'Tranquigel' verdoving, dosering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

'Tranquigel' verdoving, dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 15:55

Het is bestemd voor een stevig kwpn tuigpaard van 1.70 hoog. Hij word voor het eerst in zijn leven geschoren.

Tranquigel ®
10 doseringen (dierengeneesmiddel vrij)

Bevat per dosering pasta 35 mg acepromazine base (als maleaat)

Wie heeft dit vaker gebruikt? Hoeveel moet ik toedienen?

xxappiexx

Re: 'Tranquigel' verdoving, dosering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 16:15

Staat dat niet in de bijsluiter dan? Ander ff dierenarts bellen ofzo, die zal het wel weten.
Topic staat hier niet goed volgens mij.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 17:35

1 dosering per 35 kg volgens mij. Er staan iets van 25 streepjes op, ik denk dat ik inderdaad de dierenarts maar even ga bellen Nagelbijten / Gniffelen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:02

die spuit is ook voor honden. je moet niet de dosering aanhouden die in de bijsluiter staat, die is dus voor honden.

volgens mij hebben de meeste paarden ongeveer 2 streepjes nodig. heb je je paard wel eens eerder verdoofd? duurde het lang voordat ze onder verdoving was of was het heel snel? als het heel snel was dan moet 2 streepjes voldoende zijn.

en anders voor de zekerheid de da even bellen. weet je zeker dat alles goed gaat.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:03

Een paar streepjes kan genoeg zijn. Begin met 3 streepjes en als het niet werkt kan je meer geven. Sommige paarden hebben daar genoeg aan, anderen moet je minstens een halve spuit geven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 10:35

bij een groot paard wat voor het eerst geschoren wordt geef ik altijd een hele spuit 45 minuten van tevoren.
voor het toedienen van de spuit even longeren, dan werkt hij beter

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 11:47

Ik heb gisteren de ruitersportzaak nog even opgebeld. De wijze oude man zei dat de hele spuit er wel in kon!

Ik doe dat ook, misschien wel in etapes!

Spannend, ben benieuwd hoe het zometeen zal gaan!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:51

lijkt me slimmer om dat gewoon 3/4 ofzo te geven... misschien zelfs maar 1/2 Knipoog
je kan namelijk altijd nog meer geven Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 11:57

Als je het nog nooit bij je paard gebruikt hebt dan vind ik het eigenlijk onverstandig om zomaar wat te geven. Lijkt mij verstandiger om even de dierenarts om advies te vragen en niet zomaar iemand uit de ruitersportzaak.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 11:59

Nou neem aan dat die man er wel verstand van heeft (ok een dierenarts altijd meer)

Ik neem zoiezo mijn boekje mee, mocht het niet goed gaan dat ik de dierenarts nog kan raadplegen!
Ik begin met een halve spuit, ik kijk het wel even aan.

We doen in ieder geval kalm aan! Het is oraal toe te dienen, het is geen spuit in een ader he!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:00

Ik snap dat ook niet hoor Marietje... Al die bende wordt er zomaar ingespoten, zonder dat ze het ooit gebruikt hebben en hun eigen paard er nog nooit mee temaken heeft gehad.

@ts: bel even de DA, dan heb je in ieder geval een advies van iemand die er verstand van heeft.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 12:04

Ik bel even! Ach gut Voel ik me zelf dan ook wel wat fijner bij!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 12:16

Voel me toch een stukje opgeluchter nu!

Halve tube zei de dierenarts. Reageert hij daar niet op, dan de rest van de tube. Het was vrij veel, een hele tube zei ze.

Bedankt bokkers! Ach gut Ik ga nu richting stal!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:18

Ik heb ook de halve tube gebruikt en een half uur van te voren gegeven. Is allemaal gewoon goed gegaan!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 21:06

het probleem is dat als je een halve geeft en ze breken er doorheen heeft het absoluut geen zin meer om de rest te geven... daar breken ze dan net zo hard door.
vandaar dat ik altijd een hele in 1 keer geef. de gehele spuit is voor een kilo of 400, dus voor een flink paard is het ect niet teveel!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-07 03:38

Het is erg goed gegaan, hij stond er mooi rustig bij! Mooi kaal paard! Vandaag is de verzorgster geweest, nou hij explodeerde natuurlijk enorm haha. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 06:23

Tranqigel is lang zo heftig niet dan Sedalin. Ondanks hebben wij twee enters van wei naar stal gehaald, een uur tevoren hebben ze in de wei brok gehad met Tranqigel. Ze waren niet erg flauw maar liepen wel zonder problemen in de trailer.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 06:45

suleilitha:Dat heb ik ook gedaan bij mijn enter en een hele spuit gegeven,ze kon gewoon lopen en op dr benen blijven staan en makkelijk de trailer in en af zonder problemen,kan echt geen kwaad.
Onze hoefsmid heeft het altijd bij zodat hij dit kan gebruiken bij paarden of jong spul wat niet van harte bekapt wil worden.

vanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 07:39

Tijdens oud en nieuw geef ik mijn kwp'ner een paar uur van te voren twee hele spuiten, (op advies van de DA)gaat prima..
en er om nou te zeggen dat ze ver weg is...

