is dat slechts mooi meegenomen !

en even reeel hoe banketstaaf het ook klinkt de mens houd zijn paard gemiddeld 5 jr
uitzonderingen daar gelaten , (de mijne blijft ier als het mee zit tot zijn eindje )
en als jij je exceem paard weer verkopen wilt zal dat ook lastiger zijn..

succes Vork

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:05

In het bestaande topic kun je alles vinden, dus deze zal wel gesloten worden, maar toch even een reactie.
Mijn paard is net als bovenstaand paard gekomen zonder exceem, in Oktober, met manen van 70 cm, niets aan te zien dus, hij gaat hier 24/7 de wei op en het gelazer begint, een stuk van 30 cm helemaal kaal geschuurd, daar wordt ik als eigenaar niet vrolijk van.
Volgende zomer een halsdeken aangeschaft en dit is super, manen zijn in ruim een jaar weer 60 cm gegroeid, ik heb ook bloed onderzoek laten doen, maar daar kwam weinig uit,ik ga er maar vanuit dat het door het fructaan/eiwit gehalte in het gras komt, maar om hem daar nu voor ninnen te houden gaat me te ver, dus dekentje op en de wei op.

Als het echt exceem is, zou ik er niet aan beginnen, het wordt nml niet beter, maar naarmate hij ouder wordt wel erger.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 17:11

ik zou je ook verwijzen naar het centrale topic voor zomereczeem. daar kun je je vraag stellen en zijn een hoop mensen met ervaring. staat bij medich

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:03

Ik zou, als je er gek van bent, hem zeker kopen! In zeeland heb je er denk ik weinig, minder of zelfs geen last van. Het ligt inderdaad echt aan de omgeving/gebied waar je woont. Hier is het echt heel erg. Maar mocht je het niet vertrouwen en merk je dat ze schuurt, gewoon een eczeemdeken kopen en niet werken met allerlei middeltjes/prutteltjes. Je betaald je scheel en niks werkt. Een deken is nog het best, wat voor middeltjes ze er ook allemaal bij verzinnen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:07

Als ik het van te voren weet, begin ik er niet aan.
De omgeving speelt zeker een rol!
Twee paarden op stal hebben ook exceem.
Eén heeft de deken alweer om en de ander gaat hopelijk dit jaar dekenvrij de zomer door. Ze behandeld haar haflinger een aantal jaar met Aloë Vera producten en schuurt nog steeds niet. Vorig jaar heeft ze een weekendje op een andere stal gestaan, bij stilstaan water, veel mugjes dus en toen moest de deken nog ff op.

[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:55

Henrieke schreef:
Ik zou, als je er gek van bent, hem zeker kopen! In zeeland heb je er denk ik weinig, minder of zelfs geen last van. Het ligt inderdaad echt aan de omgeving/gebied waar je woont.

Geloof die bakerpraatjes maar niet, er hebben er net 2 uit Zeeland gereageerd met jeukende paarden, er staan hier ook hele kolonie''s met pyjama's aan ........

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:00

Het paard wat ik een paar jaar geleden kocht, had ook zomerexzeem.
bij de vorige eigenaar stond hij op vrij drassig land in een boomrijke omgeving.
Na de aankoop heeft hi jee npaar dagen bij vrienden door gebracht. Ook in het bos, maar in een veel droger gebied.
Daar was de jeuk zo goed als over.
Toen hij bij mij op het eiland kwam wonen, heeft hij er nooit weer last van gehad.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:56

Zomerexceem wordt over het algemeen geweten aan bepaalde mugsoorten die actief zijn in de zomer en in bosrijke gebieden, maar vergeet de grootste boosdoener niet,teveel eiwit en vooral het fructaan gehalte in het gras, zo krijgen de paarden (te) veel suikers binnen wat weer funest is en jeuk veroorzaakt.
Dit heeft dus niets te maken met op welke plek je paard staat, maar kom er maar es achter of het dit is of echt ecxeem, het wordt allemaal over 1 kam geschoren, om het makkelijk(!) te maken.......

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:54