In Januari scheren..Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

In Januari scheren..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 17:31

Mijn pony wordt in Januari geschoren voor de 1e keer.Naar mijn idee is ze nog nooit geschoren.
Op dit moment staat ze zonder dekens in dr teddyvacht Haha! Ze kan dag en nacht buiten als ze wil.Ze heeft een stal waar ze in kan + een stuk betegeld voor de stal met afdak erboven.

Ik ben van plan om snachts het af te sluiten dat ze alleen bij de stal en het afdak kan staan en niet in de modder.

Ze wordt dus helemaal geschoren.Geen model ofzo.
Ik twijfel nu alleen om dr benen wel of niet te doen? en dr hoofd? wel of niet?
Een stukje onder het zadel wil ik wel laten zitten.

De reden dat ze geschoren wordt is, Dr vacht is ontzettend dik en met rijden kan ze dr eigen nogal erg opfokken en is dan zeik nat.
Dat droog heel langzaam.Maar dat is niet het grootste probleem.
Wat wel een probleem is dat het natte zweet zegmaar opdroogt met plakkerig zand ? ofzo ertussen.Dit zit helemaal in die lange haren en dat gaat er zeer moeilijk af + een pony die dat zeer vervelend vind als je dat eraf moet poetsen.

IK ga nieuwe dekens voor dr halen.
Hoeveel grams raden jullie aan?En met of zonder hals?

Als iemand verder nog dingen heeft om rekening mee te houden?

Tivara

Re: In Januari scheren..Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:24

Hmm, vind het wel een hele stap van géén deken naar geschoren met dekens ineens. Weet niet hoeveel grams je nodig hebt Ik denk dat een deken met hals wel handig is in dit geval Ja Alleen even opletten dat je niet al je manen ineens kwijt bent Knipoog
Ik zou er alleen wel even rekening mee houden dat als je paard de hele dag en nacht buiten kan staan, dan ineens geschoren wordt en 's nachts niet meer z'n eigen gangetje kan gaan, hij/zij waarschijnlijk wel iets meer energie gaat krijgen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 20:29

Het is idd wel een grote stap.Maar als ik niet scheer en een deken op doe heeft ook weinig zin.denk ik.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:32

verschilt natuurlijk een beetje per paard.
maar als het mijn paard was zou ik m'n 300 grams onderdeken op doen met daaroverheen mijn
360 grams winterdeken met losse hals.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 20:33

Dat weet ik, dan had je eerder moeten beginnen met de deken Lachen Die van mij is in oktober geschoren, en staat nu onder 400 grams Lachen Overdag buiten, ;s nachts op stal

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 21:44

Bij de ruitershop zeiden ze dus dat ze als het niet vriest best onder een 350 grams kon. Maar lijkt mij nogal koud eigenlijk.

Wil iig een deken waar ik een hals aan kan doen.Voor heel koud weer.

Ze heeft wel hele lange manen die nogal snel in de knoop gaan. Dus misschien dat ik die moet vlechten dan als ze dr hals op krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:28

Ik zou als ik jou was dan deze winter niet meer gaan scheren.
In januari scheren is al best wel laat, omdat veel paarden dan alweer beginnen met ruien en als het dan ook nog de eerste keer is, en de eerste keer met dekens op...

Ik denk dat je het beter nu even met de dikke vacht vol kan proberen te houden en dan volgend najaar op tijd met dekens beginnen.
Als de vacht dan nog te dik blijft kun je dan altijd nog scheren.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 14:31

Ik zou haar wel niet kunnen laten scheren,Maar dan kan ze dus ook niet gereden worden.Ze gaat echt erg zweten en dan krijg je dat harde plakkerige er bijna niet uit . uit die haren.Ze vind dit echt vervelend en gaat dan gewoon bijna liggen met poetsen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:10

De mijne is twee weken geleden geschoren staat veel buiten en als het vriest heeft hij 500 gram onder. Nu staat hij met 300 gram lekker buiten te zijn.

Als je alleen haar hals nou eens scheert? Kan ze haar warmte goed kwijt. Wat betreft het scheren in janurarie, dat is geen probleem. Dekens zou ik beginnen met een 350 voor nu, een 200 gram onderdeken mocht het gaan vriezen en een licht gevoerde regendeken voor als het weer warmer word. Het liefst de waterdichte dekens dubbel zodat je kan wisselen mocht het doorregenen of kapot gaan.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:18

Weet niet of alleen de als een oplossing zou zijn.Want ze is echt overal zeiknat, onder het zadel en bij de flanken. ze fokt dr eigen heel erg op daardoor zweet ze zo.Ze staat dan ook Ineens zeiknat.
T is echt een stresskip.

Ik wilde de BR fashion + Br onderdeken gaan halen.

Of Br jos lansink met hals .

