Zomaar de deken af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonzjo

Zomaar de deken af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 11:56

He!

Omdat de eigenaar van mijn verzorgpony's niet meer zoveel tijd heeft om te rijden enz. heeft hij besloten om de deken gewoon af te doen.

Kan dit zomaar? Hij zegt dat ze vanzelf wel een deken krijgen (vacht dus Pling).

De paarden staan overigens overdag in het land (alleen als het niet te koud is) en snachts op stal.
Ze zijn gewent om de deken 24/7 op te hebben en ook zomers dragen ze hem (nee niet als het 30 graden is buiten hoor Knipoog)

De reden dat ze altijd dekens op dragen is dat hij ze niet wil scheren (niet mooi, ben ik mee eens, vind het niet mooi uitzien) en anders ze uiteraard sneller zweten, langer nat blijven (hij rijdt ook wedstrijden met ze).

Uiteindelijk heeft hij het maar bij 1 paard gedaan, een 3 jarige die niet zo vaak gereden word, dit is overigens zijn eerste jaar met deken, omdat hij toch niet wil dat zijn paarden een te dikke vacht krijgen.

Reacties?

BarbaLala

Re: Zomaar de deken af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:27

Als je nu nog de dekens van een paard haalt, gaat dat niet goed denk ik.
Bij ons op stal is dat ook gedaan, maar daar sta ik niet achter.
Paarden met een deken op produceren minder tot geen wintervacht, en als je dat in dit jaargetijde nog veranderd naar géén deken, groeit er ook geen wintervacht meer.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:33

Nu afhalen terwijl hij hem altijd op heeft gehad lijkt me ook niet zo'n goed idee nee.
Zomers een deken op? Ik hoop voor exzeem ofzo?

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:19

Nee gewoon winter deken Clown

Tot de 15 - 20 graden en dan gaan ze af, maar ze hebben daarom een hele dunne vacht. s' Winters komt er dan nog een onderdeken onder en daarover de gewone winterdeken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:22

Ok, maar dan zal ik je toch aanraden of de eigenar dan om de deken nu weer op te doen. Vriest buiten weet niet of de eigenaar het weet maar een paard die ook nog zomer's altijd onder dek heeft gestaan ga je toch niet midden in de winter terwijl het nog vriest de deken afdoen.. beetje raar.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 18:24

Nee oke maar ze hebben allemaal weer een dek om behalve 1 maar die heeft de deken maar een tijdje gedragen.

Vond het ook al niet gezond Clown

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:22

goedzo Knipoog

MyHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:20

Brr.. Ik heb het al koud bij de gedachte.. Hopelijk heeft dat paardje alweer lekker een deken op? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:12

Beetje vreemd die eigenaar, midden in de winter haalt hij de dekens maar af. Maar bij een gemiddelt nederlands lente weertje staan ze dik onder de deken? Nors opkijken

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-08 08:46

Alleen met de winterdeken (dus niet ook nog de onderdeken).

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 08:51

Volgens mij heeft de TS het over een driejarig paardje die nog niet lang een dekentje op heeft dus ook zomers nog niet gehad. Oke het ineens af doen en dan hoppa naar buiten is zeker niet goed! Let maar op het paardje krijgt heel stekelig haar! Lange harde heren er tussendoor.. Dit is een teken dat het dier het koud heeft gehad. Vind het erg sneu voor het dier maar ja eigenaar beslist he! Je kunt met hem misschien overleggen eerst een iets dunner dek en dan af maar weet niet of de eigenaar dit wil?

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:13

Je kan beter in de zomer dan de deken er af halen zodat ze er aan kunnen wennen, maar nu lijkt het me te koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:53

Vanaf 10/12 graden gaat bij mijn geschoren paard hooguit nog een regendeken op. Om tot 15-20 graden nog een winterdeken op te houden vind ik persoonlijk absurd.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 20:02

Paardje had de deken toch weer opliggen??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 08:38

Ik vind het belachelijk dat de dekens er nu vanaf gehaald zijn en ik vind het ng veel belachelijker dat er paarden zijn die tot 20 graden met een deken op lopen.
Mijn liep met die vorst onder een iets dikkere en nu met deze temp (10 graden) heeft ie alleen een regendeken op en als de zon fel schijnt en het ook maar neigt naar 15 graden gaat die er ook vanaf.

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 18:20

Ik snap jou helemaal alleen zij rijden intensief wedstrijden en als je pony dan de hele tijd loopt te zweten is het voor beiden absoluut niet fijn.
Ze lopen voor de kar wat zwaarder is dan onder het zadel, ze lopen ook marathon's.

