Mijn haflinger scheurt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Mijn haflinger scheurt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:35

Hai, mijn haflinger van bijna 2 (leeftijd doet er eigenlijk niet aan toe) die scheurt sinds kort met zijn staart! Laatst deed die het waar ik bij was, tegen de staldeur aan. Nu heeft ie vandaag de hele dag op wei gestaan en zag ik dus aan zijn staart bovenaan bij de staartwortel dat zijn haren omhoog stonden. Maar nou begrijp ik niet hoe die in de wei heeft gescheurt, er staat wel een hek maar daar zit stroomdraad voor, dus daar tegenaan doet ie het niet, voor de rest zou ik niet weten waar die tegenaan heeft gescheurt. Maar mijn vraag is nou, waarom scheurt die nou plotseling zo? Ik heb mijn haflinger sinds 18 januari dus weet niet of die dit eerder heeft gedaan. Zou dit een teken kunnen zijn van zomerexeem ofzo, lijkt mij niet.. dat krijgen ze toch pas later in het jaar? Wat moet ik er tegen doen? Kan iemand mij adviseren, en wie heeft dit ook met zijn paard?
Groetjes Milou
Laatst bijgewerkt door Moelie op 23-02-08 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Re: Mijn haflinger scheurt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:37

Ik denk dat je schuren bedoelt ipv scheuren? Ik zou zn staart een keer goed wassen en dan anti-jeukgel erop.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:37

Een staart scheuren nog wel, dat is niet best Haha!.

Waarschijnlijk heeft hij eczeem dus een eczeemdeken aanschaffen is niet verkeerd. Heeft hij schilvers bij zijn staart? Even goed wassen en ontsmetten!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:40

Om meteen te denken dat een pony exceem heeft is wat overdreven, vind ik. Elk paard heeft wel een jeuk aan de staart..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:44

Haha sorry ik bedoel idd schuren! Nee het zal idd wel niet meteen zomerexeem zijn, en hij heeft er ook geen schilvers zitten. Denk binnenkort idd zijn staart maar eens grondig gaan wassen! Dat is sowieso nodig.. maar aangezien hij dat allemaal nog moet leren, wou ik dat voorlopig nog ff niet doen. Maar als die zo doorgaat met schuren doe ik het wel alvast. Wie weet helpt dit al, dan kijk ik daarna wel of die het nog doet.
Hij doet het alleen bij zijn staart ja, niet bij zijn manen. Voor zover ik zie en weet iig niet.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:45

Het kan ook aan het verharen liggen hoor, niet dat een staart verhaart maar mijn paarden hebben in deze tijd overal jeuk. Dus ook aan manen en staart, zodra het verharen voorbij is is het alweer over.
En in de wei, mijn paard ging vorig jaar na het rollen zitten en dan op haar kont een rondje draaien heel bizar gezicht mensen die langskwamen hadden hun moment van de dag weer gehad. Clown
Dus misschiendoet hij dat ook?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:46

Lotte1990 schreef:
Om meteen te denken dat een pony exceem heeft is wat overdreven, vind ik. Elk paard heeft wel een jeuk aan de staart..

Ja idd, maar het gekke is dat hij het nog maar sinds een paar dagen doet. Want ik zie nu pas sinds een paar dagen dat zijn haren omhoog staan bij zijn staart, en had het hem laatst zelfs zien doen in de stal. Maar ik zou niet weten hoe die dit in de wei voor elkaar heeft gekregen, waar aan die geschuurt heeft bedoel ik..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:48

Henrieke schreef:
Een staart scheuren nog wel, dat is niet best Haha!.

Waarschijnlijk heeft hij eczeem dus een eczeemdeken aanschaffen is niet verkeerd. Heeft hij schilvers bij zijn staart? Even goed wassen en ontsmetten!

Een deken wil ik liever niet aanschaffen, ben niet zo van de dekens.. En denk dat die hem dan sowieso sloopt, tis nog maar een jonkie. En wil hem ook niet graag een deken opdoen, dus probeer het eerst zo op te lossen.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 17:51

speedy_cindy schreef:
Het kan ook aan het verharen liggen hoor, niet dat een staart verhaart maar mijn paarden hebben in deze tijd overal jeuk. Dus ook aan manen en staart, zodra het verharen voorbij is is het alweer over.
En in de wei, mijn paard ging vorig jaar na het rollen zitten en dan op haar kont een rondje draaien heel bizar gezicht mensen die langskwamen hadden hun moment van de dag weer gehad. Clown
Dus misschiendoet hij dat ook?

Haha, dat zou idd kunnen. Een paard van een vriendin van mij deed dit ook altijd, zitten en dan lekker rondjes draaien, is echt een komische gezicht ja! Hmm, daar zou het idd ook aan kunnen liggen. Maar had die het dan niet al eerder moeten doen, want hij doet het schuren nog maar sinds een paar dagen (teminste het valt mij nu sinds een paar dagen op). En hij is al langer dan die paar dagen aan het verharen. Achja, ik kijk het even aan.. ga zijn staart sowieso wassen, want dat is sowieso nodig! En misschien helpt dat iig al een beetje. Bedankt voor jullie berichtjes! Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 17:55

Heb je hem goed ontwormt? Even de mest controleren.. Anders even een wormspuit kopen (met een ander werkend middel dan de laatste keer) en dan geef je hem zeker 100 kilo meer dan hij eigenlijk weegt, dan weet je zeker dat alle wormen weg zijn.

Verder kan het komen door de rui, die van mij schuurt nu ook een beetje, heeft jeuk door alle loslatende haren op zijn kont. Even goed borstelen elke dag helpt misschien al heel goed.

En hang eens een grote borstel op, in de wei en/of stal, gewoon zo'n grote bruine van een bezem, bij de blokker voor 2 euro te koop. Die schroef je op konthoogte vast. Dat hebben ze heel snel in de gaten, en dan kunnen ze daar lekker schuren zonder dat ze de staart kapotmaken Lachen
Die van mij moet ik een keer per jaar vervangen, hij vind het heerlijk Haha! Zeker nu met de rui.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 18:01

Ik borstel mijn paard elke dag al uitgebreid, sla nooit een dag om dus daar kan het zeker niet aanliggen. Hij is 3 weken geleden ontwormt, dus met de volgende ontworming wacht ik nog even. Daarbij had ik hem ook iets meer ontworming gegeven als aangegeven stond.
Ik denk dat het idd komt doordat die nu zo aan het verharen is.. Morgen of overmorgen sowieso even zijn staart wassen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:13

Controleer ook even op teken of andere beestjes, als zo'n beest onder de staart vastzit..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 22:53

Oke, dat zal ik sowieso eens doen ja. Kan nooit geen kwaad om het na te kijken idd Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:56

Wat ook een goedkoop, maar erg goed middeltje is, is Baby Lotion.
Als Silence geschuurd heeft gebruik ik die ook (Euro merk van Kruidvat, kost nog geen €1 per fles) en dan is het zo goed als meteen over. Hoef hoogstens 2 dagen te smeren.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-08 23:14

Oke, dat is een goede tip! Die kan ik natuurlijk ook proberen. Nouja de prijs maakt me niet zoveel uit hoor, heb het er wel voorover want dat schuren vind ik maar niks. Heb wel vaker gehoort ja dat baby lotion kan helpen, dus dat ga ik eens proberen. Ga morgen of overmorgen dus sowieso zijn staart wassen, en dan smeer ik daarna die baby lotion meteen erin.