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 07:54

Let wel op met voeren na het inwerken van de tranqigel.
Het vertraagt namelijk alles dus ook de slokdarm enzovoorts. Ik ben er geen voorstander van, misschien eerst zonder proberen en gaat het niet, kan je alsnog het spul toedienen(Zet je hem even 3 kwartier op stal) Kan je alsnog verder met scheren. Misschien is hij wel hartstikke braaf! Clown

Succes!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:04

Soophia:ik was er eerst ook geen voorstander van maar na drie zaterdagen proberen een enter op de kar te krijgen wat niet lukte met drie zware kerels erbij,was ik er daarna toch wel een voorstander van. Knipoog

En je gebruikt zoiets toch niet weekelijks of maandelijks,hooguit 1 of 2 keer per jaar wanneer het echt nodig is voor iets.
Nou die enter die inmiddels een twenter is heeft er niks mee geleden,had het veel eerder moeten doen,dan had ze er misschien geen trauma aan trailerladen aan over gehouden.

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:05

wij moesten dit spul ook gebruiken bij de hoefsmid. omdat dit echt een ramp was. en wij deden in het begin altijd een hele spuit. en dit ong 1 a 1,5 uur laten inwerken. en we gaan nu in etappes afbouwen vorige keer hadden we 6 streepjes. en we gaan binnenkort naar 3 streepjes. en daarna hopelijk er vanaf.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:16

Ja Mariskafally:weet je wat het voordeel is van dat spul dat ze nog gewoon bij kennis zijn en meemaken wat er gebeurt maar dat ze niet in paniek kunnen raken omdat ze versuft zijn in de spieren,dus de adrenaline die normaal vrijkomt door de paniek die uitbreekt blijft nu achterwegen,en hebben ze straks door hey ik hoef niet weg te rennen want er gebeurt niks engs en laten ze het over zich heen komen en straks na een paar keer heb je het niet meer nodig omdat ze dan weten er gaat toch niks engs gebeuren ik krijg een lekker manicuurtje en loop er weer heerlijk bij. Nagelbijten / Gniffelen

Tja het zijn en blijven vluchtdieren he,dus wij moeten ze wijs zien te maken dat ze niet overal voor weg hoeven vluchten en bij sommige paniekzaaiers heb je daar weleens een hulpmiddeltje voor nodig om ze dat aan dr verstand te brengen,doen we ook alleen maar voor ieders veiligheid,en om ze tegen zichzelf te beschermen,met de beste bedoelingen dus.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:17

vanja schreef:
Tijdens oud en nieuw geef ik mijn kwp'ner een paar uur van te voren twee hele spuiten, (op advies van de DA)gaat prima..
en er om nou te zeggen dat ze ver weg is...

Dát snap ik dus echt niet!
ZE raken ervan verzwakt, hun vluchtinstinct ( voor vuurwerk) blijft, maar ze kunnen niet vluchten. Heb je je weleens bedacht hoe dat voor een paard zal zijn?
Als zo;'n beest al bang is voor die klappen en flitsen, om dan ook nog eens het instinct weg te nemen op die manier

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 08:33

Rosita:ze doet het op advies van de DA,dus verantwoord,zo'n dier kan anders tegen de muren opvliegen en zich lelijk bezeren hoor misschien wel zo dat ze blessures oploopt dat ze voor het leven getekend is of afgespoten moet worden.

En ze raakt van dat spul relaxter in dr hoofd dus de neiging om weg te vluchten is niet zo heftig meer,zodat ze zich eerder overgeeft aan de situatie en het wel meemaakt maar onder rustigere invloed,je moet het denk ik meer zien als het gevoel dat een mens heeft of krijgt onder invloed van een jointje,dat is ook niet schadelijk wanneer je dat 1 of 2 keer per jaar doet,je wordt er alleen wat relaxter van,maar moet je ook niet dagelijks of weekelijks doen.