paard stijf van de kou

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

paard stijf van de kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 22:21

hallo boksters en bokkers,
Gezien de kou is mijn paard erg stijf.. ik ga haar niet stil laten staan en gelukkig is onze (buiten) bak nog enig zinds berij baar.. als ik nu ga rijden dan:
* laat ik haar eerst een half uur in de molen warm lopen met haar denkens op en bandages om.
* rijd ik haar met rondom bandages
* rijd ik haar met fleece gevoerde regendekentje

maar nu word haar hele hoofd nog zo bevroren tijdens het rijden, ik heb haar baard en snor haren al even geknipt want daar zit het meeste ijzel in, maar wat kun je verder doen aan de bevroren oren, wimpers en koude neus?

ik dacht misschien nog een oornetje o.i.d.

of vinden jullie dat het nu echt te koud is om te rijden?
wat doen jullie er aan om te zorgen dat je paard zo ontdooit mogelijk is en blijft?

Loody

Re: paard stijf van de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:22

muts op? hihihihih..sorry...

niet veel..het is ook niet erg..

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:23

oren zou ik niets aan doen. Dat haar is er voor bedoeld om de kou buiten te houden. Zolang het op het haar zit en niet in de oren zou ik me er niet druk om maken

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:25

Mijn paarden staan 24/7 buiten en geloof me die zitten in die haren ook helemaal onder het ijs. Is alleen maar een goed teken, dus niet afknippen Knipoog

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:25

zodra je paard wat langere tijd beweegt heeft die het heus niet koud meer hoor.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:26

Woon je op de noordpool ofzo?
Kom op zeg, die paar graden vorst..
Bovendien is het overdag gewoon boven nul dus je paardje zal echt niet bevriezen. Goed warmstappen is belangrijk maar je hoeft echt niet met deken te rijden of bang te zijn dat de snorharen bevriezen. Bandages zullen weinig warmte geven. Uitrijdekentje als je uitstapt, verder geen mietje van je paard maken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:27

Paarden kunnen veel beter tegen de kou dan wij. Waarom knip je nou zijn tastharen af. Denk je echt dat hij door die paar haren het kouder heeft? Nou kan hij fijn zijnneus stoten aan alles wat koud is want hij heeft zijn tastzin niet meer. en die baard, ja die zal ook wel veel kou veroorzaakt hebben. Die zit daar omdat zijn kaak dan warm blijft. Dat er ijzel aan blijft hangen wil alleen maar zeggen dat hij goed isoleert. En dus dat je paard het niet koud heeft.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:28

ik kwam vandaag bij mijn pony aan, en hij had het ijs in zijn manen, baard, staart en snorharen hangen. Op zijn rug lag allemaal rijp
héérlijk toch? betekent volgens mij dat de buitenkant van zijn vacht niet warm is, en hij dus alle warmte weet vast te houden (ik wil gerust ruilen van winterjas met hem nu!)

ik zou niet te veel frutsels om je paard hangen straks istie opeens van suiker!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:32

stijf zijn met kou kan ook iets betekenen. Heeft ze ergens last van?

Vandaag kwam de da een paard keuren en die vroeg of het paard door deze kou stijver was als normaal, dit kan ook al het een en ander betekenen zei hij.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:35

Ik zou als ik jou was juist de haren niet knippen, die zitten er niet voor niets..
kan idd zijn dat je paard wat stijver is dan normaal, hoorde er meer mensen op stal over..
ben zelf ook wat stijver nu t zo koud is.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:38

Mijn paardje heeft ook elke keer een ijs in zn haren maar hij heeft het daardoor echt niet kouder.. Die haren zou ik ook niet verder afknippen! is ook niet echt logisch, jij scheert je hoofd toch ook niet kaal omdat er ijs in blijft hangen? lijkt me niet echt warmer..

Verder stap ik in en uit met uitrijdeken. Maar dat ook alleen als het echt koud is, ik rij in een bak die best op een open vlakte ligt en soms is die wind nogal guur.

Ik zou m in ieder geval echt niet zo dik inpakken. Zodra hij beweegt krijgt ie t vanzelf wel warm. Is je paard overigens niet door iets anders stijf? Misschien wat langer losrijden en langer uitstappen..

julie_flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:39

Geen snorharen of baard afknippen! die zitten er met een reden..

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:52

Hoe oud is je paardje?
Oude paarden zijn meestal stijver met de kou..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:54

En weer is er een barbypaard geboren.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:00

De mijne is een weekje terug geschoren en krijgt alleen tijdens het stappen een uitrijdekentje om. Heeft nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:14

doerakje schreef:
wat doen jullie er aan om te zorgen dat je paard zo ontdooit mogelijk is en blijft?

