teugelschuurplekken na scheren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

teugelschuurplekken na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:30

Een vriendin van mij heeft haa KWPN merrie laten scheren. Nu weken later, krijgt zij (de merrie) opeens aan beide zijden van de hals ovale, kalige plekjes precies waar de tegels langs de hals lopen. Ze heeft nu van die schaaps- of lamswollen "buisjes: gekocht en op die plekken om de teugels gedaan. Wie heeft hier ervaring mee, heeft tips of wat dan ook. Het zijn gewone gladde leren teugels.

ElCamino

Re: teugelschuurplekken na scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:34

Ik scheer mijn paard 3x per jaar en heb er nooit last van omdat mijn teugels nooit strak tegen de hals liggen.
Daarom heb ik ook nooitkale plekken bij de kuiten want ik klem niet mijn benen om mijn paard.
Misschien heb je wel gewoon de teugels te strak langs de hals?
En heeft het paar hetdan niet als ze gewoon met wintervacht rijden?? Dan moet dan toch ook haast wel.

Sommige paarden hebben een gevoeliger huidje/velletje en dunne haartjes en krijgen dan kale plekken . Kan het ook zijn natuurlijk...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:39

ElCamino schreef:
Sommige paarden hebben een gevoeliger huidje/velletje en dunne haartjes en krijgen dan kale plekken . Kan het ook zijn natuurlijk...

Mijn vorige paard had het ook. ook op de plek van het halster werd het kaal.
Ik heb er toen niks aan gedaan, het groeit in het voorjaar wel weer aan. Knipoog

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 09:55

Nee, haar paard had nergens last van toen ze no niet geschoren was. Zelf vind ik het ook wel vreemd, want zo strak liggen teugels toch helemaal niet langs de halsbanen? Overigens het is niet mijn paard, ik heb zelf een kruising Tinker x Fries met wintervacht, die heeft nooit ergens last van. Zij staat op dezelfde beleringsstal als waar mijn paard sedert een aantal maanden staat, en het kwam opeens opzetten, dus ik dacht: ik zal het eens voor haar vragen; zij zit zelf ook niet op Bokt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:28

Mn merrie heeft er ook last van, zij zit helemaal onder de schuurplekken, van de peeskappen, van de dekens op de borst en bovenbenen.
van het dekje achter op de rug. bij dr billen. onder de kaak, en dus ook van de teugels op de hals, sommige zijn gewoon heel gevoelig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 11:07

is jouw merrie, Irisje, ook geschoren?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:10

ja klopt, sorry vergeten erbij te zetten.

in de zomer heeft ze wel last van de kaak die openschuurt en peeskappen, plekken van de teugels trekken dan meestal wel weer weg.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:32

Mijn paard krijgt ook werkelijk waar overal schuurplekken van. Hij is eveneens geschoren.
Hij krijgt/ kreeg plekken van zijn beenbescherming, rand/ bies van het zadeldekje, rand van zijn deken van schouder naar schoft, bakstukken van zijn hoofdstel, teugels inderdaad ook. Hij zag er echt niet uit.
Hij heeft het nu ook nog wel wat, maar veel minder.
Wat ik doe is:

- Zorgen dat alles overdreven droog en schoon is. Teugels maak ik elke dag schoon met leder combi en dan goed droog.
- Zorgen dat je de stiekels die vaak aan groeien meteen weg scheert want ook deze zorgen voor plekken (mijns inzien).
- Elke week wassen met goede shampoo.
- Alles inprayen met glansspray, goed laten drogen en dan de dekens weer op.
- Veel onder het solarium.
- Veel bont gebruiken bijvoorbeeld in de beenbescherming en om zijn halster.

Het lijkt wel te werken. Helemaal het wekelijks wassen. Als ik dat 1x oversla krijgt hij alweer een hele rouwe huid. Ik weet dat dat helaas voor niet iedereen mogelijk is, ik heb ook moeten sparen voor mijn solarium Bloos .

Succes ermee.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:54

xx_Irisje schreef:
Mn merrie heeft er ook last van, zij zit helemaal onder de schuurplekken, van de peeskappen, van de dekens op de borst en bovenbenen.
van het dekje achter op de rug. bij dr billen. onder de kaak, en dus ook van de teugels op de hals, sommige zijn gewoon heel gevoelig.