Heb voor nood een reserve deken liggen Een waterafstotende. Dus mocht er 1 kapot gaan zou ze deze zolang op kunnen. Dat ik de dag erna een nieuw kan halen. Heb niet echt veel ruimte om alles dubbel weg te leggen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:22

Zou ook niet meer in januari gaan scheren, zeker niet als het de eerste keer is, veel paarden beginnen dan met de rui, als je dan gaat scheren verstoor je het natuurlijke proces. Is het geen optie om voor die paar maanden die je nog rest, goed uit te stappen, een goede zweetdeken na het rijden op te doen en eventueel goed droog te wrijven.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 15:28

IK zou wel willen maar ze doet al nix meer dan een stapritje en dan is ze al zo nat. Meet een zweetdeken droogt ze ook amper. de deken is wel nat bovenop maar zij ook nog + het grootste probleem dat het zo in dr vacht gaat zitten en het er bijna niet af te krijgen is zonder dat ze er last van heeft.

Anders had ik dr ook niet geschoren.

T enige zou zijn als ik haar tot die tijd stil zou laten staan.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:13

Een jachtpatroon kan ook, ik weet helaas niet hoe dat zit in de januari maand, ik vroeg mij dit ook al af.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:21

ik raad je een streepmodel aan. Deze had ik vorig jaar ook, om dezelfde redenen als jij hebt.
Afbeelding

Afbeelding
Het zweten werd direct veel minder en was goed te doen!

Qua deken: een regendeken zal volstaan met nat weer. Maar het is natuurlijk wel een koude tijd om het te doen, ik deed het in oktober en mijn paard stond niet de hele dag buiten helaas. Dus misschien is het handiger na het rijden eerst goed na te drogen op de geschoren stukken en even een zweetdeken om te doen. ik weet niet hoe dik de vacht is maar je moet natuurlijk ook opletten dat ze het niet te warm krijgt.

Ik raad je af om de hele hals te scheren, alleen de onderkant een deel voldoet naar mijn inziens al.

Succes met je beslissingen!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:11

Ja een pony bij ons op stal had dit ook , en kon prima zijn warmte kwijt. Denk dat dit voor je pony wel een idee zal zijn!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:57

Ze staat inmiddels onder een 400 grams deken op gewoon dr wintervacht.Ze is nog niet geschoren.Dus dan zal ze nog een onderdeken moeten wss.

weemi_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:58

mijn pony had ook een deken aan en in december is ze geschoren en nu heeft ze wel een deken aan , een 400 gram dus het is perfect mogelijk

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:54

Arabian_Girl schreef:
Ze staat inmiddels onder een 400 grams deken op gewoon dr wintervacht.Ze is nog niet geschoren.Dus dan zal ze nog een onderdeken moeten wss.

heej, dus je bent van geen deken nu naar 400g gegaan? Dat is niet zo handig! Ze zal het nu giga warm hebben?

Of begrijp ik het allemaal verkeerd?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 12:36

Nee, Je begrijpt het goed.Ze stond gewoon zonder deken dag en nacht kon ze op de wei als ze dat wilden.
Heb er vorige week donderdag een 400grams deken opgelegd.
Dus als ze nu geschoren gaat worden zal er een onderdeken bij moeten.

Ze zweet niet onder dr deken.Ze is ook niet echt superwarm eronder
Had het liever ook niet zo gedaan.Maar het kon helaas niet anders.
Was op DA advies om dr spieren warm te houden (spierbevangen)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 21:17

Dus niet meer scheren in januari?
Mijn pony van 29 verhaart asl een idioot niet nomaal.
Dit is het eerste jaar dat ik haat niet geschoren heb.
Kan ik het beter in het voorjaar doen en wanneer dan?

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 23:07

ik moet zeggen heb mijn shetlander halverwege maart nog geschoren Lips are sealed
was ook zijn eerste keer, was het helemaal niet van plan, maar die pony ging kapot van de jeuk van zij haren, kreeg allemaal kale plekken, en dat ging door tot bloedens, borstelen en plukken kon ik er niet tegen op en had besloten hem te scheren, iedereen verklaarde me voor gek,ivm aanmaak zomervacht. Gelukkig had hij daarna een mooie zomervacht gekregen. Haha!
gewoon deken opgedaan en we zien wel.

ben nu ook van plan hem binnenkort te scheren, want hij is weer niet voor uit te branden en heeft een dikkere vacht dan vorrig jaar, maar eerst nog maar even nadenken wat ik ga doen.

even ontopic, is dat niet een beetje warm voor je paard en haar vacht en een dik deken op ?
ik zou je paard ook scheren als op die voorbeeld foto's zo kan ze wel haar warmte kwijt en hoef je haar niet helemaal te scheren, suc6 met je keuze.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-08 08:38

Ze voelt niet heel warm onder dr deken en ze zweet ook niet.Ze moest toen perse die deken op, anders had ik hem er pas op gedaan als ze geschoren was.
Als ze geschoren wordt.dan gaat ze helemaal.evt op benen en hoofd na.Omdat ze nu toch die deken op moet houden kan ik ze beter helemaal doen.
Ze zou vorige week al zijn geschoren Maar had dr deken nog niet + ze kon niet zo ver lopen toen.Dus wss deze week nu.