Schilfers/luizen in de winter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariettuh

Schilfers/luizen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 20:38

Hallo iedereen,

Mijn shetje heeft nogal last van schilfers. Misschien is het zelfs luis. We kunnen het nu nog niet met zekerheid zeggen omdat de 1 wel zegt dat het beweegt en de ander zegt van niet.
Ze heeft namelijk wel een behoorlijke schuurplek onder dr voorpluk zitten. Ik zeg zelf dat het luis is maargoed.
Ze staat samen met nog 7 shetjes. Die allemaal dezelfde schilfers hebben.

Wat nu te doen?
Als ze echt luis heeft? Ik las namelijk iets over een bepaald poeder hiervoor? Wassen is namelijk geen optie zo in de winter.

Mocht het toch alleen schilfers zijn. Ze heeft duidelijk jeuk. Wat dan te doen?
Wassen en scheren e.d. is geen optie omdat deze shetjes 24 uur per dag buiten staan en dekens geen optie is. Die slopen ze namelijk zo snel mogelijk.

Graag tips Lachen
Alvast bedankt!

Lenneke_

Re: Schilfers/luizen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 09:32

Even de DA bellen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:34

maar met schilfers?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:56

Tegen luizen kan ge-ent worden, maar ik weet niet of dit werkt. Verder zijn er middeltjes voor om te wassen. Ik zou als ik jou was zeker de DA even raadplegen.
Vallen de plukken haar er ook uit bij je shet?!

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 21:16

supertammy schreef:
Vallen de plukken haar er ook uit bij je shet?!

Nee dat niet. Ze heeft tot nu toe maar 1 schuurplek in dr voorpluk zitten.
Het was vandaag op een 1 of andere manier toch weer wat minder.

En de DA bellen zou ik best willen maar dit moet in overleg met de manege en die zijn er niet zo happig op. Ze staat namelijk met 7 andere shetjes in een buitenstal. De andere 7 zijn van de manege. We moeten ze dan allemaal na laten kijken. Kan de mijne ook niet apart zetten ivm de ruimte.
Alles moet nagekeken worden dan en dat laat mijn portomonnee niet toe helaas.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:34

Ik weet ook een pony die luizen heeft (en haar haar valt wel enorm uit!) en samen staat met een andere pony. Die andere pony heeft er geen last van vreemd genoeg...
Hopelijk kun je de manege ompraten dan, want het lijkt me voo rhet beessie ook niet echt fijn al die kriebels.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 22:43

Het schijnt dat meestal de kleinsten uit de kudde worden uitgezocht door luizen om te gaan wonen, dus daarom zijn shetten vaak de klos.
Mijn DA adviseert bij een vermoeden van luizen altijd eerst te wassen, en mocht het dan niet over gaan komt 'ie een huidkweekje nemen.
Wat betreft dat wassen: drie keer (met tussenpozes van eerst één week en dan twee weken) zou voldoende moeten zijn met een goed bestrijdingsmiddel dat je van je DA kunt krijgen en flink moet verdunnen met water. Als je er een mooie zachte dag voor uitkiest, zou het volgens mij prima moeten kunnen. Zeker als je alleen (ruim) de manen en staart doet. Als het regent worden ze tenslotte ook nat en het lijkt me voor de pony's fijn als ze van de jeuk verlost zijn.

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:45

Mijn shetlanders hebben ook wellis luis gehad. Dat had ik zelf van school meegenomen! Bij de dierenarts kregen we een soort zeep dat we met water moesten mengen.
Na 1x wassen was het al weg maar we hebben het voor de zekerheid nog een tweede keer gedaan.

Het is vervelend dat ze nu een wintervacht hebben. Wassen is dan geen optie.
Raadpleeg even je dierenarts, ik denk dat hij/zij er meer over kan zeggen!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:40

lisjolienbob schreef:
Na 1x wassen was het al weg maar we hebben het voor de zekerheid nog een tweede keer gedaan.
Het is vervelend dat ze nu een wintervacht hebben. Wassen is dan geen optie.
Raadpleeg even je dierenarts, ik denk dat hij/zij er meer over kan zeggen!

Ik had al een keer gepost, maar zal het nog iets aanvullen. Wij hebben onlangs het volgende advies van onze DA gekregen: wassen op dag 1, dag 7 en dag 21. Waarom? Met het gif krijg je alleen de levende beestjes weg, niet de eitjes. Daarom moet je dus in totaal drie keer wassen, omdat de eitjes uitkomen en weer levende beestjes worden. Het wassen moest met een plantenspuit of een spons, ruim op de staart en de manen, dus niet het hele paard kleddernat maken.
Wat betreft de wintervacht: het gaat bij ons om een ijslander met erg veel haar, maar de DA vond dat het op een zachte dag moest kunnen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:53

bij de voorpluk is meestal wel net de plek waar luzien zitten. wij hebben een redelijke kudde shetten, en het zijn altijd dezlefde die ze hebben. veeluispoeder werkt bij hun wel heel goed.

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:31

Ja indd wat je zegt Joy76, op een zachte dag zou het indd moeten kunnen met plantenspuit en spons.

Ik heb gisteravond op stal nog kunnen kijken maar het leek al weer minder terwijl het zaterdag weer meer was.
Ik zal nogmaals gaan overleggen met de manege om alle 10 onder handen te nemen. Het zal toch moeten gebeuren voordat de schuurplekken groter worden.

Thanks voor alle tips en info Lachen