Deken voor veulen wat binnekort geboren wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Deken voor veulen wat binnekort geboren wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 22:50

Er wordt hier totaal overwacht binnen niet al te lange tijd een shetlandveulentje geboren. De moeder is niet gewend om binnen te staan. Heeft ook een pak haar van hier tot Tokio en is beslist geen stal gewend. Ze is inmiddels 24. Nu hebben we een stalletje geimproviseerd waar het niet te warm en niet te koud is, maar ik wil ze zoveel mogelijk naar buiten doen natuurlijk. Is het een goed idee om de eerste maand een dekentje op te doen? Of kan ik dat beter niet doen?

Zeeuwtje68

Re: Deken voor veulen wat binnekort geboren wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:52

fjordnina schreef:
Er wordt hier totaal overwacht binnen niet al te lange tijd een shetlandveulentje geboren. De moeder is niet gewend om binnen te staan. Heeft ook een pak haar van hier tot Tokio en is beslist geen stal gewend. Ze is inmiddels 24. Nu hebben we een stalletje geimproviseerd waar het niet te warm en niet te koud is, maar ik wil ze zoveel mogelijk naar buiten doen natuurlijk. Is het een goed idee om de eerste maand een dekentje op te doen? Of kan ik dat beter niet doen?

Nee niet doen, begin er niet aan! Het veulen heeft zijn eigen vacht hoor! Daar zorgt de natuur wel voor Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 22:58

Tja, de natuur zorgt er wel voor dat het veulen het met deze kou bij een geboorte niet gaat overleven. In de normale tijd van het jaar laat ik ze rustig lopen, maar dan is het toch altijd wel minimaal een graad of 6/7 buiten en zeker niet onder nul. Op dit moment geeft de meter namelijk -7 aan.

Met binnenkort bedoel ik dan ook binnen een week of 2.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:00

fjordnina schreef:
Tja, de natuur zorgt er wel voor dat het veulen het met deze kou bij een geboorte niet gaat overleven. In de normale tijd van het jaar laat ik ze rustig lopen, maar dan is het toch altijd wel minimaal een graad of 6/7 buiten en zeker niet onder nul. Op dit moment geeft de meter namelijk -7 aan.

Met binnenkort bedoel ik dan ook binnen een week of 2.

Meen je dat nu echt deze kou? Het is niet eens koud dat is het in Canada bv pas -22 waar heb je het over. Bloos

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:13

Op 8 januari jl werd ons Tinkerveulen geboren.. Met een heuse wintervacht!

Ik zou zeker wel zorgen voor een droge, windstille en tochtvrije plek met mogelijke verlichting waar je merrie kan bevallen. Dus een stevige schuilstal vól stro die je met een poort kunt sluiten. Hoogstwaarschijnlijk verkiest de merrie zelf deze plek boven een koude natte winderige weide. Zodra het veulen droog is, kun je beiden gewoon op de weide met een open schuilstal houden..

Overigens; vanaf zondag zou het weer omslaan naar stevig boven vriespunt...

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:36

inderdaad.
vanaf zondag gaat het weer dooien, dus ik zou het veulen geen deken opdoen.
laat de natuur zijn gang gaan.

als er in het wild een veulen geboren wordt in de winter, redt het veulen het ook Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 13:28

Het veulen is inmiddels geboren, vanochtend vroeg. Ze blijven nu even in de noodstal. We hebben net advies gevraagd aan de jager die hier rondloopt, hij is ook dierenarts. Hij zegt dat het met vorst wel verstandig is, maar zodra het vorstvrij is ( ook 's nachts) dan hoeft het niet meer. Hij vraagt het straks nog even na aan 2 andere dierenartsen die ook zo zullen komen.

Het veulentje heeft hier geen wintervacht, mar puur de gewone veulenvacht.

Als ik de natuur zijn gang zou laten gaan zou dit veulen doodvriezen. Dat is namelijk wat de natuur doet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 13:30

gefeliciteerd met de geboorte, rare tijd om te veulenen nu
ik zou hun in die stal laten met lekker veel stro, uit de wind, wintervachte vormt zich nog wel

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 17:00

Echt, als je ongelukken wilt geef je je veulen een deken aan.. Niet doen!
En zeker deken op, deken af is ontzettend onverstandig..

Zorg voor een beschutte stal en voor voldoende voeding voor de moeder (zodat ze goede calorierijke melk geeft)..

