Geen water in de stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Geen water in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:46

Hoi,
Bij ons zaten de leiden etc bevroren en dat heeft mn vader dus allemaal (weet ik hoe) weer goed gemaakt en de leidingen uit gezet ofzo, er komt dus geen water uit de automatische drinkbak in de stal want als het blijft vriezen viezen de leiden kapot. Mijn pony staat 's nachts binnen, is het niet gevaarlijk om een specie kuip met water in de stal te zetten? Ze moet toch kunnen drinken..

karinFTbing

Re: Geen water in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:48

Als jou pony geen gevaarlijke dingen in stal uithaalt niet hoor Knipoog
Wij hebben altijd speciekuipen staan, er gebeurd nooit iets en de zijn groot genoeg waardoor ze niet met hun been kunnen vast komen te zitten ofzo Knipoog
Zet hem gewoon in de hoek van de stal dan is er niks aan de hand hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:49

Is bij ons op mijn vorige manege ook wel eens gebeurt, toen kregen ze allemaal een emmertje.. Lachen

mrie

Nou kan niet zoveel kwaad hoor. Alleen zal die kuip ook gewoon dicht vriezen.Je kunt beter een keer op vier vijf per dag een emmertje water aanbieden. Een paar nachtjes zonder water overleeft je pony echt wel hoor.

xsimone

Mijn pony heeft ook (tijdelijk) geen water meer, maar bij ons krijgen ze gewoon regelmatig water.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:50

ik heb hier ook last van ontdooi ik alles en binnen paar uur zit alles weer dicht. ik heb alleen een paard waar ik geen emmer/speciebak in de stal kan zetten dus als er nog tips zijn?

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:51

Oh dat komt me bekend voor. Vroeger op de manege ook altijd, alle paarden en pony's zonder water en wij als verzorgstertjes mochten weet ik veel hoeveel emmers uit de wc's halen Vork

Erg vervelend is het wel maar voorkomen kun je het ook niet.
Een emmer in de stal snachts kan niet veel kwaad denk ik zo. Lachen

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:52

Die van mij staan buiten, waterleidingen dichtgevroren, ze eten sneeuw en likken aan het ijs. Overleven ze wel hoor, over paar dagen is het weer over met het vriezen....

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:53

Als je een emmer neer zet moet je wel even voor de zekerheid het hengsel eraf halen Knipoog Is toch wat veiliger Knipoog

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:55

Wij hebben dat vorig jaar ook gehad. Ik heb de paarden toen water gegeven voor ik naar bed ging, rond 12 uur en ´s ochtends heeft m´n vader ze vroeg weer gegeven, rond 6 uur. ´s nachts drinken ze volgens mij ook niet zo veel.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 19:57

karinFTbing schreef:
Als je een emmer neer zet moet je wel even voor de zekerheid het hengsel eraf halen Knipoog Is toch wat veiliger Knipoog

Goeie tip Knipoog Ik ga om half 9 een emmer water neerzetten en dan zal ze moeten wachten tot morgen

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 20:02

Dat houd ze wel vol hoor Knipoog Ze hebben 40 liter per dag nodig (geloof ik..) in een emmer zit 10 voor de nacht, dan zou ze overdag voorlopig maar wat meer moeten drinken Knipoog Kan geen kwaad hoor Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:07

Speciekuip, vriest ook niet zo snel dicht door het grote oppervlak, s'ochtends zijn alleen de randen aangevroren maar er is altijd wel een gat in het midden...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:16

Ook de drinkbak van mijn paard is bevroren, hij heeft nu ook een emmertje, koud water gemixt met gekookt water, zodat het niet IJSkoud is (hij is nogal gevoelig voor koliek).
En dan wat strootjes erin, dan bevriest het niet zo snel Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:22

Als je geen emmer of kuip neer kan zetten, hang dan een emmer op aan een (halster) touw op een goede hoogte.

En tegen het vriezen (heb het zelf zelfs buiten op het weiland, werkt echt) kun je er een flinke pluk hooi bovenop leggen. Mocht het zo hard vriezen, dan vriest het niet helemaal dicht. Een neus is genoeg om het dunne laagje ijs dat zich tussen het hooi vormt weg te drukken.
Al denk ik dat ze het hooi in de stal eerder weg eten als buiten op het land, waar ik overal stapels hooi neerleg.
Om dit weg eten te voorkomen, kun je ook een emmer neerzetten/ophangen, waarin je een gote plastic deksel van bijvoorbeeld zo'n grote mayo-emmer op het water legt. De plastic deksel moet wel zo groot zijn dat het (bijna) de randen van de emmer raakt, en je steekt er met een schroevendraaier allemaal gaatjes in. Als het dan dichtvriest, zijn het alleen de gaatjes die dicht zitten. Ook hier is alleen een neus nodig om door het dunne ijs heen te drukken.

Ik weet niet wat voor stal je hebt, maar voor wij dat warmte-bewegingssysteem hadden, werden 1x de leidingen goed geisoleerd en dat heeft heel wat winters gefunctioneerd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:38

Gewoon een speciekuip in de stal moet geen probleem zijn. De problemen zijn groter als je paard te weinig drinkt. De kans op koliek neemt heel snel toe als ze tekort water krijgen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:43

Oh kan best hoor Ja Alleen af en toe controleren of het niet bevroren is en of je pony er niet in gepoept heeft Nagelbijten / Gniffelen (Deed mijne best vaak *LOL* )

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:44

ik geef een paar x per dag een emmertje en maak het ijs in de bak steeds stuk voor het geval ze het emmertje leegdrinkt.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:49

Het beste is om een balletje met een touwtje eraan on de bak te leggen. Als je het touwjte onder een steen in de bak leg blijft het water in beweging. Een paar stenen is ook goed om te voorkomen dat de bak van zijn plaats komt. Ik weet niet of een beetje stro helpt tegen bevriezen. want planten in een vijver bevriezen toch ook??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:49

op mijn vorige stal deed de stalhouder water in de voerbakken
en het voer ging dan op de grond

en ze deden dat 3x per dag,en als jezelf op stal kwam kon je ook water bijvullen.

waar ik nu sta is geen waterbak,er hangt een grote voerbak waar steeds schoon water in gedaan word
er word 4x per dag gevoerd en ook water ververst.

en omdat de warmte best blijft hangen in de containerbox bevriest het maar met een dun vliesje! Haha!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:11

tip: tennisbal in de speciekuip; zo blijft het water in beweging en vriest het niet dicht.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:35

eten ze die niet op?haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:40

zo'n speciekuip heeft weinig zin. Je kunt beter gewoon elke dag een emmer water brengen (of vaker per dag) want dat bevriest nu binnen no time. Maar het schuint dat het morgen weer gaat dooien Knipoog

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 23:45

hier gaat overdag een paar uur het water erop, zodra het vriest gaat de kraan dicht en drukken we de leidingen leeg, voor de nacht gooien we alle voerbakken vol met water, werkt prima Ja

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:22

op de stal waar ik sta staan bij alle paarden plastic bakken in de stal.
Ik heb zelf zo'n hele flexiebele bak gekocht.