Welke deken(s) moet ik nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Welke deken(s) moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 12:18

Mijn shetten lopen aangespannen en ik train voor de mendurance. Omdat ik in april weer ga starten en ze nu in een berenvacht staan, gaan de pony's geschoren worden. Waarschijnlijk in februari gezien het weer nu wel heel zacht is.
Nu twijvel ik nog steeds welke dekens ik moet aanschaffen. Ik heb geen enorm budget dus heb maar twee keuzes en geen geld voor tussendekens:

1. een ongevoerde of licht gevoerde regendeken en een wolle of fleecedeken die ik dan eronder kan doen zolang het nog geen 12 graden is. Daarna alleen de regendeken op tot ze weer zonder deken kunnen

of

2. 200 grams deken en die oplaten tot ze zonder deken kunnen

De pony's staan overdag in het land en 's nachts op stal.

pol013

Re: Welke deken(s) moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:02

Ik snap je timing van het scheren niet helemaal?
Bij ons zijn sommige paarden al wat haren aan het loslaten. Ik zou nu dus ook niet meer gaan scheren, laat staan over 3 weken.

Ik vind eigenlijk beide opties niet ideaal. Een fleecedeken is m.i. ongeschikt als onderdeken. Dat gaat erg vaak trekken. Kun je geen regendeken + onderdeken kopen?

Heb je de optie overwogen om je pony's gedeeltelijk te scheren? Dan heb je de voordelen van minder zweten en warmte kwijt kunnen en kunnen ze wel toe met een 0 grams regendeken.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:54

Timing scheren is simpel: in de winter wordt er maar 1 of 2 keer in de week gement. Het is dan koud dus heel hard en lang werken ze niet. Nu wordt het warmer, moeten ze in conditie komen voor de mendurance en dan ook helemaal kort in het haar staan. Een shetlander is van een aardig dikke wintervacht voorzien, die zijn ze pas kwijt eind mei en dat duurt te lang.

Als ik alleen de hals en de buik laat scheren: hoe wordt dit dan in de zomervacht?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:18

Ik zou een regendeken tot 200 gram nemen en dan een staldekentje of onderdeken van rond de 200 gram voor eronder als het echt koud is. Deze zijn ook niet zo duur en al helemaal in de uitverkoop kosten ze nu niet zoveel meer Geld, geld! .
Ik zou NOOIT een fleece deken o.i.d. als onderdeken gebruiken . Deze zijn veel te elastisch en gaan naar achteren trekken. Dit is alles behalve comfortabel voor je paard en kan ook nog schuur plekken opleveren. Gewoon gebruiken voor afzweten en niet als onderdeken.
Succes met kiezen Knipoog .