Het voorjaar komt er weer aan, hoe doen jullie dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Het voorjaar komt er weer aan, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 21:17

Hoi, ik zit de laatste tijd een beetje met een vraag, het zit namelijk zo; Ik heb sinds 18 januari voor het eerst een eigen paard (een haflingerruin die in Mei 2 jaar word). Hij gaat nu bijna elke dag van 8u 's morgens tot ongeveer half 7 naar buiten, en als ik vrij ben ongeveer van 10 tot 4/5u. Het valt me op dat die nu al een redelijk dikke buik heeft gekregen, bij zijn vorige eigenaar stond ie 24/7 op wei maar dat was niet zo'n volgroeide wei als waar die nu staat. Ik voer hem 's morgens en 's avonds een handje brokken, en 1 sneetje brood en natuurlijk hooi. Dit lijkt weinig, maar hij is al flink aangekomen bij mij!
Nou is mijn vraag; hoelang zetten jullie je paarden buiten als het voorjaar eraan komt? Want ik heb vanalles gelezen over hoefbevangenheid (ik hou me er nu pas mee bezig omdat ik nu een eigen paard heb). Als ik het goed begrepen heb komen er namelijk weer eiwitten in het gras, waarvan ze niet teveel mogen hebben omdat dat hoefbevangenheid veroorzaakt (soms). Maar ik moet dinsdags, woensdags, en donderdags van 9 tot 6 werken dus dan kan ik hem pas 's avonds weer binnen zetten, en hem de hele dag binnen laten staan vind ik ook geen optie. Ik kan ook geen stuk van de wei afzetten, kan hem ook niet in een bak zetten want de bak is bij de buren en die is niet omheint. Maar ik lees af en toe wel dat sommige mensen hun paard vd zomer 24/7 op wei zetten. Krijgen die paarden dan geen hoefbevangenheid?
Ik ben er wel achtergekomen dat haflingers sowieso een snelle aanleg hebben om dikker te worden, en iemand zei ook tegen me dat ze vandaar sneller kans hebben op hoefbevangenheid. Of ik heb het gewoon niet verkeerd begrepen.. ofwel. Hoe doen jullie dit nu het voorjaar er weer aankomt? Op 's maandags, vrijdags en in het weekend kan ik wel elk moment van de dag komen, dus dan zou die wel eerder naar binnen kunnen, maar op die andere dagen weet ik dus niet hoe ik dit moet doen.
Wie kan mij hierover adviseren en hoe doen jullie dit?

Sorry voor mijn lange verhaal,
bedankt voor het lezen, groetjes Milou

Charlie_P

Re: Het voorjaar komt er weer aan, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:23

Waarom kun je niet een stukje afzetten in de wei?
Zo kun je iedere keer een stukje opschuiven en kan ze zich niet helemaal vol vreten. En kan ze wel de hele dag buiten staan. Mijn paarden staan altijd op een aardig schraal stuk.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:25

Op www.depaardendrogist.nl kun je een halster met en soort bakje eraan kopen en dan doet hij veel langer over het grazen.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:33

Hoi,

Volgens mij heeft die hoefbevangheid iets te maken met het fructaangehalte in het gras. Als ik het goed heb is dat gehalte
's ochtends het hoogst. Ik heb er iets over gelezen op www.paardnatuurlijk.nl.

Ik denk dus dat een stukje weide afzetten geen zin heeft. Overigens weet ik niet hoe het zit met paarden die het hele jaar buiten staan. Volgens mij heb je dan dat probleem met het risico op hoefbevangenheid niet omdat er geen overgang is van stal naar weide.

En zo'n halstertje met een korfje er aan is een muilkorfje. Dat hadden ze mij ook geadviseerd omdat mijn paard nogal veel stro at, maar ik vind dat nogal dieronvriendelijk overkomen, want er kan echt nog maar weinig gras of stro door dat muilkorfje heen. Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:35

probeer toch een stukje af te zetten. vandaaruit kan je elke dag een gedoseerde hoeveelheid gra bijgeven(door het paaltje met draadj te verzetten) hierdoor is het wel veiliger. ik doe het bij mn paarden ook zo aangezien mn fries erg dik wordt van gras. op deze manier kan je ze de hele dag buiten laten staan