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:12

Mijn pony is ook in de winter geboren lekker met zijn eigen dekentje Afbeelding

Ik zou idd zoals al eerder gezegd geen deken omdoen!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:14

Een veulen kan zich goed warm houden.. Laat het veulen zeker de eerste paar jaar lekker vrij zonder deken lopen en andere dingen Knipoog

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 19:26

Hoi,
Wij hebben nu ook een veulen, maar die heeft nooit weerstand op kunnen bouwen. Omdat zij vrijwel nooit in de kou heb gestaan, alleen maar in stal. Wij zijn daarom aangeraden door veeartsen en vele mensen die er verstand van hebben om m deze winter een lichte grams deken op te doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:48

ik zou het veulen zeker geen deken op doen maar er wel voor zorgen dat moeder en kind in stal kunnen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:11

Géén deken, een veulen vriest heus niet dood bij enkele graden onder nul! Wintervacht komt vanzelf wel. Ik snap niet goed waar je het haalt dat het zonder deken doodvriest?! Verward
Ohja, als wij het écht koud hebben, heeft een ongeschoren paard het "frisjes".

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 12:18

hoi, ben ook geen voorstander voor dekens, mijn veulen is ook in de winter geboren. zorg gewoon dat ze wel beschut kunnen staan mocht het veulen het toch koud hebben dan gaat de moeder haar wel opwarmen met haar lichamswarmte

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:27

ik zou ze bij de echte vorst idd even binnen houden. zogauw het niet meer vriest weer lekker na buiten. of overdag buiten en s'nachts op stal

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:35

Waar denk je dat ze vandaan komen??? Ze hebben van zichzelf een hele mooie water en wind-dichte jas.....

Ze toch een schuilstal.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 13:38

Persoonlijk zou ik zorgen voor een schuilstal oid zodat het veulen uit de wind en op een droge bodem kan liggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:09

Ambiiee schreef:
Hoi,
Wij hebben nu ook een veulen, maar die heeft nooit weerstand op kunnen bouwen. Omdat zij vrijwel nooit in de kou heb gestaan, alleen maar in stal. Wij zijn daarom aangeraden door veeartsen en vele mensen die er verstand van hebben om m deze winter een lichte grams deken op te doen.

Precies, daarom moet je dit veulen geen deken op doen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:49

Een veulen juist vanaf de geboorte geen deken op doen! Zodra je straks, als het niet meer vriest, de deken er af haalt, dan krijgt ze het pas koud en heb je binnen een mum van tijd een ziek veulen. Veulens worden in de natuur ook wel eens rond maart geboren dacht ik Knipoog en dan kan het soms nog raar weer zijn! Het kan dan best vriezen, maar die veulens vriezen niet zomaar dood. Die hebben dan iets opgebouwd!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:32

Jullie praten wel makkelijk zeg, Maar een jong beestje wat net in de wereleld komt kijken midden in de winter, is nog aardig zwak en vatbaar!!

een longonsteking is er zo, en een klein humpie, moet het maar zien te overleven.

ben benieuwd wat je nu besloten hebt?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:35

Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar al 2 veulens ter wereld gebracht in de maand december en die hebben het beide overleefd.

Edit : en daar had ze gewoon een schuilstal die niet volledig dicht was en waar maar een klein laagje stro in lag..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:50

Wat je zegt over een maandje een deken om doen is ook niet verstandig want als je er eenmaal aan begint kan je niet meteen daarna weer zonder laten staan , maar dit begrijp je natuurlijk wel

Een veulen heeft zijn eigen vacht, maar het is misschien niet erg als je de eerste paar weken ze even in een (schuil)stalletje zet
Zodat het veulen een beetje eraan kan wennen

Misschien een idee;)
Ik kan niet wachten op foto's Haha!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-08 21:38

Buckje schreef:
Jullie praten wel makkelijk zeg, Maar een jong beestje wat net in de wereleld komt kijken midden in de winter, is nog aardig zwak en vatbaar!!

een longonsteking is er zo, en een klein humpie, moet het maar zien te overleven.

ben benieuwd wat je nu besloten hebt?

Ze praten inderdaad te gemakkelijk. Wat ik namelijk niet verteld heb (roept warschijnlijk een hele lading commentaar op) is dat er een aantal dagen ervoor nog een merrie geveulend heeft. Dit wisten wij niet en wij troffen dus een doodgevroren veulen aan in de weide.

Ik heb het advies van de 3 (!) dierenartsen opgevolgd. Zodra het iets boven nul is staan ze in de weide, anders in het stalletje. Daar kan de temperatuur geregeld worden en zetten we hem op een graad of 4,5. Vorstvrij zeg maar.

Ze is nu lekker levendig en helemaal happy.