Kan een shetlander last hebben van zn wintervacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

Kan een shetlander last hebben van zn wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 11:26

Ik heb sinds december een shetlandertje als gezeldschap voor mijn paard.
Hij is nu een half jaar oud.
Alleen is nu het probleem dat ie op stal tegen alles aanschuurt wat ie kan vinden.
En nu zag ik vandaag zelfs dat ie al 3 kale plekken met korstjes op zn hals heeft van het schuren.
Zou die last hebben van zn enorme dikke wintervacht?
Wie heeft dit ook wel eens mee gemaakt en wat heb je er aan gedaan?

Ik dacht zelf nog aan scheren, maar hij is nog maar een half jaar.

Anoniem

Re: Kan een shetlander last hebben van zn wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:28

ik denk dat hij er geen last van heeft maar miss heeft hij wel luis of is hij allegies ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:29

waarschijnlijk luizen. shetlanders hebben daar erg snel last van. je zou hem goed onder kunnen poederen met veeluispoeder.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:32

Die van mij had het ook van de zomer toen ze een half jaar was. Toen viel ze erg uit en zat ook onder de klitten toen ik haar net had. Momenteel is het over. Ik zou de vacht niet scheren omdat ze die toch wel nodig hebben en vraag me af of je dat uberhaupt lukt op zo'n leeftijd. Misschien kun je een zachte borstel ophangen zodat hij daar aan jeukt en niet alles openschuurt.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 16:55

elinax21 schreef:
waarschijnlijk luizen. shetlanders hebben daar erg snel last van. je zou hem goed onder kunnen poederen met veeluispoeder.

Maar de vacht is dus zo dik, dat je met geen mogelijkheid er door komt.
En zijn luizen niet besmettelijk? want hij staat gewoon bij mijn paard in stal en die heeft nergens last van

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:58

om door die dikke vacht te komen kan je zoon honde borstel met metalen haren gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:06

tja het zijn beestjes dus die kunnen op je paard over springen, maar dit hoeft niet perse. en maak je over die vacht maar geen zorgen, dat poeder komt er wel, en bovendien vinden die luizen het zo erg dat het de huid niet eens hoeft te raken

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:56

Evelli schreef:
om door die dikke vacht te komen kan je zoon honde borstel met metalen haren gebruiken

Zou ik niet doen. Je haalt dan het huidvet los. Dat beschermt hem juist tegen de regen en kou.

Wat je zou kunnen doen is met een luizenkammetje op een klein stukje(warm plekje) kijken of het inderdaad luis is. Ik zou toch even de dierenarts raadplegen! Ik heb toen een soort zeep gekregen dat ik met veel water moest oplossen dan mijn pony's mee moest wassen.

Hoop dat het werkt!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:38

dat ging over het feit dat luizenpoeder niet door de vacht heen ging Knipoog met zoon borstel dus wel

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 18:26

heb luizen poeder geprobeert, maar dat helpt niks.
Va komt morgen langs, ben benieuwd of die er wat voor heeft.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:28

Heeft hij geen exceem?
Mijn shet schuurde uit wanhoop ook door in de winter (wel wat aan gedaan hoor;))
Had hij deze plekken al of is het opkomen zetten ineens? En als jij erop krabt wat is zijn reactie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 18:30

luizen is een optie, maar ik ken ook genoeg shets of andere "harige" rassen die tegen de verharing aan verschrikkelijke jeuk krijgen.
Mocht het luis zijn zal je waarschijnlijk moeten scheren wil je het goed behandelen.
Verhaart hij al?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:59

kijk hem na op luis of schimmel maar mijn shet was ook een half jaar toen die vreselijke jeuk kreeg tot kale plekken toe.
Ik de da gebeld en niks kunnen vinden, maar zij dacht dat het misschien nog met de veulenvacht te maken zou hebben.
Het feit dat ze van moeder zijn gehaald en misschien toch iets missen in de voeding, zijn vacht was ook helemaal niet mooi.
Er is toen biopsie genomen (van iedere zijde van de rug een plekje huid) en naar het lab hier is niks uitgekomen.
Ik heb een pot speciale vitamine gekregen en lijnzaad gekocht en toen ging het ietsje maar alles is pas echt overgegaan toen hij is gaan ruien en die rotvacht kwijt was en zijn mooie nieuwe vacht heeft gekregen.
Daarna nooit geen problemen meer gehad.