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:41

Mijn vz pony staat in de zomer ook 24/7 op de wei..
Ze heeft nu ook al een aardig buikje, maar die rijden we er straks we er nu wel af nu we wat meer gaan rijden. Knipoog
Als ik jou was zou ik proberen jou paard op een stukje wei te zetten waar gewoon niet zo veel gras op staat of de wei in 2e delen, dat je een stuk wei hebt dat hij kaal mag eten, voor als je niet naar hem toe kan en hij dus heel de dag op de wei staat, en een stuk wei waar wat meer gras op staat waar hij op kan als je wel naa rhem toe kan.
en veel bewegen.
niet te veel krachtvoer als hij niks hoeft te doen.
hooi worden ze niet zo snel dik van als je gewoon goed paarden hooi hebt waar niet te veel eiwitten in zitten.
als mijn vz pony 24/7 op de wei staat dan is dat in de zomer, dan wordt ze 4 keer in de week gereden, waarvan sommige ritten echt langer dan 3 uur.. wij rijden namelijk lange afstanden Knipoog maar ze staat dan ook op een weide waar niet al te veel gras meer op staat anders wordt ze echt zo rond als maar zijn kan..
ik hoop dat je hier iets aan hebt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 22:10

Laat de brokken en het brood eens weg en geef het hooi pas als hi al een tijdje op stal staat, want zijn buik zit nog vol van de wei.
verder is stroken afzetten een goede oplossing.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 10:46

Wij hebben een paard wat heel gevoelig is voor hoefbevangenheid, daarom hebben wij een paddock laten maken. Daar gaat ze het eind van de middag in tot de volgende ochtend of soms een hele dag, zo is ze 's zomers toch buiten maar hoeven we niet bang te zijn voor problemen!!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:39

sifra01 schreef:
Waarom kun je niet een stukje afzetten in de wei?
Zo kun je iedere keer een stukje opschuiven en kan ze zich niet helemaal vol vreten. En kan ze wel de hele dag buiten staan. Mijn paarden staan altijd op een aardig schraal stuk.

Hmm oke, dat zou ik idd even kunnen overleggen met die man daar. Het is trouwens een hij (mijn paard) Knipoog

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:44

33Bonita33 schreef:
Mijn vz pony staat in de zomer ook 24/7 op de wei..
Ze heeft nu ook al een aardig buikje, maar die rijden we er straks we er nu wel af nu we wat meer gaan rijden. Knipoog
Als ik jou was zou ik proberen jou paard op een stukje wei te zetten waar gewoon niet zo veel gras op staat of de wei in 2e delen, dat je een stuk wei hebt dat hij kaal mag eten, voor als je niet naar hem toe kan en hij dus heel de dag op de wei staat, en een stuk wei waar wat meer gras op staat waar hij op kan als je wel naa rhem toe kan.
en veel bewegen.
niet te veel krachtvoer als hij niks hoeft te doen.
hooi worden ze niet zo snel dik van als je gewoon goed paarden hooi hebt waar niet te veel eiwitten in zitten.
als mijn vz pony 24/7 op de wei staat dan is dat in de zomer, dan wordt ze 4 keer in de week gereden, waarvan sommige ritten echt langer dan 3 uur.. wij rijden namelijk lange afstanden Knipoog maar ze staat dan ook op een weide waar niet al te veel gras meer op staat anders wordt ze echt zo rond als maar zijn kan..
ik hoop dat je hier iets aan hebt

Ik kan het misschien wel afzetten, zat ik zelf ook aan te denken.. maar dat moet ik even met die man daar overleggen en of hij nog draad heeft enz. Ik kom trouwens wel elke dag bij me paard hoor.. alleen de dagen waarop ik de hele dag moet werken ga ik snel voor me werk en na mijn werk. En dan kan ik tussendoor idd niet komen om hem bijv binnen te zetten.
Ik kan mijn paard nu ook nog geen beweging geven, hij word namelijk pas 2 jaar in Mei. Vd zomder ga ik beginnen met longeren.
De mijne word idd ook erg snel dik van het gras.. toen ik nog maar net had was die zeker niet zo vol als nu, hij is niet dik.. maar iets afvallen mag die wel. Ik geef hem sinds 2 weken al veel minder brokken, maar lijkt net of dat geen nut heeft. Bij de vorige eigenaar stond ie wel 24/7 op de wei, (werd niks met 'm gedaan) maar dat was niet zo'n volgroeide wei als waar die nu opstaat dusja, dat scheelt natuurlijk ook.
Zo'n soort muilkolf zou miss idd een optie kunnen zijn, maar daar ben ik niet zo'n voorstander voor, vind ik eigenlijk zelfs zielig. Wil het niet op zo'n manier oplossen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:47

ik zou gewoon een stuk afzetten Knipoog
pas 2 jaar? dan zou ik me niet zo heel erg druk maken om z'n gewicht Knipoog wel opletten natuurlijk dat hij niet TE dik wordt maar hij heeft toch voedingsstoffen enzo nodig om goed te groeien;)
misschien zou je er mee kunnen gaan wandelen dan krijgt hij toch een beetje beweging

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:48

kasparonda schreef:
Laat de brokken en het brood eens weg en geef het hooi pas als hi al een tijdje op stal staat, want zijn buik zit nog vol van de wei.
verder is stroken afzetten een goede oplossing.

