Deken NU Afbouwen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Deken NU Afbouwen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:41

Mijn paard staat sinds oktober met een regendeken op. We hebben het opgebouwd van 0 gram naar 300 gram. Hij heeft een redelijk korte vacht waar de deken zit en op zijn hals en benen is hij verder teddy.

Nu zag en merk ik dat het weer steeds beter wordt en zit er hard aan te denken om van 300 gram terug te gaan naar 200 gram. Dit o.a. omdat hij redelijk wat wondjes/kale plekken heeft die slecht weer begroeien. Ik denk dat met een lichtere deken de haargroei meer gestimuleerd wordt waar door het eerder weer dicht groeit. Ook vind het inmiddels wel lekker weer worden. (maar ja voor hoelang? Tong uitsteken )

Nu wil ik graag weten of jullie al aan het afbouwen zijn en hoe jullie dit aanpakken???

p.s. mijn paard staat overdag in de wei, 's avonds op stal (dus warm en droog)

Anoniem

Re: Deken NU Afbouwen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:42

Ik vind het weer nog te wisselvallig. Nu is het warm maar over een paar dagen is het weer minder. Het is heel moeilijk te zeggen. Die van mij staat nu onder 200gr en dat is genoeg voor nu.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:43

Ik ga denk ik ook eerdaags beginnen want je gaat nu ook duidelijk merken dat de dagen langer worden. Ik ga denk ik overdag beginnen met een dunner deken, voor volgende week geven ze weer -2 aan.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:47

Ja dat is echt het beroerde in NL. Zo is het +12 en zo is het -2...

Ik wil niet constant wisselen van deken dus wil ik graag weten wat andere elk jaar doen. Ik weet dat het toch bij elk paard anders is maar dit is het eerste paard waarbij ik moet klooien met dekens. (hopen dat het volgend jaar zonder kan want wordt er gek van Nagelbijten / Gniffelen )

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:49

Ik stond vanmiddag op het punt om een dunnere deken op te doen bij
mijn geschoren merrie, maar omdat het ´s-avonds nog zo afkoelt heb ik toch
haar 300 grams opgelaten. Maar als het weer toch zo blijft ga ik denk ik voor
overdag naar een dunnere deken toe en dan voor de nachten nog haar dikke
deken. Ik vind het temperatuurverschil tussen overdag en nacht nog zo groot dat
ik ook heel moeilijk kan beslissen wat ik ga doen Bloos

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:53

mijn pony stond eerst buiten met 400 en op stal met 200, zet haar nu lekker buiten met 200 en op stal met niks.....(tis een vrij warme stal) nou heerlijk vind ze het.........

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 16:57

Ik stond ook voor een raadsel, maar heb na wat tips toch maar de deken lekker gelaten hoe ze het had...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 16:57

Mariekje22: Heeft jouw pony een redelijk dikke vacht en wanneer ben je daarmee begonnen?
Onze stal is ook redelijk warm te noemen. (veel paarden, goed tocht vrij, goed afgesloten en een dikke laag stro)

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:00

op dr hals heeft ze flink wat haar, die is elke keer na het rijden vrij nat, maar verder zit ze gewoon normaal in dr vacht....ben er vandaag mee begonnen, als het kouder wordt doe ik er gewoon weer iets bij.........

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:54

Ik heb vorige week bij mijn paarden de dekens eraf gehaald 1 is geschoren, maar waren de haren niet super kort meer. Acuut vliegt het haar er af en is nog meer gaan glanzen.
En de jongste had door de verwendheid met een hele dikke deken weinig vacht. Die heeft even een dunnetje opgehad en staat nu ook zonder. Ook bji hem vliegen de haren er af.
Moet zeggen dat ze weinig hinder van de nachten lijken te hebben.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 08:14

Ik vind het een beetje raar dat er paarden zijn die met dit mooie weer nog onder dikke dekens staan, ik ga op dit moment twee keer per dag naar stal om smorgens de deken eraf te halen en savonds erop te doen.
Ook als er een deken te dun of te dik is voor die dag of nacht ga ik wisselen.
Er is niks zo erg als het te warm hebben onder een deken en zich niet lekker kunnen rollen.
Die van mij gaat ook altijd vrij vlot onder de deken uit en dat gaat prima.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:56

Die van mij heb ik m net afgedaan.2 weken geleden had ze 500 gram op..daarna een wollen + 200 gram..toen alleen de 200 gram en nu heb ik hem net afgedaan.want ze stond zeiknat onder die deken en helemaal zwaar te ademen.
de andere 2 zonder deken stonden ook helemaal te zweten.
ze heeft best een dikke vacht nog omdat ze pas eind december onder dekens is gegaan.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 16:59

Ik hou voorlopig nog de 300grams deken op.
Overdag is het wel lekker weer maar 's nachts zit het rond het vriespunt.
Veel wisselen met dekens is ook niet goed, denk ik.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:01

Ik heb een paard zonder deken, juist om deze vragen die bij mij ook speelden. 1 jaar een deken opgedaan bij mijn paard, werd gek van die onzekerheid "wanneer die deken op of wanneer die andere" en ga zo maar door Haha!

Maar om terug te komen op jouw vraag: ik zou de deken 's middags aflaten.