Ik heb ook z`n paard en ze is ook geschoren.
Heeft gewoon een extreem gevoelig velletje.
Met dit weer ga ik mijn paard echt niet wassen en wij hebben wel een solarium.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:07

Die van mij heeft het ook heel erg! Maar nu wordt de huid ook helemaal rood (met buitenrit was ze vandaag niet erg lief..). Ik smeer het nu in met zinkzalf. Misschien dat het rode nu een beetje weggaat.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:10

hmm nu je het zegt....
mijn paard is ook geschoren, en heeft sinds een tijdje en onverklaarbare kale plek aan een kant op de hals...
heb niet het idee dat de teugels daar tegenaan komen, maar zal d'r eens op letten Ja

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 09:29

Roxxiejj, dat lijkt me geen goed idee, zinkzalf. Dat droogt namelijk de huid uit, en een droge huid, tsja daar schuurt zo'n teugel natuurlijk meer over dan iets, dat bijvoorbeeld met uierzalf of calendula (=goudsbloem) zalf is ingesmeerd.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:31

zinkzalf droogt niet uit, het sluit wel de huid af..
ik ga eens de was truc proberen, glasspray spoot ik er al regelmatig op.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:43

Ik smeerde er altijd levertraanzalf op, maar dit jaar heeft mijn Fjord er geen last van
Hij heeft gelukkig ook minder schuurplekken van zijn dekens Ja (heb nu alleen Dominick)

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:28

Ik wacht gewoon rustig af tot het voorjaar word, trekken de plekken van zelf weg.
De mijne is dus ook geschoren en heeft kale plekken van de deken, het dekje en de teugels. Maak me er niet zo druk om. Het is natuurlijk wel heel lelijk..

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:55

hoi,

Mijn pony heeft het nu ook hij is ook geshoren en precies waar de teugels langsgaan heeft hij 2 kale plekken Ach gut .
Vind het wel jammer maarjaa niks aan te doen hij heeft gewoon een gevoelig huidje.

Helpt dat schapenbont wel? Anders zou ik dat ook eens kunnen proberen dat het niet meer zoo schuurt en waar heb je dat gekocht?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:22

schapenbont werkt wel, maar bij die van mij is het toch al kaal, echt wondjes worden het niet.
bij de neusriem en peeskappen heb ik wel bont want dat worden wel wondjes.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:22

HAR-->SV

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:31

Waar op het been bedoelen jullie bij de schuurplekken vd peesbeschermers?
De mijne heeft schuurplekken (beetje schilferig/korstig) een beetje schuin op de achterkant (onder de beschermers dus), en dan net boven de kogel.
Ik twijfel of dat komt vanwege het scheren vd benen of van de peesbeschermers zelf, vandaar m'n vraag.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:53

Lappie_Lap schreef:
Waar op het been bedoelen jullie bij de schuurplekken vd peesbeschermers?
De mijne heeft schuurplekken (beetje schilferig/korstig) een beetje schuin op de achterkant (onder de beschermers dus), en dan net boven de kogel.
Ik twijfel of dat komt vanwege het scheren vd benen of van de peesbeschermers zelf, vandaar m'n vraag.

Die van mij had zowel de aftekening van de randen op zijn benen Bloos en een schuurplek waar de kogel draait/ de meeste wrijving/ beweging zat.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 20:55

kunnen jullie gewoon al niet vroeg beginnen met dekens zodat ze niet geschoren hoeven worden?

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:39

Nimmedor schreef:
kunnen jullie gewoon al niet vroeg beginnen met dekens zodat ze niet geschoren hoeven worden?

Was het maar waar Bloos . Die van mij is zo'n kou kleum, hij staat al te bibberen als hij met 17 graden zonder deken staat Verward . Ik begin dus altijd erg vroeg met dekens. Maar helaas...............

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:38

of ik nou scheer of niet, die schuurplekken krijgt ze toch op de borst helaas.

die van mij stond ook al vroeg onder de dekens, had ook niet superveel haar, maar wel genoeg dat ze al heel snel nat was met rijden, en uitstappen was geen beginnen aan met die kou, ze was helemaal verkouden erdoor, dus nouja dan maar schuurplekjes, al lijkt het niet zo mooi.

ik heb trouwens geen last van schuurplekken van peesbeschermers... heb gewone van BR met neopreen aan de binnenkant...

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:42

jeetje nu ik dit alemaal lees twijfel ik of ik mijn paard wel moet laten scheren ( paard is nog nooit eerder geschoren geweest bij ons)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 23:46

waarom niet? Lachen

die van mij heeft wel schuurplekken, maar alleen het haar is eraf, niet zo als bij sommige hier, dan het echt helemaal open is ofzo.