hoe paard laten wennen aan 24/7 buiten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

hoe paard laten wennen aan 24/7 buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 00:27

Hoi,
ik heb een luxe merrie, althans dat vind ik zelf. Helaas is er een probleem aan de hoefkatrol vastgesteld door de da. Ze staat nu op een pensionstal van alle luxe voorzien, binnenbak, buitenbak, mooie boxen ed. maar geen weidegang in de winter, wel op de paddock met 1 ander paard, of soms in de stapmolen. In de zomer een uurtje of 4 op de volle wei. Helaas is deze stal 30 km ver.
nu heb ik een mooie plek gevonden op 5 km van mijn huis, stalgeld is 80 euro p/m goedkoper, er is alleen een buitenbak. Dat vind ik wel jammer. De paarden daar komen alleen op box om te eten. dan gaan ze weer de 2 ha land op!

Zouden jullie deze overstap maken en zo ja, hoe laat je een paard wat altijd 0p box staat, wennen aan buiten? IK denk dat het nu zowiezo niet het goede seizoen is. Ik zit zelf te denken aan te verhuizen in april ofzo. Graag jullie tips en jullie meningen!!
groetjes Kim

ikke20

Re: hoe paard laten wennen aan 24/7 buiten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:31

verhuizen in het voorjaar/zomer. hier kan je het paard dan 24/7 op een kaal weiland zetten en langzaamaan aan het gras laten wennen en dan rolt het vanzelf de winter in.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:14

Wacht inderdaad op lekker weer.
Mijn paard is vorige zomer hier in juni op proef gekomen en gelijk dag en nacht buiten gezet in paddock met schuilstal. Helaas bleef ze in de regen staan de hele nacht en werd dus wel snipverkouden. Toen haar tijdens regennachten in de open schuilstal opgesloten zodat ze in elk geval droog stond en bij slecht weer een regendek opgedaan.
Het was een natte zomer met veel insecten en ze heeft wel wat kwaaltjes gehad als wat verkouden en geïrriteerde ogen.
Nu staat ze hier een half jaar en gewoon buiten in de winter (wel met dek) en gaat het prima. Ze is heerlijk fit en vrolijk.

Het gras hebben we wel voorzichtig laten wennen. Eerst een uurtje per dag, toen 2 uurtjes per dag en toen verspreid over de dag 4 uurtjes en al daarna al vrij snel de hele dag maar 's nachts nog op de paddock met hooi.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:00

Van het voorjaar lekker naar buiten doen.
Hou er wel rekening mee dat ze om etenstijd misschien wel bij het hek staat te zeuren. Laat je niet gek maken door te denken dat ze niet 's nachts buiten wil blijven. Daar wennen ze vanzelf aan, paarden zijn gewoonte-dieren

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 10:59

Mijn paard is begin april gekomen. Hij kwam van stal en had ondertussen geen deken meer op.

Hij is bij mij de 1e 3 nachten op stal gegaan, omdat hij afgeslacht werd door mijn merrie Bloos Maar toen dat goed ging, is hij zo 24/7 de wei in gegaan met schuilstal. Bij de eerste druppel regen stond hij al binnen Clown Haha! Helaas is hij dat ook al verleerd, dus nu staat hij liever drijf nat te regenen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:02

Mijn paard heeft ook katrol en staat sinds zaterdag dag en nacht op de wei, het gaat super en ik had dit veel eerder moeten doen.Hij rent er op los en loopt super, maar dat komt ook door de speciale ijzers die hij heeft.Als het aan mij ligt staat hij nooit meer binnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 11:02

Hij staat onder een 300 grams deken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:24

Gewoon doen. Van stal naar wei is altijd goed... nu is de voedingswaarde van het gras bovendien laag, zodat de gewenning naar vol jong gras vanzelf gaat.

Je paard de eerste dagen goed in de gaten houden, krijgt ze het koud? dan een iets dikkere deken op. Waarschijnlijk houdt ze zichzelf prima warm met lekker bewegen en eten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:44

Ik zou ook zeker verhuizen......
Ik ben ook met mijn paard (athrose) van 's winters binnen, en 's zomers paar uur op de wei, naar een stal gegaan waar ze 's zomers dag en nacht buiten stonden en 's winters overdag.

Ik zou ook mijn paard nu verhuizen, In het voorjaar is het gras erg rijk, en nu kunnen ze er langzaam aan wennen.
Bij ons hebben de paarden ook nooit last van het voorjaarsgras.

En alleen een buitenbak ben je zo aan gewend.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:53

wauw, dat klinkt 10x beter dan je voige stal!

Je kan je paard het beste zo snel mogelijk verhuizen, voor je het weet is het al zomer!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 18:39

thanxxx. Ga in februari verhuizen denk ik, dan heb ik carnavalsvakantie!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 18:42

lekker voor je paard dat ie dan lekker naar buiten kan Lachen

Zorg wel voor een reserve regendeken, want zeker bij de kennismaking met andere paarden wil er nog wel eens een deken sneuvelen... (of staat je paard dekenloos?)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 21:26

nee ze heeft een jas aan, zit er over te denken om nog maar een goeie rambo of rhino aan te schaffen

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:27

Zoals al gezegd is: In het voorjaar daar neerzetten en laten wennen.
In de winter gewoon laten staan.
Ik zou wel even opletten of je paard een goede vacht aanmaakt of dat je er een regendeken/waterdichte winterdeken op moet leggen...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 14:16

er is nu een tussenmogelijkheid om haar nu overdag buiten en snachts op boks en dan vanaf april ofzo (hangt van het weer af) om haar dan dag en nacht buiten te laten

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:26

als t wat beter weer word (en dat word t ook wel.. laten we hopen)
dan kun je je paardje gerust buite zetten Haha! (voedingswaarde is niet zo hoog)
Ik hoop dat ze zich beter gaat voelen.. lang leve de weiden Haha!