Geen brokken meer geven vind ik ook zoiets, dat blijf ik nog wel doen. Hij krijgt nu al zo weinig brokken (1 hand en dat is niet veel omdat ik kleine handen heb). En dan soms een sneetje brood erbij, en soms wat wortels en voederbieten. Maar dat ook zeker niet veel..
Als ik hem 's avonds weer binnenzet lijkt het net of die vergaat van de honger, meteen naar zijn voerbak toe.. Hij is natuurlijk ook wel gewent dat die altijd eten krijgt als ik 's avonds na mijn werk kom en 'm binnenzet, maar hem helemaal geen brokken meer geven dat wil ik ook niet. En het hooi ligt altijd al klaar, doe het 's morgens al in de hooinet en hang die dan al op. Denk dat het ook niet uitmaakt dat die het meteen krijgt want hooi vult niet zo goed.
Denk idd dat een stukje afzetten de enige oplossing is, zal het morgen eens overleggen!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 20:51

33Bonita33 schreef:
ik zou gewoon een stuk afzetten Knipoog
pas 2 jaar? dan zou ik me niet zo heel erg druk maken om z'n gewicht Knipoog wel opletten natuurlijk dat hij niet TE dik wordt maar hij heeft toch voedingsstoffen enzo nodig om goed te groeien;)
misschien zou je er mee kunnen gaan wandelen dan krijgt hij toch een beetje beweging

Hij is zelfs nog geen 2 jaar, word ie in Mei. Wandelen doe ik al 2/3x met hem in de week, over de straat heen en dan best lange stukken. Het is niet zo dat ik niks met hem doe hoor, doe juist best veel met 'm, en ga vd zomer beginnen met longeren. Dan traint die het er ook wel weer af. Nou, omdat die bijna 2 is wil het nog niet zeggen dat ik me geen zorgen om zijn gewicht moet maken.. te dik is zeker niet goed, en aangezien haflingers een aanleg hebben om snel te worden, moet je der bij hun gewoon heel goed opletten.
Weet ook wel dat die voedingsstoffen nodig heeft, maar dat krijgt die bij mij volgensmij ook niet te kort Knipoog

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:56

Tja moeilijk.

Wat wij op stal doen, nu staan de paarden van 's ochtends tot 's avonds in de paddock.
Als het land eindelijk goed is gaan ze eerst een aantal dagen 1 tot 2 uur het land op, rest van de dag waarschijnlijk weer in de paddock en zo bouwen we de uurtjes in het land op. Uiteindelijk gaan ze 24/7 op het land.

Ik zou niet gelijk je paard de hele dag op het land laten staan maar zou je niet met andere mensen iets kunnen regelen om het op te bouwen ?

En anders als je dan op stal komt dan je paardje op het land zetten en zo opbouwen. Als het niet anders kan zou ik het zo doen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:10

Een stuk weiland afzetten zodat hij zich niet in 1 keer helemaal vol kan vreten en dat stuk elke dag (/twee dagen/week, dat hangt er een beetje vanaf) een paar meter opschuiven. Geen krachtvoer geven tenzij je het idee hebt dat ze het nodig hebben en blijkbaar is dat nu echt niet het geval. Haflingers zijn vrij sobere rassen die je beter iets te weinig dan te veel kunt geven. Je moet de ribben net niet kunnen zien, maar ze wel voelen als je met je hand over de zijkant van de buik strijkt. Ook wortels en voederbieten zijn niet zo onschuldig als ze eruit zien, er zit veel suiker in. Anders dan zo nu en dan als beloning zou ik ze niet geven.

Paarden die altijd buiten staan en voornamelijk gras eten hebben niet zo snel last van hoefbevangenheid. Lekker laten staan dus, als het even kan ook 's nachts. Jonge paarden hebben veel beweging nodig. Je kunt ook hooi op de wei geven, gaat het niet op, dan heeft er blijkbaar geen behoefte aan. Op stal vervelen ze zich, dan eten ze wel.

Als je pony in mei twee wordt zou ik nog een jaar wachten met longeren, daar is hij nog veel te jong voor. Beetje borstelen, wandelen en spelen kan prima, maar jouw pony is echt nog een baby.