Het paard zoveel mogelijk paard laten zijn!
En ook nièt de baard en snorharen eraf knippen en met dekens en bandages in de weer gaan. Boos!
En een paard bevriest niet hoor.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:17

Hahaha, heb je bandages om omdat dan zijn benen lekker warm blijven Haha!?
Je helpt je paard niet door zijn baard af te knippen, die zit er ook met een reden Knipoog. Het is een paard, als je hem geschoren of onder dekens hebt staan, is inrijden tot hij warm is met een dekentje genoeg en daarna houden ze het prima Ja.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:19

ijs zorgt ook voor een issolerende laag, ik zou wel eens willen dat ik zoveel haar op mijn hoofd had, en daarnaast als je zelf zou gaan hardlopen met dit weer vind je het op een end best lekker frisse lucht en wat kou, maar je moet niet zomaar stil gaan staan!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 23:22

doerakje schreef:
hallo boksters en bokkers,
Gezien de kou is mijn paard erg stijf.. ik ga haar niet stil laten staan en gelukkig is onze (buiten) bak nog enigszins berijbaar.. als ik nu ga rijden dan:
* laat ik haar eerst een half uur in de molen warm lopen met haar denkens op en bandages om.
* rijd ik haar met rondom bandages
* rijd ik haar met fleece gevoerde regendekentje

maar nu wordt haar hele hoofd nog zo bevroren tijdens het rijden, ik heb haar baard en snor haren al even geknipt want daar zit het meeste ijzel in, maar wat kun je verder doen aan de bevroren oren, wimpers en koude neus?

ik dacht misschien nog een oornetje o.i.d.

of vinden jullie dat het nu echt te koud is om te rijden?

Weet jij wat een paard allemaal kan zien? En nog veel belangrijker: waar een paard níets kan zien?
Vlak onder de neus en mond kan een paard helemaal niets zien. Dáárom zit die "baard" daar. Dit zijn tastharen, en die heeft een paard nodig om dingen vlak onder zijn mond en neus waar te nemen.

Dat er rijp op de tastharen zit is op zich niet vreemd. Haren geleiden de warmte heel slecht. De tastharen zullen daardoor niet zo warm zijn als de neus van het paard. Als het buiten vriest, dan zijn (de uiteinden van) de tastharen dus ook onder het vriespunt. Als de vochtige ademlucht van een paard (de "wolkjes" die paarden en mensen uitademen bij koud weer) hierlangs beweegt, ontstaat er rijp (= ijsafzetting) op die haren.

Dit is niet erg, want de haar zélf voelt niets, want die bestaat uit dood materiaal. Zolang het ijs maar niet op de huid ligt is er niets aan de hand.

Hetzelfde geldt voor alle vacht van een paard. Als er op een paar centimeter afstand (want dikker is een wintervacht niet) van een warm paard (37°C?) ijs kan liggen, dan betekent dit dat de vacht bijzonder goed isoleert. Als een paard het te koud heeft, dan gaat het rillen, en dan pas hoef je je eventueel zorgen te gaan maken. Als een paard niet rilt, dan is er meestal niets aan de hand.

Als je ervoor zorgt dat een paard de hele dag voldoende ruwvoer heeft, dan kan een paard zichzelf "warmstoken". Dit ruwvoer wekt namelijk tijdens de vertering in de darmen warmte op. Verder is het natuurlijk altijd goed als je paard voldoende kan bewegen, want ook die inspanning zorgt voor warmteproductie.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 18:04

jongen jongen, val lekker over me heen omdat ik een het beste wil voor mn paarden..
mijn paard is idd wat al wat ouder,
bovendien is het hier echt niet boven nul, de hele week al rond de min 5 over dag....
als jullie nou de mensen af gaan vallen die hun paarden mishandelen, inplaats van mij bekritischeren omdat ik het mijn paard zo fijn mogelijk probeer te maken.

nog even over die snor haren, ik heb ze niet afgeschoren dus er zit nog lengte genoeg aan om mee te kunnen voelen, er kan alleen geen ijspegel meer van ontstaan......

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:22

De vraag is alleen: Wat is fijn voor het paard? Wat denk jij dat fijn voor het paard is. Blijkbaar zit daar een verschil in volgens de meesten die hier gereageerd hebben. Het zou je uit kunnen nodigen je wat te verdiepen in de vraag. Lees eens een boek...(of twintig, dan kun je ook vergelijkingen maken tussen allerlei stromingen)
Dat je een boel zorg hebt voor je paard en het beste met hem voor hebt dat is duidelijk.

Over je heen vallen? Ik dacht al wat doe ik hier nou op de grond Blauw oog

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:24

Je kan ook kijken naar de tips die zijn gegeven in plaats van je aangevallen te voelen.. Ik rij zelf ook op een ouder paardje en in en uit stappen met een uitrijdeken is voor hem genoeg als het heel koud is..

