Voorjaarskriebels? of kiezen wisslen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QuintyKelly

Voorjaarskriebels? of kiezen wisslen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:11

mijn paard doet de laatste tijd echt heel raar.
Een maand geleden is ze doorgerden, met succes ze ging weer beter lopen dan voorheen.
Alleen de laatste tijd doet ze toch een raar...
Vorige week dinsdag is ze er al bokkend en steigerd vandoorgegaan , terwijl er niks was waarvan ze kon schrikken.
Vorige week donderdag begint ze onder een buitenrit ineens te bokken het kan zijn dat ze ergens van schrok maar dat denk ik niet want anders zou ze er wel vandoor zijn gegaan.
Ander meisje erop rent ze ineens een weiland in gelukkig kan het meisje haar nog draaien en is terug gegaan.

Nu kan het zijn dat het lentekriebels zijn. Of dat het door het wisselen komt.

Nou is mijn vraag wat zou ik hier aan kunnen doen? (zodat ze iniedergeval wat rustiger wordt)
Ik heb weinig vertrouwen in haar dus wat kan ik daar aandoen zodat ik weer vertrouwen in haar krijg?
en hoelang duurde bij jou paard het wisselen en hoe was zij/hij toen?

Alvast Bedankt, Iris

Zammie

Re: Voorjaarskriebels? of kiezen wisslen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:15

ik weet niet hoe oud je paard is, maar ze kunnen inderdaad van wisselen "vervelend" worden, maar kan ook zijn dat hij nog een groeipsurt ondergaat op dit moment. Ik merk zelf vaak bij de jonge paarden dat dit toch welens voorkomt na het zadelmak maken en doorrijden... Kan ook gewoon voorjaarskriebels zijn. Als je paard nu lichamelijk erg veranderd dan denk ik een groeispurt. Bij wisselen kun je het vaak zien bij het hooir eten (proppen draaien) Ik doe zlef altijd minder werk als ze zoiets hebben en vaak wat grondwerk zonder er wat aan te doen zoals een bijzet.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 18:18

Mijn paard wordt over iets meer dan een maand 4 jaar.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:48

Dan kan het dus beide zijn. Kijken hoe hij eet en of hij dus lichamelijk erg veranderd. Vaak schiet dan de schoft omhoog op die leeftijd en door te worden bereden...

Esssther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:32

zou ze geen last van het zadel kunnen hebben?

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 17:44

Misschien heeft ze last van der rug/zadel, en dat ze daarom gaat steigeren&bokken. Kan ook zijn omdat ze jong is, maar daar weet ik niet zoveel van af Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 20:50

Kan best dat een zadel door het groeien niet meer goed zit. Kun je misschien na laten kijken...