Regendeken 24/7 op, ook in de stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Regendeken 24/7 op, ook in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:07

Wegens mijn stof allergie heeft mijn pony een dunne regendeken op. Hij staat in een buitenstal en komt vaak in de wei (temperatuurverschil stal-wei is nihil). Hij heeft die deken 24/7 op (afgezien tijdens het rijden en borstelen natuurlijk Knipoog ) .

Ademt een regendeken genoeg? Of is het verstandig om een af en toe af te wisselen met een zomerdeken voor als hij op stal staat? Of zonder deken als de de verzorgster de dag erna voerdienst heeft?

(hij heeft vacht genoeg, ik heb deken pas opgedaan nadat hij zijn wintervacht had.)

Vonnie84

Re: Regendeken 24/7 op, ook in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 14:11

Die van mij staan al sinds oktober (?? zoiets) met een ongevoerde regendeken op stal en in de wei. Mijn inziens ademt het meer dan genoeg. Alleen m'n ene paard heeft wat last van schuurplekken op de borst. Maar dat heeft hij bij bijna alle dekens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 14:15

Ik heb de deken er in oktober opgegooid. Hij is nog niet gewassen Nagelbijten / Gniffelen is dat nodig? (meestal was ik de deken aan het eind van het seizoen, aangezien het toch snel weer vies word...)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:47

Ik heb ook een 0 grams regendeken 24/7 op mijn verzorghaf liggen. Dit puur om er voor te zorgen dat hij niet zo onder de pisvlekken komt te zitten 's nachts en overdag staat hij buiten, mocht er dan een buitje vallen dan staat hij wel droog.

Volgens mij ademt de deken genoeg, de vacht ziet er iig gewoon goed uit (mooi glad en glimmend).

De deken heb ik vooraf ook niet gewassen (is denk ik aan het eind van dit seizoen wel nodig Knipoog) maakt volgens mij ook niet zo veel uit, al kan ik me voorstellen dat als er veel haren in zitten deze wellicht schuurplekken kunnen veroorzaken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:10

Niet alle regendekens ademen genoeg. Ik heb er een paar jaar terug 1 paard met een soort eerste graads brandwonden van het broeien onder vandaan zien komen. Laat je dus goed informeren of het echt goed ademd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 16:14

Hij is niet warm onder de deken, dat zegt genoeg toch?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:17

Mijn paard staat ook 24/7 onder een regendeken. Dekens wisselen doen ze bij ons op stal niet, en aangezien ik dat zelf ook steeds lastiger vind ( buik begint een beetje in de weg te hangen) laat ik hem gewoon zo staan. Zolang de deken niet te warm is, en goed past ( en ademt ) moet het geen probleem zijn. Die van mij heeft er in ieder geval geen last van.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:12

Welshcobfan schreef:
Hij is niet warm onder de deken, dat zegt genoeg toch?

Vind ik wel. Ik voel regelmatig hoe hij er onder staat en als hij op stal moet blijven de hele dag en als het boven de 9 a 10 graden is laat ik hem af, dan wordt hij er wat zweterig onder en dat gaat stinken Haha! Volgens mij zijn regendekens echt niet 'gevaarlijker' dan gewone dekens, die ademen toch ook haast niet?

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:13

Mijn verzorgpaardjes staan ook 24/7 met een regendeken op.
Overdag kunnen ze hun stal gewoon zo in en uit lopen en lopen ze meer en deels in de paddock, maar 's avonds staan ze op stal (vanaf een uur of 9 tot ong. 7 uur 's ochtends)
Afgelopen weekend hebben we de dekens omgewisseld en zijn de andere naar de stomerij gebracht Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 13:57

Dan kan ik mooi met een gerust hart de deken oplaten Lachen
Bedankt!