En wat langer losrijden en langer uitstappen wil ook wel helpen om de stijfheid te voorkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:28

doerakje schreef:
omdat ik een het beste wil voor mn paarden..

Wat jij 'het beste' en 'zo fijn mogelijk' vindt of denkt te vinden, hoeft dus helemaal niet 'het beste' en 'zo fijn voor je paard' te zijn. Het kan zelfs nadelig tot slecht zijn wat je doet.
Het zou goed zijn om je eens te verdiepen in het wezen paard, dan zou je bijv. weten dat een paard de -5 prima aankan en dat je nooit aan de snorharen mag komen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 19:53

Hihi, ik weet hoe je je voelt.
Toen ik vanmiddag van die bevroren snorharen zag had ik het ook zo met haar te doen, maar toen ik met mijn hand door haar vacht ging werd ik ineens jaloers. Nadat ze een hele dag in de kou had gestaan was zij nog helemaal warm onder d'r vachtje!
En ik maar bevroren pootjes hebben.
Gelukkig is het bij paarden anders geregeld en voldoet een lekkere wollen of fleece deken met in en uit stappen. Lachen
1 ding helpt, probeer je niet je paard in jou te laten verplaatsen maar probeer jezelf in je paard te verplaatsen.
Beetje moeilijk gezegd maar wij mensen willen lekker naar huis en in een kleinere kamer lekker slapen. Dat wens je je paard ook en geeft hem/haar een stal.
Maar als jij je in je paard verplaatst dan kom je er ineens achter dat een stal best gevaarlijk is voor prooidieren, je kan geen kant op, en een weide is veel veiliger zodat je om je heen kan kijken.
Zo is het met de kou ook, als de vacht nat en bevroren is betekend het niet dat zijn of haar huidje het ook koud heeft Lachen
Ik weet dat het weinig nut heeft omdat ze nu een lekkere vacht heeft maar ik gooi er nog wel een wollen deken overheen als ik ga rijden Lachen, heb ik er zelf ook een goed gevoel bij Haha!

Ps: Als bandages nat worden (regen, sneeuw etc) dan trekt de kou erin en dat is wel slecht voor de beentjes, dus let er wel op dat ze goed droog blijven anders heb je een nog stijver paardje Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:28

doerakje schreef:
jongen jongen, val lekker over me heen omdat ik een het beste wil voor mn paarden..
mijn paard is idd wat al wat ouder,
bovendien is het hier echt niet boven nul, de hele week al rond de min 5 over dag....
als jullie nou de mensen af gaan vallen die hun paarden mishandelen, inplaats van mij bekritischeren omdat ik het mijn paard zo fijn mogelijk probeer te maken.

nog even over die snor haren, ik heb ze niet afgeschoren dus er zit nog lengte genoeg aan om mee te kunnen voelen, er kan alleen geen ijspegel meer van ontstaan......

Ik wilde je nergens op aanvallen en heb dat bij mijn weten ook niet gedaan. Ik ging (en ga) er vanuit dat je die snorharen niet met kwade bedoelingen hebt afgeschoren, en dat je inderdaad het beste met je paard voorhebt. (Anders zou je dit topic ook niet hebben geopend.)

Je moet echter niet uit het oog verliezen dat een paard paard is en een mens mens. Mensen hebben geen isolerende vacht en geen functionele baardharen. Als het zo koud is dat er ijs in een mensenbaard hangt, dan voelen wij die kou ook op onze (gezichts-)huid.

Verder is de mens ontstaan in Afrika en heeft deze zich pas relatief laat verspreid naar noordelijker streken. De mens is evolutionair gezien nog steeds "gebouwd" op warme gebieden. Mensen zijn goed in staat om warmte kwijt te raken, onder meer door een relatief groot huidoppervlak, zeer lichte beharing en een efficiënte manier van zweten.

Het paard is ontstaan in centraal Azië, aan de zuidranden van de ijsvlaktes die daar toen lagen. Dit waren gebieden waar een landklimaat heerste (en nog steeds heerst) en waar dus zeer koude winters (enkele tientallen graden onder nul) geen uitzondering waren. Een paard is veel beter in staat om zich warm te houden, dan om zich te koelen. Zelfs de lichter gebouwde rassen hebben relatief minder huidoppervlak dan de mens en bovendien een vele malen beter isolerende (winter-)vacht. Bovendien hebben paarden een veel efficiëntere "kachel", doordat ruwvoer in hun darmen fermenteert en daarbij warmte produceert.

Wanneer wij het voor ons buiten te koud vinden, dan is dat nog niet meteen "zielig" voor paarden.
Ook gezonde paarden van de slankere, lichtere rassen (zoals arabieren) kunnen tegen enkele graden vorst, zolang ze maar voldoende ruwvoer hebben en wintervacht hebben kunnen vormen.