deken op, deken af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

deken op, deken af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 22:15

Ik heb een vraag, mijn pony staat onder een 0-grams deken omdat ze snel een kou krijgt op haar rugspieren.
Het gaat puur om wind en regen die het haar moeilijk maken.
Alleen zo gauw het onder het vriespunt komt krijgt ze wel eens een 300-gram op.
Ik ben eigenlijk helemaal niet voor dekens vooral niet bij een pony zoals die van mij die niks meer doet.
Maar het gaat nou eenmaal niet anders.
Nou staat er een vrouw op stal die haar paarden zonder deken heeft staan, alleen met regenachtig weer doet ze haar paarden een regendekentje op 0-grams.
Ze komt smorgens zelf om ze op te doen en savonds ook zelf om ze af te doen.
Ik was hier erg kritisch over maar dit gaat bij haar erg goed.
Ik heb dat er best voor over om daar twee keer voor op en neer te moeten rijden op een regenachtige dag.
Dit jaar laat ik haar gewoon onder deken staan omdat ze het nu gewent is maar het is een idee voor volgend jaar.
Wat vinden jullie hiervan?

Casarell

Re: deken op, deken af

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:24

Mijn paard had ook moeite met zichzelf warm te houden omdat hij ziek was.
Hij heeft ook een 0 grams regendeken op.

Persoonlijk ben ik niet van deken op/deken af..
Maar je zou het idd volgend jaar gewoon kunnen proberen.. misschien heeft ze wel helemaal geen deken nodig.. wie weet wat voor weer het dan is.. Haha!

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:31

ik zou die 0-grams aanhouden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:16

ik ook. sowieso vind ik 0 en 300 gram wel een ERG groot verschil!
Je zou dan beter een 150 grams kunnen opdoen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-08 15:05

Vind ik niet, zo gaat het al jaren goed.
Dit was een hersenspinsel en ze staat zowiezo altijd zo lang mogelijk zonder deken, dit jaar is ze 14 november onder deken gekomen, toen was het erg vies.
Ik doe het niet voor de haren, zij heeft dus gewoon nog een vachtje.
Met mooi weer in de winter (rond 12 graden) staat ze ook lekker een paar uur zonder en dan rolt ze lekker.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:08

Ik zou altijd kijken voor een regendeken met een lichte voering. Een fleece voering kan al voldoende zijn. Een ongevoerde regendeken kan namelijk erg koud aanvoelen aan de binnenkant als de buitenkant nat is. Doordat hij zwaarder wordt drukt de koude binnenkant tegen de vacht, de vacht kan niet meer rechtop gaan staan, en dan heb je júist kans dat het dier een kou op de spieren krijgt.

Verder ben ik zelf geen fan van het op en af doen van dekens, maar ik ken ook mensen die er bij zweren.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:19

zou de deken er mooi oplaten aangezien het savonds kouder is dan overdag. ik zou gewoon deken er helemaal oplaten.

Optimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 01:03

Ik zou hem er ook op laten, er op en er af is ook niet mijn ding, ik zou die van 0 gram gewoon laten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-08 08:10

Op dit moment heeft ze hem overdag toch af het is hier 13 graden overdag en savonds ga ik haar dan poetsen en de deken weer opleggen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 10:24

carina schreef:
Ik zou altijd kijken voor een regendeken met een lichte voering. Een fleece voering kan al voldoende zijn. Een ongevoerde regendeken kan namelijk erg koud aanvoelen aan de binnenkant als de buitenkant nat is. Doordat hij zwaarder wordt drukt de koude binnenkant tegen de vacht, de vacht kan niet meer rechtop gaan staan, en dan heb je júist kans dat het dier een kou op de spieren krijgt.

Verder ben ik zelf geen fan van het op en af doen van dekens, maar ik ken ook mensen die er bij zweren.

Maar hoe doe jij dat dan met paarden die in de plassen gaan liggen, of alle het water omhoog klauwen met de voorbenen??? Zoals die van mij...
Dan is een gevoerde deken echt geen optie...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 10:20

Ik doe altijd mijn racestreep geschoren little pony eerst onder een fleece, daarna een 150 grams en is het op de dag en in de avond onder 0 dan pas zijn 300 grams.

Zou ben ik dat nu ook weer aan het afbouwen.
Met dit weer staat ie lekker onder zijn fleece omdat het op de dag warm is maar blijft het op de dag killer dan gaat zijn 150 grams er weer op.

Ik vind zelf ook de overgang van 0 naar 300 vrij groot.
Er is altijd een tussenoplossing.

Dat is hetzelfde dat jij met een zomerjasje loopt en ineens een dekbed aanmoet omdat het ietsje kouder wordt.

Ik ben er ook niet voor om deken op deken af te doen.

molly88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:41

ik zou geen deken erop doen omdat het nu lekker warm is en als het wat kouder dan zou ik pas weer een deken om doen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 16:23

Voor volgend winterseizoen kun je gewoon proberen hoe het gaat met een dekentje op regendagen. Werkt het niet goed voor de pony kun je altijd nog besluiten om de deken er "permanent" op te leggen.
Wij hebben met drie paarden drie verschillende methodes: eentje heeft nooit een deken op, eentje alleen met regendagen (bucas met lichte fleecevoering) en eentje met de deken gewoon constant op (niet heel zwaar gevoerd, misschien 200 grams of zo). Dat die ene de deken gewoon op moest houden hebben we gemerkt aan de reactie van zijn rugspieren. Het paard met de deken op regendagen is trouwens een merrie van 21 jaar, de laatste tijd (nu 2e winter) is dit de methode om haar goed in conditie te houden, daarvoor had ze nooit een deken op.