Geen deken en geen wintervacht, hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Geen deken en geen wintervacht, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:15

Om even voor te stellen: ik ben iemand die het niet lelijk vind dat mijn paardje wintervacht krijgt én ik gebruik geen dekens omdat m'n paardje genoeg wintervacht krijgt + ik rij geen wedstrijd en ik rij puur recreatief.

Nu heb ik hier en daar wel al gehoord van ongeschoren paarden die zonder deken in de winter toch niet genoeg haren krijgen om het wintervacht te noemen. Hoe komt dit? Moeten deze paarden een deken krijgen door hun 'tekortkoming'? Is het wel een 'tekortkoming' of hebben ze het vanbinnen gewoon warm genoeg?

edit: 'ongeschoren' in tekst gevoegd, vergeten
Laatst bijgewerkt door Musetta op 14-02-08 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

twinducklin

Re: Geen deken en geen wintervacht, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:16

Meestal gewoon onzin. Ieder gezond paard krijgt gewoon een wintervacht. De een dikker als de ander, maar met de temperaturen hier kunnen alle gezonde paarden met schuilmogelijkheid gewoon zonder deken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:21

Een vriendin heeft laast een fries gekocht, hij had ook echt totaal geen wintervacht.
Heeft 2 dagen op de wei gestaan 24/7 omdat hij nog te wild was voor in de halfopen stal.
Na die 2 dagen heeft hij dus wel gehoest, nu staat hij 's nachts binnen, en hij lijkt het ook echt stukken fijner te vinden.
Hij werd er dus wel echt ziek van. Schuilmogelijkheid was daar niet, omdat alle paarden 's nachts op stal gaan.
Maar ken meerdere paarden die gezond zijn, en ook kunnen schuilen maar toch niet echt een dikke wintervacht hebben.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 15:25

AaronYve schreef:
Een vriendin heeft laast een fries gekocht, hij had ook echt totaal geen wintervacht.
Heeft 2 dagen op de wei gestaan 24/7 omdat hij nog te wild was voor in de halfopen stal.
Na die 2 dagen heeft hij dus wel gehoest, nu staat hij 's nachts binnen, en hij lijkt het ook echt stukken fijner te vinden.
Hij werd er dus wel echt ziek van. Schuilmogelijkheid was daar niet, omdat alle paarden 's nachts op stal gaan.
Maar ken meerdere paarden die gezond zijn, en ook kunnen schuilen maar toch niet echt een dikke wintervacht hebben.

Misschien was die Fries een winterdeken gewend?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:40

Nee heeft nog nooit een deken opgehad, is 2,5
Vorige eigenaar heeft er niks mee gedaan, dan laten lopen Lachen

Shull

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:04

de natuur past zich aan, het ene paard krijgt meer wintervacht dan het andere.
Dit is geen probleem

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:11

je hebt ook gewoon "kortharige" paarden, hun vacht word niet langer maar wel dikker (meer haren)
wij hebben zo een paarje bij ons op de manege gehad, best wel handig als je niet wil scheren Knipoog

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 19:12

Ik heb wel eens gehoord dat hele bloederige paarden minder wintervacht krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:44

Mijn pony arabier krijgt bijna geen vacht en heeft het echt koud met regen en wind.
Kou kan ze prima tegen maar langdurig nat weer niet.
Zij krijgt dan ook problemen met haar rugspieren en krijgt dus een deken op.
Dit is toch echt een voorbeeld dat er paarden zijn die het koud krijgen.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:46

hier een quarter die niet gereden wordt met een winterdeken, dier maakt ook geen vacht alleen, alleen vlas.
Gevolg: een snot verkouden en zeer mager paard.
Die wordt zo mager van zichzelf warm houden dat ze nu maar met deken staat, blijft ze mooi op gewicht.
Ze is ook nog dragend, dus op DA advies een deken.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:51

Mijn merrie heeft geen deken op en blijft mooi kort in het haar.
Ze heeft het nog niet 1 keer koud gehad deze winter.
Mijn andere merrie is 23 en heeft vanwege haar hoge leeftijd wel een deken op, omdat warm houden teveel energie kost.
Deze merrie heeft onder haar deken een aardige vacht, dus het is per paard verschillend.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 06:40

Anouar krijgt een hele pluizige vacht, lekker warm, maar hij kan heel slecht tegen regen. Het lijkt wel alsof hij alleen een ondervacht heeft, heel zacht en donzig.
Ik doe hem er absoluut geen plezier mee om hem zonder deken buiten te laten lopen

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 08:56

Met mijn paard ben ik destijds vol goede moed zonder deken begonnen. Vorige winter bleek helaas dat hij zichzelf niet warm genoeg kon houden, dus halverwege winter toch een deken op moeten doen. Het koste teveel energie om warm te blijven, hij knapte vrij snel op met deken. Wel jammer, dekens zijn toch niet echt ideaal.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:51

Ik vind dekens ook niet fijn, heb van de week met het lekkere weer al wel een paar dagen de deken afgedaan, heerlijk, lekker rollen zonder deken.

Ik denk dat goed veel hooi voeren ook een belangrijke rol speelt bij het zelf warm kunnen houden, mijn jonge merrie heeft een lekker vleeslaagje.
Het oudje is wat minder goed vol te krijgen, dus misschien dat ze ook daarom moeite heeft zich warm te houden.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 13:55

mijn paardje krijgt wel wintervacht, nou ja het wordt langer, maar niet dikker, dus van het najaar werd het toch te koud en nat zonder deken ( stond gewoon te rillen), dus toch maar weer een deken op.