's Ochtends is het nog te koud om zonder deken te lopen, maar vanaf 12 uur tot uurtje of 4 gaat prima Ja

Rond 4-5 uur zou ik de normale deken weer opdoen, het vriest 's nachts nog lichtjes... dus zou voor dan de deken nog niet dunner doen.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 17:07

Ben het ook eens met het teveel wisselen niet goed is, vaak worden paarden daar juist verkouden van.

Mijn paard is geschoren en mag zeker nog niet zonder deken. ALs het net als vandaag overdag 13/14 graden gaat er een dunnere op, maar s'avonds moet hij gewoon weer onder de wol Lachen

Brrr wij gaan ook niet met onze blote bast in de vrieskou staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:29

Waarom zou teveel wisselen niet goed zijn?????????
Juist wel denk ik, want je past daarmee je deken aan het weertype aan en dat is juist goed, je moet wel consequent zijn en dat betekend soms dat je twee keer per dag naar je paard moet.
Maar je paard een 300 grams op doen en die oplaten met -3 graden en +12 graden is in mijn ogen veel slechter.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:33

Mijn paard staat vanacht voor het eerst zonder deken. Vanmorgen verging ze van de jeuk, zo erg was ze aan het verharen!
Normaal staat ze onder een dun dekentje en die gaat er morgen of overmorgen weer op. Ligt aan het weer.
Ik vind het zieliger om een paard met een dikke deken op te laten staan. Wij verwisselen toch ook van jas?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:36

Als dit weer aanhoudt ga ik ook over op andere deken. Met de zon heeft ie t warm met zijn winterdeken op. Maar kijk even aan wat t wer gaat doen.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:37

ben blij dat mijne zonder deken staat! Lachen vandaag had die s' ochtens gezweet dus had even een dun zweetdekentje op gedaan, nou hij stond te zweten van de zweetdeken Knipoog dus maar weer af gedaan, hij heeft dit jaar trouwens niet een hele dikke vacht als vorig jaar gekregen..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:42

kasparonda schreef:
Juist wel denk ik, want je past daarmee je deken aan het weertype aan en dat is juist goed, je moet wel consequent zijn en dat betekend soms dat je twee keer per dag naar je paard moet.
Maar je paard een 300 grams op doen en die oplaten met -3 graden en +12 graden is in mijn ogen veel slechter.

Ik doe het dus zo.
Vandaag heb ik in het zonnetje het deken er af gegooid,straks ga ik een deken opleggen voor de nacht
Als het zonnetje niet schijnt en de tempraturen zijn weer kouder dan krijgt ze weer een dikker deken.Ik wissel zo wie zo 2 per dag van deken.
Dus een deken draagt ze naar tempratuur en nooit zo maar standaard.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:48

kasparonda schreef:

Ik denk dat we op een gegeven moment niet meer weten wanneer we moeten wisselen en met welke deken. En met dit rare weer van tegenwoordig al helemaal niet meer.

Ik trek ook niet meteen mijn winterjas uit als het een paar graden warmer is, maar er wel een zonnetje staat.

Vaak is het ook dat mensen s'avonds (later op de avond) pas weer de deken op doen of een dikkere deken op doen, maar het vaak om 4 uur al begint af te koelen en zeker nu het s'nachts nog naar de 0 of de - zoveel gaat.

Maar ik ben het wel eens dat je niet met zo'n weer als vandaag s'middags nog een 400 grams (winterdeken) ofzo erop laat liggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:51

Wij hebben vandaag anders in een sweater buiten gereden.In het zonnetje zonder wind was het notabene 21 graden op de termometer.Als het morgen kouder is en er meer wind sta doe ik mijn jas weer aan.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 18:58

Ik heb vandaag ook gewoon een trui met erover een dikker fleecevest aangehad, maar ik bedoel dat mensen vaak bij het zien van de zon en een iets hogere temperatuur al denken dat ze moeten gaan wisselen.

Natuurlijk was het vandaag lekker warm en konden paarden die niet geschoren zijn ook best zonder deken, maar ik vind dat het later op de middag al flink afkoeld en je je paard dus s'avonds niet te lang zonder deken moeten zetten omdat het dan dus al flink aan het afkoelen is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:26

Als ie op de dag op de wei staat zou ik hem lekker buiten zetten met een 150 grams maar met dit weer zonder.. het is zo heerlijk.

Zelf hou ik altijd aan:
onder 0 graden op de dag en in de nacht 300 grams
onder de 10 graden op de dag met regen en guur weer en in de nacht rond/onder 0 dan op de dag 150 grams en in de nacht 300 grams.
op de dag boven de 10 of zulk weer als dit en in de nacht onder 0. Op de dag op de warme tijden bloot en in de nacht fleece.

Het is altijd toch aanvoelen, die van mij kan er goed tegen..
Ik denk dat ik deze winter in zijn doorwaaiende open buitenbox 2 weken zijn 300 grams op heb gehad.

Het is voor een ieder anders natuurlijk maar zo hou ik het altijd een beetje aan....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 17:58

Nou heb ze vandaag overdag lekker beide zonder deken gehad. De geschoren merrie heeft
inmiddels een 200 grams deken op i.p.v. 300 grams en de ongeschoren nog lekker een ongevoerd regendekentje Lachen