niet kunnen rijden bij slecht weer, hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

niet kunnen rijden bij slecht weer, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 12:55

Hallo,

Bij mij op stal hebben ze alleen een buitenbak, dus ik kan niet altijd rijden. Als het regent wil het vaak al niet, of als het heel veel heeft geregent kan ik alleen naar buiten omdat de bak neit bereidbaar is...

Nu is het dit weer ook weer prut, af en toe regen hier en mega veel wint. Gister heb ik niet gereden, en ik wilde eerst vandaag wel gaan maar het is nog steeds bar en boos... ik weet gewoon dat als wij nu wel gaan rijden, we geen van twee plezier erin hebben, mijn paard niet en ik niet.

Maar ik heb hem dus donderdag voor het laatst gereden, en kan dan nu dinsdag pas weer, mits het dan wel goed weer is. Maar ik voel me altijd zo schuldig dan... als ik een paar dagen niet kan rijden door het weer, dan voel ik me meteen zo'n slecht baasje, want zo krijgt mijn paardje een tijdje geen beweging... paar weken terug kon ik door het weer ook wel eens 2 weken niet rijden, maar dan voel ik me daar zo rot over..

Maakt het heel erg uit als hij een paar dagen niet loop en we dan weer gewoon verder gaan? En hoe doen jullie dat? Ik kan op geen manier gebruik maken van een binnenbak... maar is het niet schadelijk of iets dergelijks voor het paardje als hij zo lang niet loopt?

Cyn_

Re: niet kunnen rijden bij slecht weer, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:58

Als je paardje overdag in de wei staat of in een paddock maakt het niet zo uit hoor, dan kan hij gewoon zijn beentjes strekken.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:58

Je kunt altijd je paard/pony longeren als het te slecht weer is om onder de man te rijden. Zo heeft je paard/pony toch zijn training gehad.

Ik heb nu 2 dagen mijn paard gelongeerd met pessoa, en ik zie wel dat het haar goed doet, het is ook een leuke afwisseling.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:59

staat hij de hele dag op stal? of de hele dag op de wei bijvoorbeeld?

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:00

Ja hij gaat elke dag 's ochtends met een stel andere paarden de wei in, en rond 4 uur weer binnen met dit weer. Longeren heb ik nog niet helemaal goed onder de knie, maar komende zaterdag ga ik naar een clinic van Lammert Haanstra, dus dan kan ik dta ook op gaan pakken Haha! Maar hij kan inderdaad wel zijn beentjes strekken met een stel andere paarden...

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:01

Het ligt eraan.. Komt je paard elke dag meerdere uren buiten/ in een bak los?

Ik vind het niet kunnen als het paard niet uit zijn stal komt, alleen als jij wat met hem gaat doen..
(zowieso vind ik dit niet kunnen, maargoed).

Als hij gewoon meerdere uren per dag uit zijn stal komt, geeft hij zichzelf wel beweging en hoef jij je écht niet schuldig te voelen. Ik rij mijn paarden met slecht weer ook niet, maar die staan dag en nacht gewoon buiten.

[edit] Zie dat hij dus wel voldoende buiten komt. Dan is er dus niks aan de hand als je eens een paar dagen niks met hem doet Lachen .

lijntjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:01

als je toch wil rijden kan je ook een buitenritje met hem maken Knipoog

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:02

Dat ligt er idd aan hoe hij staat.
Als hij lekker kan bewegen buiten is het helemaal geen probleem!
Die van mij staat soms nog veel langer stil, zolang hij maar lekker in de buitenlucht de beentjes kan strekken gaat het prima

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:05

Hm klinkt nogal als mijn verhaal momenteel. Ik heb ook donderdag voor het laatst gereden en niet al te lang vanwege slechte bodem en omdat ik woensdag een vol uur les had gereden. Maar ja nu door dit weer is de bak echt niet te rijden. Woensdag heb ik weer binnen les, maar ja das dan bijna een week later. Mijn paard komt wel elke dag een paar uren in de paddock, maar ja ook die is natuurlijk vrij nat momenteel. Je kunt denk ik net als ik niet veel meer doen dan balen omdat je niet kunt rijden!! Gelukkig heb ik pas over 3 weken wedstrijd, ik hoop dat het weer tegen die tijd weer wat beter is zodat ik wat meer kan trainen. De afgelopen weken ging het aardig met het weer, maar het is nu weer echt lekker maarts. Ik vind het zelf ook altijd vervelend, ik hou er liever wat regelmaat in dan gaat het rijden vaak veel beter en fijner. Maarja..

