deken vraag???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_speedy

deken vraag???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-07 14:02

hallo.

ik heb een vraagje, ik wil mijn appaloosa merrie een deken om gaan doen.
Veel zeggen er dan dat het zo'n dekenpaardje gaat worden.
War voor deken moet ik er dan allemaal voor aanschaffen kan iemand me dat vertellen???.
en zijn er mensen die hun paardje ook helemaal geen dekens omdoen??
ik wil zo'n dun dekentje gaan kopen en die dan omdoen voor in stal het is toch een beetje warmte maar ook weer niet erg.
wat vinden jullie??

groetjesss Haha!

pompompom

Re: deken vraag???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 14:06

Een deken hoef je voor warmte nu niet meer te doen, als het goed is heeft je paardje zijn wintervacht al aangemaakt en heeft hij dus geen deken nodig voor warmte.

Een deken kun je zodra het wat kouder word na de zomer gebruiken om de wintervacht tegen te gaan, of als het paard is geschoren om de vacht te vervangen.

een zweetdeken kun je wel na het werk gebruiken als het paard nat is, zodra hij droog is moet je die ook weer af doen.

dus in jouw geval zou ik geen deken meer gebruiken dit jaar, tenzij je je paard gaat scheren.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:13

ik zou geen deken meer gaan opleggen nu.. Het is nu onder de nul graden. Als je paardje er nu tegen kan, kan hij dat straks ook nog wel Knipoog Bovendien heeft je paardje nu een wintervacht die hij uit kan zetten als het frisjes is. Als je er een dunne deken op legt, worden de haren platgedrukt, met als gevolg dat de vacht zijn isolerende werking kwijt is en hij ook geen warmte krijgt van de deken die je op hebt gelegd. Mocht je volgend jaar bijvoorbeeld een dunnere wintervacht willen, kan je in augustus/september beginnen met een zomerdeken als de dagen korter worden en een steeds dikkere deken opleggen naar gelang het kouder wordt..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:07

PP-->SV

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:52

Als je aan dekens wilt beginnen om de reden die je geeft zou ik het niet doen. Het wordt dan op den duur idd een "dekenpaardje".
Als het kan gewoon lekker "naakt" rond laten lopen. Bovendien is het nu nogal laat om er nog mee te beginnen.
Mijn paard heeft ook altijd dekens op gehad, ik wou die nu voortaan af gaan laten maar het gaat niet. Haar wintervacht is van zo'n slechte kwaliteit dat het geen warmte meer vast houdt.

Als je dan toch met dekens wilt beginnen moet je wel opletten dat ze het niet te koud krijgt, een dun dekentje drukt de haren plat dus die kunnen geen warmte meer vasthouden. De kou komt tegen het deken en omdat dat dun is houd het de kou niet tegen en de warmte van het paard niet vast. Dat heeft dus niet veel nut.

Ik werk meestal met een 0 grams regendeken (daar is het nu te koud voor) een 200 grams outdoordeken (die heeft ze nu op) en een 300 grams outdoordeken. Als het echt ijskoud wordt die ik onder de 200 grams nog een 300 grams staldeken maar dat is met dat klimaatje hier niet snel nodig.