Dekens ?????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knoevel

Dekens ?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 15:51

hallo bokkers.

ik heb sinds een paar weken een eigen paard. Super !
nou heb ik een vraag. het zit zo ;
ze heeft nu een dikke wintervacht en nooit iets van een winterdeken of wat dan ook gehad, ik heb alleen een zweetdeken voor na het rijden.
ze komt nu elke dag buiten, maar in de regen word ze erg nat. ik wil dus graag een regen deken, maar moet ik nou een gevoerde of wat , want ik zag er van 0 gram, 150 en 300 enzo... wat moet ik nou nemen. en is dat dan niet opeens een omschakeling, want ze heeft dus nu die wintervacht en daar staat ze ook gewoon mee buiten.. dus ik weet het allemaal niet.?
en daar bij komt ook kijken dat het wel fijn is als ze elke dag overdag die regendeken of heeft, met poetsen Tong uitsteken
maar is de omschakeling niet te groot ofzo... ik weet het egt niet...Tong uitsteken

HELP !! Lachen

wat zouden jullie doen ??

groetjes en een (_) van Knoevel

LucianoS

Re: Dekens ?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:21

ik zou voor een ongevoerde regendeken gaan omdat je paard nu gewent is om zonder deken te lopen(wintervacht)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:54

Hee Jen Tong uitsteken
Koop maar een ongevoerde regendeken, anders is die omschakeling wel te groot ja.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:56

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:57

voor de regen hoeft die geen deken op hoor! alleen ná het rijden wel. Want zomaar bezweet buiten zetten moet je niet doen. Als het dan regent kun je haar het beste een regendeken opdoen. Ik heb er zelf 1 van 200 gram opliggen en heb op het moment ook een pluizenbolletje dat altijd buiten staat. Maar als alleen een deken op wilt tegen de regen raad ik je dat af want dat is helemaal niet nodig Knipoog

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:01

Overigens, ik heb mijn haflinger met wintervacht ook een regendeken opgedaan. (inmiddels een andere want ze is geschoren)
De haren gaan plat liggen onder de deken.
Naar mijn idee kan je een ongevoerde deken opdoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:36

Waarom een deken? De vacht beschermt een paard nog altijd het best tegen regen en kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:37

HAR --> SV.

Het is niet toegestaan om je topic omhoog te schoppen voor meer reacties. Graag hier rekening mee houden in het vervolg Lachen

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:07

Als je paard een dikke vacht heeft is het niet nodig om een deken met vulling te gebruiken. Hij is er nu aan gewend om zonder te staan, dus eigenlijk zou je het beste een regendeken zonder vulling (oftewel 0 grams) kopen. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:08

Onze lieve heer heeft het paard een ontzettend goede ademende waterdichte deken gegeven Knipoog, die zich aanpast aan elke temperatuur, automatisch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:20

Gek dat hij nat word in de regen Knipoog Alleen de vacht word nat, de huid niet zo doende niet iets om je zorgen over te maken.

Een (regen)deken drukt op de vacht, word het koud zetten ze normaal gesproken hun haren uit waar een isolerend laagje lucht tussen komt. Dit houdt hun lekker warm, echter met een deken die de haren plat drukt kan dit niet meer. Zo zullen ze het eerder koud krijgen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:05

Gewoon lekker zo laten en volgende winter eventueel een deken om doen

Mips

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:41

Veel mensen vergelijken de natuurlijke omstandigheden van een paard met het leven van een paard nu. Ik ben het er helemaal mee eens dat het voor het paard het best is om hem zo veel mogelijk buiten te laten, zonder deken. Maar een paard in de natuur hoeft niet dagelijks een uur hard te trainen. Als een paard in de natuur moet vluchten voor een vijand is dat eigenlijk maar voor een korte periode. Een paard dat een uur lang gereden wordt, en dus erg bezweet kan zijn (niet alle paarden zijn dat natuurlijk Knipoog ). Is anders dan een paard wat een vluchtactie heeft ondernomen van (laten we zeggen) maximaal 10 minuten.

ik gebruik voor mij paardje wel een deken, maximaal 200 gram, daardoor blijft hij wat dunner in zijn vacht en raakt hij nouwelijks bezweet tijdens het rijden. En een beetje zweet kan natuurlijk gewoon drooggestapt worden. De keuze voor een deken ligt naar mijn idee heel dicht bij jezelf en je paardje. Als je veel traint met je paardje en hij raakt daarbij echt flink bezweet, ga dan een dun dekkentje opleggen (0 grams bijvoorbeeld)....dat kan dan altijd nog opgevoerd worden naar een dikkere deken.
Maar als je paardje tijdens het rijden maar een klein beetje zweet, laat hem dan lekker in zijn vachtje komen, dan volstaat goed uitstappen over het algemeen wel.

(Ik hoop hiemee niemand in het harnas te jagen hoor....dit is gewoon mijn visie, en misschien kan je er iets mee, zoniet. is dat ook prima....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:59

Mips, wat is het bezwaar tegen zweten dan?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:52

ongevoerde.. je paard is het gewent..

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 00:19

ik zou gaan voor een ongevoerde regen deken gaan !! Haha!

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:28

zonder deken, als hij zo'n dikke wintervacht heeft kan die daar wel tegen Lachen