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 13:21

ik heb inderdaad woensdagavond ook flink intensief les gehad, en donderdag wel ook zeker een uur gereden. En hij komt dus de hele dag buiten, dus dan zal het inderdaad wel wat meevallen! in elk geval al bedankt voor de reacties, dan pak ik het gewoon gelijk op zodra het weer weer wat mooier is!

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:58

Wij hebben 2 binnenbakken. Dusja daar heb ik geen last van.. Met slecht weer rij ik dus binnen Lachen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:09

Wij hebben ook alleen een buitenbak en het komt niet vaak voor dat mijn paarden stil staan door het slechte weer.
Ik moet wel zeggen dat we een hele goede bodem hebben die bijna nooit te nat of te zwaar is.
Alleen met sneeuw en flinke vorst wordt het niets.
Ik probeer op droge momenten te rijden maar als dat echt niet gaat uitrij deken erop en rijden maar Haha!
Rij dan wel wat korter maar ze werken wel gewoon.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:12

Mijn paard komt in de paddock, zaterdag zijn we niet opgestapt, gisteren wel met die wind, maar als t erg slecht weer is (hard waaien en regen) moet ie t doen met de paddock, of ga ik longeren. Met regen rijd ik trskas wel, regenkleding aan, handschoenen aan, waterdichte uitrijdeken over mn paard heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:12

Als je paard overdag gewoon buiten loopt, dan is het helemaal geen punt dat je niet kunt rijden.

Je kunt trouwens ook andere dingen doen dan in de bak rijden, bijv. een buitenrit maken of aan de hand gaan wandelen.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 13:15

Ken het probleem. Wij doen als alternatief veel handwerk en grondwerk. Dit is ook wel eens leuk als afwisseling en ze vindt het zelf ook leuk.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 21:19

maar als het regent en kijhard waait hebben we ook geen van twee lol aan in de regen wandelen... of grondwerk, ook dit moet buiten...

maarja, dan ben ik ook wle echt een mietje wat weer betreft... opgegroeid in buitenland met altijd mooi weer, en toen terug naar nl, en ik heb zo een hekel aan dit rotweer altijd.. dus ik dnek dat ik dan ook misschien maar eens wat dapperder moet zijn en toch met slecht weer het weer trotseren!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:29

Het is vaak wel zo dat als je eenmaal bezig bent het vaak wel meevalt. Afgezien van de harde wind heeft het hier afgelopen weekend niet gerend, vandaag juist wel. Ik laat de paarden altijd in de paddock een beetje los bewegen als ik niet ga rijden/longeren en dit vinden ze ook leuk om te doen en het is weer eens wat anders...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:34

regenkleding aan...gaan Haha! buitenritje met wind mee Knipoog

eehh..wel droge kleren op stal leggen.

Amonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:42

Met de wind mee?

Je moet ook weer terug! Clown

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:46

Ben je niet lid van een rijvereniging waar je kan rijden? De mensen voor wie ik rij hebben ook alleen een buitenbak maar als het slecht weer is gaat mijn vader of de eigenaren mee naar de manege (met trailer)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 21:46

Buitenrijden inderdaad. Ik ben vandaag een rondje gaan fietsen met mijn pony (nee geen boktcensuur), heeft hij toch lekker de benen kunnen strekken. (en ja, hij staat wel de hele dag buiten, maar even voor het idee Lachen )

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 08:47

nouja er zijn wel op (auto)rijdbare afstand binnenbakken, maarja ik heb geen trailer, en geen BE, en geen auto... dus dan moet ik zowel ene auto, trailer als chaffeur lenen voor vervoer! en afgelopen weekend had ik dat opzich, maarja toen waaide het uiteindelijk zo hard dat ik het neit verantwoord vond om met de trailer op stap te gaan....

Maar volgende keer ga ik gewoon wat moediger zijn, en het weer trotseren!!

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:53

Tja ik kan ook heel weinig rijde in de winter, ivm de te natte bak. Wind is dan juist fijn, want het droogt allemaal wat sneller. Als ze buiten staan is een keertje overslaan geen probleem. Misschien dat je voor de aandacht wel kan poetsen (niet te hard, want dat haalt ook zijneigen vet weg die hem beschermt tegen het weer).
Grondwerk is ook altijd een goed alternatief.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 08:53

Met regen rijd ik gewoon als ik wil rijden, met deze wind heb ik ook gereden maar echt súper was het niet Nagelbijten / Gniffelen

nu heb ik een jong paard dus als die eens een week stilstaat is geen ramp. hij gaat toch van 8 tot 6 naar buiten Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 13:00

BEH-->SV