Ook met 15 graden krijgen ze al een beetje vacht. Als je niet intensief hoeft te trainen en rijden dan zou ik ook niet dikke dekens op te gooien.

en ja ze hebben de deken weer op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:26

Judith_ schreef:
Beetje vreemd die eigenaar, midden in de winter haalt hij de dekens maar af. Maar bij een gemiddelt nederlands lente weertje staan ze dik onder de deken? Nors opkijken

precies mijn gedachten...

En nee, je kunt nu de deken niet zomaar afdoen. Het verschil wordt veel te groot... straks sta je nog met een onderkoelt paard, of eentje waarbij de kilo's ervan af vliegen doordat hij zichzelf warm probeert te houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:59

De ideale temperatuur voor paarden is juist rond de 5/10 graden. Het is niet zo dat als het 15 graden is ze vacht krijgen. Ze krijgen vacht aan de hand van de dagen die korten worden. Daardoor is het haast niet mogelijk om de vacht erg kort te houden.

Zomer's is het ook wel eens 15 graden of soms wel kouder, de dag daarna staan ze toch ook niet gelijk met een dikkere vacht?

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-08 19:24

Oke dat snap ik echt niet, hoe kan het dan dat die paarden een hele dunne vacht hebben, terwijl het aan de lengte van de dag licht?

En mijn andere verzorgpony (met andere eigenaar) staat nooit met dek op en toen het van het zomer plots zo koud werd kreeg hij weer vacht en toen het weer warmer was had ie weer een dun velletje Knipoog.

Punt 2: nee maar als het 1 dag zo warm is dan gebeurd dat ook niet, maar als het constant 15- is denk ik wel (weet neit precies bij welke temperatuur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:35

bonzjo schreef:
Oke dat snap ik echt niet, hoe kan het dan dat die paarden een hele dunne vacht hebben, terwijl het aan de lengte van de dag licht?

En mijn andere verzorgpony (met andere eigenaar) staat nooit met dek op en toen het van het zomer plots zo koud werd kreeg hij weer vacht en toen het weer warmer was had ie weer een dun velletje Knipoog.

Ik snap dat ook niet..
Ik ken best wel wat paarden die een gewone korte vacht hebben, zelfs die zonder deken staan..
Hoe kan dat dan??
Die paarden staan wel hoger in het bloed, óf bewegen heel graag uit zichzelf.. lijkt mij dan toch een gevalletje temperatuur ipv daglicht..??

Men zegt dat het idd aan de lengte van de dagen licht, maar ik blijf bij het standpunt dat temperatuur een grote rol speelt.. (deze is nl kouder als de dagen korter worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:17

Natuurlijk speelt temperatuur een rol, maar ook daglicht.

Als het zomers een paar dagen koud word maken ze niet ineens een dikke vacht. Het enigste wat ze doen is hun haren recht op zetten waardoor er een laagje lucht tussen blijft staan.
Als een paard elke paar weken moet verharen zou er geen paard meer over blijven, kost meer energie dan je denkt.

Tegenwoordig is er niet zozeer meer een lijn te trekken tussen de lente van de dagen en de temperatuur. Veel paarden zijn alweer deels begonnen met verharen, of in ieder geval hun zomervacht aan maken onder hun wintervacht. Dit komt omdat de dagen na 21 dec. alweer langer zijn geworden.

Ook in de zomer beginnen veel paarden alweer met hun wintervacht aan maken, na 21 juli word het namelijk weer korter. Ondanks dat er in september nog best een hitte golf kan komen. Je merkt er niet veel van, maar licht heeft wel degelijk invloed. Samen met de temperatuur.

Ook ik rij intensief en zie er geen nut in om met 15-20 graden nog met winterdekens in de weer te zijn.
Misschien is het niet jouw schuld dat ze dan nog dekens op hebben maar ik vind het absurd. Ze kunnen zelf hun jas immers niet uit trekken en worden dus haast gedwongen om in de warmte te staan met een dikke deken op....

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 07:49

Mmm, ik weet het niet. Mijn verzorgpony kreeg toch echt een vachtje en daarna vielen de haren er weer uit (ze vielen er echt uit!).

En ook zomers staan ze 's avonds te trappelen om weer naar binnen te gaan (ze staan overdag buiten) omdat ze het koud hebben. (ze krijgen niet direct eten, 1 uur erna ofzo, dus dat kan het niet zijn, en hoe kouder het is, hoe eerder ze er staan).