borst scheren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

borst scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 17:52

hallo,

ik zit met een dilemma over wel of niet scheren.

mijn pony staat nu op stal zonder deken, dus heeft een erg dikke wintervacht.
als ik alleen al met der stap wordt haar borst al bezweet, als ik met haar les rijdt is ze echt zeiknat.
vorig jaar heeft ze hele erg bronchitis gehad en ben bang dat ze dat nu weer snel krijgt met het zweten.
ik stap haar altijd goed uit en doe een zweetdeken om en kon dan 2/3 uur later terug om die af te doen, dan is ze zelf nog bij haar hals vochtig.

mijn staleigenaresse zei dat het misschien wel verstandig is om alleen haar hals en borst te scheren en dan een deken op te doen.
mijn vader is er fel op tegen omdat het onnatuurlijk is.

wat is nu verstandig? wat is het beste voor mijn paard?

gr. Cherish

lisjolienbob

Re: borst scheren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:17

Ik heb hetzelfde. Ik rijd de laatste tijd veel dressuur met mijn shetlander. Het gaat echt helemaal super! Maar het duurt echt een eeuwigheid voordat ze droog is. Ook staat ze best te pompen na de training. Ik stap zo'n 10-15 minuten uit, maar droog zal ze in die tijd niet worden.
Mijn instructrice zei vandaag dat ik ook haar hals, borst en misschien de onderkant van haar buik zou kunnen scheren. Dan kan ze haar warmte in ieder geval kwijt.

Ik lees nog even mee!! Haha!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:21

Ik heb een shet met heel veel haar. Staat altijd buiten (kan wel een stal in, maar dat wil ze niet, alleen als er eten te vinden is Knipoog )
Ook zij zweette steeds heel erg en ik heb eind oktober een deel van haar hals geschoren. Ze heeft verder nog steeds geen deken op. Kan in het werk haar warmte beter kwijt en is na het werk ook weer sneller droog. Als het buiten hard waait doe ik er soms na het werk een zweetdeken op. Tot nu toe ben ik erg blij hiermee. De shet is heel fit en gezond, geen last van snotneuzen o.i.d.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 19:38

mijn paard is een kruising fjord, maar staat wel in een buitenstal.
maar ik zit er vooral mee omdat ze dus vorig jaar bronchitis heeft gehad. vorig jaar was ze niet geschoren, nu zou dan de eerste keer worden.

GhostBuster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:45

hoi
ik had dat ook met mijn pony maar je kan ok gewoon een stuk van zijn nek en van zijn lies zo'n jacht model

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 21:49

ik ben zelf ook niet zon voorstander van scheren maar in dit geval waarschijnlijk wel beter is, wil ik zo weinig mogelijk scheren.
dus alleen hals en borst.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:40

Heeft iemand zijn paard zo geschoren en heeft diegene daar misschien een foto van?
Ben benieuwd!

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 09:23

Zo, lekker veel reacties Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:31

ik heb van het weekend mijn paard weer geschoren.
Na een kwartiertje werk was ze helemaal nat, dus toch maar weer geschoren.
Ze staat nog steeds 24/7 buiten, maar nu met een 300grams dek met hals.
Na het rijden is ze weer snel droog, en kan dus weer naar buiten.

Ik zou je pony wel scheren (uiteraard wel een dek op doen), als je pony sneller droog is, heeft je pony ook minder kans op bronchitis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:34

Er is hier en daar wel eea te vinden over scheermodellen hoor, velen gingen je al voor.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-CXZA3MBH.jpg

Mijn merrie vorig jaar. Stond zo zonder deken buiten. Niet scheren was geen optie, dan had ik ook niet kunnen rijden, ze was met alleen stappen al drijfnat over haar hele lijf en werd ook niet meer droog. Zo kon ze de warmte veel beter kwijt en was ze veel frisser.
Mijn shet scheer ik in de winter wel eens een smalle strook aan de onderkant van de hals met hetzelfde doel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:48

Mijn paard is vorige winter en ook deze winter volgens dit patroon geschoren.

Wordt in de endurance veel gedaan, zo kunnen paarden precies op de essentiële plekken hun warmte beter kwijt.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:55

Het lijkt mij het beste om haar gewoon te scheren. Ook wat lekerder voor je pony. Wel dan een deken op.

x

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:02

Anouar is zo geschoren
http://img182.imageshack.us/img182/3893/stal117hu0.jpg

Aan de voorkant loopt het in een punt, langs het borsttuig zegmaar.
Het scheeld heel veel qua warmte, maar toch heeft hij op z'n lijf nog haar om lekker warm te blijven (hij heeft wel een deken op om nog meer haar te voorkomen, hij staat 24/7 buiten)
Met dit patroon is een deken niet eens noodzakelijk